یونولیت یا پلاستوفوم مجسمه سازی با یونولیت معمولی متفاوت است. به منظور درک بهتر این موضوع هر یک را به طور جداگانه برای شما شرح می دهیم.

پلاستوفوم معمولی که در اصل پلی استایرن انبساطی می باشد. طی گذراندن مراحلی به یونولیت تبدیل می گردد. برای اینکه پلی استایرن به شکل پلاستوفوم درآید در یک مرحله پخته می شود بعد از آن دانه های این متریال در برابر حرارت بخار آب قرار می گیرند. این عمل باعث می شود تا گاز پنتان مخفی در بین سلول های پلی استایرن خارج شده و باعث حجیم شدن این ماده می شود. یونولیت ها در بازار ایران معمولا با دانسیته یا چگالی دسته بندی می شوند. دانسیته یا همان درصد فشردگی یونولیت ها از 4 کیلوگرم بر متر مربع تا 40 کیلوگرم بر متر مربع می باشد.

به طور کلی می توان گفت پلی استایرن انبساطی دارای دارای ویژگی های مخصوصی می باشد. که در ادامه به شرح کامل آن ها می پردازیم.

فوم XPS یا فوم مجسمه سازی

این یونولیت با به کار گیری مراحل دیگری ساخته می شود و از ترکیب یونولیت معمولی با مواد فوم کننده بعد از مراحل اکستروژن کننده ایجاد می شود. متریال به دست آمده از این فرایند، به عنوان ورق عایق در ساختمان بسیار کاربرد دارد و می توان از آن به جای پشم سنگ، پشم شیشه و عایق های دیگر استفاده کرد. همچنین این یونولیت انتخاب ویژه ای برای مجسمه سازی نیز می باشد.

موارد استفاده از یونولیت مجسمه سازی

به طور کلی می توان گفت استفاده از این ماده در همه صنایع ساده می باشد اما در صورتی که از آن در ابعاد کوچک استفاده شود، راحتی کار درک می شود. مثلا برای برش آن می توان از چاقو، اره و یا کاتر استفاده کرد. به راحتی رنگ و سمباده می خورد. بعد از آن به راحتی بر روی هم سوار شده و ازچسب های مخصوص برای اتصال قطعات می توان استفاده کرد.

در چه صورت نمی توان از پلاستوفوم در مجسمه سازی استفاده کرد؟

در برابر حلال های آلی مقاوم نبوده و به شدت واکنش نشان می دهد.

اگر کلروفلورکربن در آن به کار رفته باشد به ازن ضربه می زند.

اگر از رنگ های روغنی که حلال های مفتی و بنزینی دارند برای کار با یونولیت استفاده کنید به راحتی شعله ور می شود.

نمی توان به مقدار زیاد آن ها را در انبار نگه داشت. چرا که به راحتی و به سادگی در برابر مواد نفتی از خود واکنش نشان می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...