روش تولید یونولیت : پلاستوفوم و یا همان یونولیت به ماده‌ای سفید رنگ  متخلخل و سبک می‌‌گویند، که در صنعت ساختمان سازی به عنوان عایق‌ حرارتی، صوتی  و عایق رطوبت به کار برده می‌شود. همچنین در صنعت بسته‌بندی و صنایع مختلفی دیگر کاربردهایی فراوان دارد.

در اینجا روش تولید یونولیت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این محصول را کارخانه‌جات تولید کننده یونولیت به دو روش اتوماتیک و غیر اتوماتیک تولید می‌کنند، که به روش غیراتوماتیک آن، روش دستی نیز می‌گویند.

ماده خام یونولیت که به شکل دانه‌هایی ریز هستند، از موادی به نام استایرن تولید شده‌اند و در مراحل اولیه تولید یونولیت، این دانه‌ها باید 50 برابر بزرگ‌تر شوند. روش تولید یونولیت به صورت دستی، ابتدا با پخت دانه‌های کوچک در دیگ بخار و منبسط کردن آن‌ها آغاز می‌شود، که اگر عمل انبساط به خوبی صورت گرفته باشد و میزان چگالی یونولیت به اندازه قابل قبولی باشد، مواد منبسط شده را به دستگاه‌های بعدی می‌فرستند تا عمل خشک شدن آن انجام شود، در غیر این صورت مرحله اول مجدد تکرار می‌شود، تا عمل انبساط بیشتر انجام شود.

پس از انجام پخت اولیه مواد یونولیت، دستگاه بلوکر آماده دریافت مواد می‌شود، تا عمل فشرده سازی دانه‌های یونولیت در آن صورت بگیرد و بلوک‌های مکعب مستطیل شکل در ابعادی 200*100*100 سانت، که معمول‌ترین اندازه بلوک‌های تولید شده یونلیت در روش دستی است، تولید ‌شوند.

اما در روش اتوماتیک، تمامی مراحل تولید یونیلیت را دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌دهند و هیچگونه نیازی نیست، تا به صورت دستی، مواد را پس از انجام یک مرحله وارد دستگاه‌های دیگر کرد. در روش اتوماتیک، بلوک‌های مکعب مستطیل یونلیت، در طول 4 و 6 متر نیز قابل تولید هستند.

چه در روش دستی و چه در روش اتوماتیک، پس از تبدیل دانه‌های استایرن به بلوک یونولیت، نیاز است، تا بلوک‌ها جهت خشک شدن و در معرض هوای آزاد قرار بگیرند و سپس وارد مرحله‌ی برش شوند.

مرحله برش در تولید یونولیت

در روش تولید یونولیت ، همانطور که گفته شد، ابتدا عمل پخته شدن دانه‌های استایرن و سپس انبساط و خشک شدن آن‌ها در معرض هوای آزاد صورت می‌گیرد، که نیاز است پس از گذر از این مراحل، بلوک‌های یونولیت، وارد مرحله برش شوند.

برش یونولیت معمولا با توجه به نیاز و سفارش مشتری در چند حالت انجام می‌شود؛ اگر برش‌ها ساده و به صورت ورق باشند، که در برش، استفاده از میزهای برش ساده کفایت می‌کند، اما اگر بخواهند یونولیت را به شکل یونولیت سقفی ساختمانی که در دسته بندی اشکال خاص قرار دارد، برش دهند، از میز سی ان سی جهت برش این دسته از اشکال خاص استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...