یونولیت یا پلاستوفوم قالبی بسته بندی به منظور جلوگیری از صدمات وارده به کالا تولید می شود. پلاستوفوم جهت بسته بندی معمولا شکل کالا را به خود می گیرد به صورتی که کالا درون آن جا می شود. یونولیت معمولا باید فضای خالی بین کارتن و محصول را پر کند. برای ساختن یونولیت بسته بندی از قالب ریخته گری استفاده می شود. به منظور تولید یونولیت بسته بندی می توان از یونولیت ورقه ای یا گرانول یونولیت استفاده کرد. یکی از ویژگی های یونولیت این است که در برابر ضربه مقاوم است همین امر باعث شده تا به عنوان ضربه گیر برای محصولات تولیدی از آن استفاده شود همچنین یونولیت در برابر فشار نیز مقاوم است.

همین امر باعث شده تا طول عمر یونولیت بیشتر شود. از آن جایی که یونولیت آب به خود جذب نمی کند و حشرات و میکرو ارگانیسم های مخرب در آن نفوذ نمی کنند به سادگی پوسیده نمی شود حتی می تواند از پوسیدگی نیز جلوگیری کند. همچنین به راحتی قابلیت باز یافت دارد و در برابر محیط زیست مهربان است.

تنها در صورتی که از ماده کلروفلورکرن در آن به کار رفته باشد قادر است آسیب جدی به ازن وارد کند.

بنابراین در هنگام سفارش باید به این مورد توجه داشته باشید.

این طور که به نظر می رسد کار با یونولیت ها بسیار ساده است، همین طور هم هست. اما نکاتی را باید رعایت کنید که در ادامه آن ها را مطرح خواهیم کرد بهتر است ابتدا بدانیم که یونولیت چگونه تولید می شود.

تولید یونولیت بسته بندی

در واقع متریالی که امروزه به اسم یونولیت شناخته شده است، پلی استایرن انبساطی ست. پلی استایرن از ماده اولیه مونومر استایرن ایجاد شده. این مونومر در دمای اتاق به شکل ترموپلاستیک در می آید و ممکن است ذوب شود. این ذرات بعد از اینکه یک بار پخته شدند باید در مجاورت حرارت حاصل از بخار آب قرار گیرند. این کار دانه هاش یونولیت را به هم می چسباند همچنین در این مرحله حجم پلی استایرن 40 برابر می گردد.

در این مراحل که طی فرآیندهای پتروشیمی صورت می گیرند، گاز پنتان موجود در پلی استایرن خارج شده و حالت انبساطی به یونولیت می دهد. به طور کلی 95 درصد حجم اصلی پلاستوفوم ها هوا می باشد و 5 درصد باقی مانده پلاستیک است. حال دلیل سبکی یونولیت را متوجه شده اید.

ویژگی های یونولیت بسته بندی

موارد ایمنی

در استفاده از این متریال بهتر از غیر قابل اشتعال بودن آن مطمئن شوید. در غیر این صورت مجاز به استفاده از محصول برای ساختمان نمی باشید.

در صورتی که برای ماکت سازی یا کار دستی از این ماده استفاده می کنید باید دقت داشته باشید که مواد با حلال های بنزینی و نفتی به شدت بر روی آن اثر گذاشته وا باعث شعله ور شدن آن می شوند. به همین منظور در انتخاب رنگ و چسب مناسب باد دقت کافی را داشته باشید.

همچنین از انبار کردن این ماده به مدت زیاد و به مقدار زیاد خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...