یونولیت و پلاستوفوم ورقی در واقع ماده ای می باشد که از منبسط کردن دانه های پلی استایرن ساخته شده و این ماده به دست آمده یا همان پلاستوفوم، عایق رطوبت، دما و گرما، صدا و ضربه می باشد. به همین دلیل به عنوان مقاوم ساز در برابر زلزله در ایران کاربرد دارد.

می توان از بلوک های سقفی، به جای بلوک های سیمانی استفاده کرد. می توان این بلوک های را با اندازه های متفاوت سفارش داد با توجه به اینکه این بلوک ها غیر قابل اشتعال نیز می باشند.

درباره یونولیت و پلاستوفوم ورقی

 یونولیت در واقع ماده سفید رنگی ست که عایق صدا و رطوبت می باشد. در کشورهای دیگر مانند آمریکا با نام های استایرفوم یا همان فوم شناخته می شود. این ماده که توسط ادوارد سیمون کشف شد، از سال 1359 به عنوان عایق کاربرد هایی در زمینه بسته بندی، عایق حرارتی و غیره داشته است.

در ایران نیز از این ماده یعنی پلاستوفوم که از انبساط پلی استایرن به دست آمده به عنوان عایق سازی، عایق حرارتی، بسته بندی ابزار الکترونیکی و حساس مانند تلوزیون و دیگر ابزار استفاده می گردد.

مواردی به عنوان ویژگی پلاستوفوم ورقی

خصوصیات گفته شده باعث مصرف روز افزون از پلاستوفوم ورقی شد است. با توجه به این امر که پلاستوفوم از طرف وزارت راه و شهر سازی و مسکن تایید شده است و بلوک های سقفی نیز از آتش نشانی تاییدیه دارند.

موارد مصرف یونولیت و پلاستوفوم ورقی بر اساس نسبت چگالی آن ها به شکل زیر می باشد

یونولیت پلاستوفوم ورقی با چگالی 80 به بالا: به منظور استفاده در سردخانه هایی که برودت دما اهمیت بیشتری دارد.

یونولیت و پلاستوفوم با چگالی 60 به بالا: به منظور کنترل دما استفاده می شود و همچنین عایق گرما و سرما می باشد

یونولیت و پلاستوفوم با چگالی 40 به بالا:  به منظور عایق بر پشت بام گرم خانه ها کاربرد دارد و همچنین عایق کردن سرد خانه ها می باشد.

یونولیت و پلاستوفوم ورقی با چگالی 20 به بالا: در برابر گرما و سرما عایق بوده است و در قالب بتن سازی نیز نقش مهمی دارد.

یونولیت و پلاستوفوم ورقی چگالی 10 به بالا: در ساختمان های صنعتی و همچنین بسته بندی کاربرد دارد.

یونولیت و پلاستوفوم ورقی با چگالی 5 به بالا: به منظور قالب بتن در صنعت ساختمان سازی و پلاستوفوم ورقی درز انقطاع یا اجرایی کاربرد دارد.

برش یونولیت یا پلاستوفوم ورقی

برش یونولیت و پلاستوفوم ورقی معمولا برای کاهش هزینه ها و جلوگیری از قالب سازی با سی ان سی CNC انجام می شود. به منظور برش یونولیت از بلوک مادر استفاده می شود.

ابتدا نقشه برش به وسیله برنامه نویسی اول به کامپیوتر و بعد به  دستگاه داده می شود و بعد برش انجام می گیرد.

فضای نقشه بر روی محو ایکس  xو ایگرگ  yانجام می شود. بنابر این در مواردی که محصول کم است و به منظور صرفه جویی در هزینه هایی مانند قالب سازی و غیره از دستگاه سی ان سی  CNCاستفاده می گردد.

باید در نظر داشته باشید که یونولیت به تنهایی نمی تواند عایق صوتی خوبی باشد مگر اینکه آن را با یک سلول باز دیگری مانند پشم سنگ یا مواردی از این قبیل ترکیب کنید.

همچنین برای استفاده از رنگ و چسب باید در کار با یونولیت دقت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...