کاربرد پلی استایرن و یونولیت : پلی استایرن که از مواد تشکیل دهنده یونولیت می باشد از طریق پلیمریزاسیون وینلی رادیکال آزاد، از مونومر استایرن تهیه می شود. روش تولید پلی استایرن را قبلا شرح دادیم.

این ماده که یک پلاستیک سخت و ارزان قیمت است یک هیدروکربن طویل زنجیر است که تنها از اتم های کربن و هیدروژن تشکیل شده است. اتم های کربن موجود در ساختار پلی استایرن توسط پیوند کوالانسی بهم متصل شده اند و مراکز متغیر کربنی بصورت یکی در میان به گروه های فنیل متصل شده اند. فرمول شیمیایی این ماده C8H8)n می باشد.

موارد مورد استفاده از پلی استایرن

لیوان های یکبار مصرف، بسته های پلاستیکی ظروف نگه دارنده، دوش آب و یا حتی بسته های نگهدارنده CD و DVD ها از کاربردهای پلیمر پلی استایرن می باشند. در صنعت نیز از این ماده به روش های متفاوتی استفاده می کنند. از کاربردهای دیگر این ماده بسیار پرکاربرد که پس از پلی اتیلن پرمصرف ترین ماده پلاستیکی است هواپیما و اتومبیل¬های اسباب بازی، بدنه بیرونی یارانه، عایق کاری، لیوان های پلاستیکی، دکمه های رادیو در خودرو و بدنه ساعت می باشد.

ماده پلی استایرن کاربرد بسیار زیادی در منازل مانند تلویزیون، لوازم ورزشی، لوازم خانگی متعددی مانند چاقو، سشوار، عایق برودتی در بدنه یخچال ها، فریزرها و دیگر لوازم آشپرخانه می باشد. همچنین در تولید پلاستوفوم جهت کاربرد های مختلف مورد استفاده قزرار میگیرد.

هزینه استفاده از پلی استایرن

به علت قیمت پایین پلیمر پلی استایرن نسبت به سایر پلیمرها و همینطور فرایند تولید ساده این ماده در ساخت محصولات زیادی مانند وسایل شناساگر دود و شعله ی آتش نیز کاربرد دارد.

از کاربردهای پلی استایرن در صنایع پزشکی می توان به ساخت ایزارهای آزمایشگاهی مانند لوله های آزمایش، کشت میکروب در آزمایشگاه، سینی رشد بافت ها و… نیز استفاده کرد. این ماده در زمینه های دارویی نیز کاربرد دارد.

سخن پایانی :

کاربرد پلی استایرن و یونولیت : سبکی این ماده و همچنین استحکام در برابر ضربات، هزینه های پایین تولید، مقاومت این مواد نسبت به گرما و رطوبت و قابل یازیافت بودن این نوع پلیمرها که مهمترین خصلت این مواد نیز می باشد؛ باعث شده است تا در اغلب زمینه های تولیدی و کاربردی تقاضای بسیار زیادی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...