برای اینکه بدانیم یونولیت یا پلاستوفوم درز انقطاع چیست ابتدا باید اطلاعاتی در مورد یونولیت داشته باشیم.

یونولیت یا پلاستوفوم ماده سفید رنگی ست که از مواد پلیمری ساخته می شود. ساخت یونولیت طی یک فرایند پتروشیمی برروی دانه های پلی استایرن، انجام می شود.

دانه های یونولیت در این فرآیند ابتدا یک بار پخته می شوند و بعد از آن توسط حرارت حاصل از بخار آب به هم می چسبند و یونولیت را به وجود می آوردند.

از بیشترین کاربرد های یونولیت می توان به عایق سازی، بسته بندی، صنایع ساختمان سازی، یخچال سازی و غیره اشاره کرد.

 یونولیت یا پلاستوفوم درز انقطاع چیست

معمولا سازه هایی در ساختمان وجود دارد که ممکن است با فاصله از هم قرار گرفته باشند. این فاصله به دلیل کاهش بار دو سازه در کنار هم ایجاد شده است. برای پر کردن این فضا معمولا از یونولیت یا پلاستوفوم درز انقطاع استفاده می شود. این نوع یونولیت دارای دانسیته کم بوده و بسیار سبک است. برای استفاده از این یونولیت می توان ضخامت را از 5 سانتی متر دا 30 سانتی متر در نظر گرفت که استفاده، اندازه و شکل یونولیت یا پلاستوفوم درز انقطاع با نظر مهندسین تولید می شود.

در نهایت طبق نقشه ای که مهندس ارائه کرده، در ساختمان اجرا می شود.

برش یونولیت یا پلاستوفوم درز انقطاع

 به منظور کاهش هزینه های قالب سازی و قالب گیری از طریق دستگاه سی ان سی CNC برش یونولیت را انجام می دهند.

قبل از برش طرح و نقش درخواستی ابتدا بر روی محور ایکس و ایگرگ ایجاد می شود بعد از آن برنامه این نقشه در کامپیوتر به دستگاه داده می شود و دستگاه شروع به برش می کند. برش از طریق دستگاه سی ان سی CNC زمانی انجام می شود که تعداد محصول محدود باشد.

برای برش یونولیت از طریق سیم داغ یا همان hot wire نیز انجام می شود.

 یونولیت یا پلاستوفوم درز انقطاع جهت پر کردن فضای خالی

 به منظور پر کردن فضای خالی و سبک کردن بار ساختمان از یونولیت استفاده می شود. همچنین در ساخت پل ها نیز از یونولیت با چگالی پایین استفاده می شود. یونولیتی که به این منظور ساخته می شود معمولا استوانه ای هستند و دارای قطر از 30 سانت تا 100 می باشد.

محل مورد نظر را می توان با یونولیت به طول 100 سانت یا 6 متر پر کرد. در این صورت نه تنها محی مورد نظر پر شده، بلکه به سبک سازی سازه نیز کمک می کند.

 استفاده از یونولیت به عنوان عایق

 در صورت استفاده از یونولیت به عنوان عایق باید دارای چگالی بالای 25 کیلوگر بر متر مربع باشد. به همین ترتیب می توان گفت هر چه ضخامت و دانسیته بالا  می رود می تواند عایق بهتری نیز باشد.

ورق های یونولیت به منظور عایق بندی از ضخامت 3، 5 تا سی سانتی متر با طولی از 100 تا 200 متر می باشند.

این ورق های یونولیت را می توان در موارد مختلفی از جمله سقف، کف و دیوارها استفاده کرد. با این کار ساختمان انرژی مصرفی کمی خواهد داشت و هدر رفت انرژی نیز به صفر می رسد.

همچنین با استفاده از یونولیت به این صورت می تواند ساختمان را در برابر صدا نیز عایق کند.

 بسته بندی یونولیت یا پلاستوفوم درز انقطاع

 برخی از تولیدات کارخانه یا کارگاه بعد از تولید بر اثر حمل و نقل دچار آسیب و خرابی می شود به منظور جلوگیری از این صدمات، از یونولیت استفاده می کنند. یونولیت یا پلاستوفوم می تواند محصولات تولیدی را هر چه که باشند، محافظت کنند. در این صورت خسارات ناشی از حمل نقل کاهش می یابد.

یونولیت یا پلاستفوم جهت بسته بندی از 8 میلی متر تا 100 سانتی متر می تواند باشد. طول و عرض آن نیز بسته به خواست مشتری می تواند از 1 سانتی متر تا 150 سانتی متر عرض و از 1 سانتی متر تا 200 سانتی و یا 6 متر طول باشد.

از جمله بسته بندی محصولات می توان به مواردی مانند لوازم الکترونیکی مانند تلوزیون، یخچال و غیره نام برد. این محصولات به دلیل حساس بودن نیازبه ضربه گیر دارند که یونولیت به خوبی می تواند نقش ضربه گیر را بازی کرده و محصول را بدون خرابی و صدمه به مشتری می رساند.

همچنین بسته بنیدی مواد غذایی نیز یونولیت می باشد. بسته بندی محصولات چینی هم با یونولیت امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...