یونولیت یا پلاستوفوم دانه ای یا گرانول یونولیت در پخت اول یونولیت ایجاد می شود. ماده اولیه یونولیت از ترکیب مونومرهای استایرن به دست می آید که به آن ها پلی استایرن گفته می شود. پلی استایرن در یک عمل پتروشیمی یک بار پخته می شود و در این عمل دانه های پلی استایرن از هم جدا هستند. برای تولید گرانول یونولیت ساخت یونولیت تا انتها ادامه پیدا نمی کند. و در همان شکل توپکی باقی می ماند. محصول حاصل از این فرآیند در تولید صندلی هپی چیر کاربرد دارد

برای تولید یک صندلی متوسط سه کیلو از این گرانول کافی می باشد. در تولیدات تزئینی، ساخت عروسک و کارهایی از این دست نقش دارد.

برای ساخت صندلی بهتر است که از دانه های متوسط و کوچک گرانول ها استفاده کنید. دانه های درشت تر زودتر شکسته و از بین می روند. به همین دلیل بهتر است از این دانه در تولید صندلی هپی چیر استفاده نگردد.

از کاربرد های دیگر گرانول یونولیت می توان به تولید بتن های سبک یا یونوبتن اشاره کرد.

از چه سالی یونولیت در ایران شناخته شد؟

در ایران حدود 50 سال است که یونولیت ها کاربرد دارند و در دهه های اخیر با به کار گیری علم و تکنولوژی توانسته انداز یونولیت در موارد مختلفی استفاده کنند و نمونه های جدید را اختراع کنند.

اولین بار پلی استایرن انبساطی را شرکت یونولیت تولید کرد. حالا پلی استایرن انبساطی را نیز به همین نام می شناسند. اما برای اولین بار آلمان از این متریال به منظور کمربندهای شنا استفاده کردند. این مربوط به زمان جنگ جهانی دوم می شود.

چه مزایایی دارد و چه کاربردی دارد؟

از ویژگی های بارز یونولیت می توان به سبکی آن اشاره کرد. این سبک بودن باعث شده تا این ماده در بسیاری از صنایع کاربرد داشته باشد. از جمله این کاربردها استفاده به عنوان بلوک های سقفی می باشد که به کلی وزن ساختمان را پایین می آورد. از این ماده در دیوارها استفاده می کنند تا بتوانند ساختمان را عایق کرده و از اتلاف انرژی جلوگیری کنند. در ساخت کف ساختمان در سیستم گرمایشی استفاده می گردد.

استفاده از یونولیت در ساختمان سازی توانسته مقدار مصرف مصالح ساختمانی مانند بتن، بلوک های سفالی، بلوک های سیمانی، فولاد و میلگرد را به حد قابل توجهی کاهش داده و کیفیت را بالا برد. همچنین با کاهش این مواد هزینه ساخت بسیار کم می شود.

از آن جایی که سبک است و کار با آن راحت است، سرعت کار را در ساختمان سازی بالا می برد.

به دلیل حمل و نقل ساده آن، کارگران در حین کار راحت هستند.

در برابر رطوبت، فشار و ضربه بسیار مقاوم است.

عایق حرارت، دما و صدا می باشد.

به منظور استفاده از یونولیت به عنوان عایق صدا بهتر است از ماده سلول بازی مانند پشم سنگ در کنار آن استفاده کرد.

ایمنی ساختمان در حین زلزله بیشتر می شود. و عمر ساختمان بالا می رود. همچنین از نفوذ حشرات و جانوان موذی جلوگیری می کند.

باید حتما نوع غیر قابل اشتعال را بری ساختمان سازی تهیه کرد. در غیر این صورت وزارت مسکن استفاده از آن را تایید نمی کند.

از آن جایی که برش ساده ای دارد معماران در طراحی داخلی نیز از آن استفاده می کنند. همچنین در ساخت ماکت هم بسیار خوب عمل می کند.

در صنعت بسته بندی به دلیل ضربه گیری خوبی که دارد از آن به عنوان ماده اصلی استفاده می شود.

در صنایع دیگر مانند کشاورزی، خودرو سازی، هواپیما سازی و ساخت لوازم شناور از این متریال استفاده می شود.

می توان به راحتی بر روی این ماده برچسب زد یا حتی چاپ کرد.

طول عمر بالایی دارد و قابل بازیافت می شود.

نکات مهم و ایمنی درباره یونولیت ها

انواع مختلف یونولیت در برابر آتش به سرعت شعله ور می شوند، حتی نوع غیر قابل اشتعال آن تنها 20 دقیقه در برابر آتش دوام می آورد.

حتی این ماده در برابر حلال های آلی نیز از خود واکنش نشان می دهد. همچنین نمی توان به مدت زیادی آن ها را نگه داشت چرا که در برابر هر ماده ای که حلال نفتی باشد به سرعت واکنش نشان می دهد و شعله ور می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...