یونولیت یا پلاستوفوم ال یا گوشه یکی از محصولات یونولیت می باشد  که به منظور جلوگیری از وارد شدن ضربه و فشار به اجناس در بسته بندی کارایی دارد. در اکثر بسته بندی های لوازم الکتریکی مانند ال سی دی ها دیده ایم که از این محصول برای جلوگیری از وارد آمدن فشار و ضربه به اجناس در گوشه های کالا قرار می گیرد و فضای خالی بین محصول و کارتن را پر می کند.

به طور کلی ماده اصلی پلاستوفوم ها، پلی استایرن می باشد که در نتیجه یک سری فرآیند پتروشیمی به پلی استایرن انبساطی تبدیل شده است. ماده اولیه پلی استایرن مونومرهای استایرن می باشند که در دمای اتاق به شکل ترموپلاستیک در آمده و قابلیت ذوب شدن دارند. این ماده بعد از پخت باید در مجاورت حرارت ناشی از بخار آب قرار گیرد. در پایان این عملیات حجم پلی استایرن تا 40 برابر افزایش می یابد و این افزایش حجم به دلیل خروج گاز پنتان می باشد. بعد از آن یونولیت به شکلی که آن را می شناسیم در آمده و مواد تشکیل دهنده آن 90 درصد هوا و 5 درصد پلاستیک می باشد.

از آن جایی که یونولیت ها به مقدار زیادی هوا دارند می توانند به خوبی در برابر صدمات عایق باشند به همین دلیل می تواند بهترین گزینه برای بسته بندی کالاها باشد.

فرآیند گفته شده یونولیت را به ماده ای تبدیل کرده که دارای ویژگی های خاصی می باشد که می تواند در هر صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. در ایران به تازگی صنایعی هستند که به شدت نسبت به یونولیت وابستگی پیدا کرده اند و ادامه کارشان بدون آن ممکن نخواهد بود.

یونولیت ها چگونه مورد استفاده قرار می گیرند؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم بهتر است بدانید یونولیت نام شرکتی ست که برای اولین بار در ایران پلی استایرن انبساطی تولید کرد. این زمان به حدود 50 سال قبل بر می گردد. در آن زمان ها از یونولیت به عنوان یخدان استفاده می کرده اند همچنین با استفاده از عایق بودنش در برابر گرما و سرما آن را بری سردخانه ها و گرم خانه ها مناسب می دانسته اند. با گذشت زمان علم و صنعت دستخوش تغیراتی قرار گرفته و با رشد و پیشرفت خودش توانسته بر هر چیزی در زندگی روزمره اثر بگذارد که یونولیت هم از این قاعده مستثنی نمی باشد.

با به کار گیری علم و تکنولوژی از پلی استایرن انبساطی متریالی استخراج کرده اند که حتی می تواند برای ساخت شیشه جلوی خودرو نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این ماده شگفت انگیز برای اولین بار راه نجاتی بود برای عبور نازی ها از رودخانه  نازی ها اولین کسانی بودند که در جنگ جهانی دوم از این ماده به عنوان کمربند شنا استفاده کردند و توانستند به راحتی از رودخانه عبور کنند.

امروزه نیز برای برخی از کسب و کارها راه نجاتی ست تا بتوانند محصولات خود را بدون آسیب و خرابی به دست مشتریان خود برسانند.

از دغدغه هایی که هر تولید کننده دارد این است که محصول در راه رسیدن به فروشگاه یا منزل مشتری خراب نشود، یونولیت به سادگی توانسته این دغدغه را حل کند و در بسته بندی کمک بزرگی به تولید کنندگان می رساند.

همچنین برای انتقال خون از سازمان انتقال خون مشکلات مختلفی وجود دارد. خون قبل از انتقال در دمای منفی 35 درجه فریز شده است و در زمان نتقال نباید تغییر دما داشته باشد، همچنین نباید دچار خراش یا خرابی گردد به همین منظور بهترین گزینه برای حفظ دما و سالم مانده خون انتقالی، یونولیت می باشد.

در بسیاری از موارد شاهد هستیم که نیاز است اجسام بر روی آب بمانند یا مثلا برخی از لوله های گازی که از اب می گذرند بهتر است بر روی اب شناور باشد، هر ماده دیگری به جز یونولیت می تواند هزینه های زیادی را برای صاحب این اندیشه داشته باشد یا دردسر های دیگری را ایجاد کند. اما یونولیت راه نجات را دانسته و به کمک افرارد آمده است.

انبوه سازان فراوانی قبل از یونولیت هزینه های هنگفتی را صرف فولاد، میلگرد، بلوک های سیمانی و سفالی مخصوص سقف و همچنین مصالح می کرده اند. با توسعه یونولیت تمامی این هزینه ها بر طرف شده و ساخت و ساز را برای این افراد به صرفه کرده است.

همچنین از خواص گوناگونی که دارد در ساختمان سازی به شدت جا باز کرده است. در دیوارها، سقف و کف ساختمان کاربرد دارد و به راحتی از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. در سیستم گرمایش از کف نیز کاربرد دارد. در دیوار ها و درز انقطاع به کار می رود و از مصرف مصلح بیش از حد جلوگیری می کند.

در کل وزن ساختمان را پایین و کیفیت را بالا می برد.

در صنایع دیگر هم به راحتی جای خود را پیدا کرده و روز به روز به کارایی آن افزوده و در صنایع بیشتری به کار می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...