اجرای دیوارچینی باید بر اساس اصول مهمی انجام شود تا دیوار از ظاهر مناسبی برخوردار باشد و مقاومت بالایی داشته باشد.

چیدن دیوار، از مراحل مهم ساختمان سازی می باشد که اهمیت زیادی دارد. بیشترین آسیب دیدگی که در اثر زمین لرزه در یک ساختمان ایجاد می شود، متوجه دیوارها می شود. لذا باید به اجرای درست و اصولی دیوارها اهمیت زیادی داد.

چیدن دیوار ساختمان

اجرای دیوارچینی ، اهمیت زیادی دارد. یک بنای ایده آل به دیوارچینی نیاز دارد. دیوارچینی باید با توجه به نکاتی انجام شود که بی توجهی به آنها می تواند دیوارها را مستعد صدمات مختلف کند و مقاومت سازه را کاهش دهد. متأسفانه بسیاری از بناها و سازندگان به اجرای اصولی دیوارها بی تفاوت هستند و این مسئله سبب می شود که مقاومت سازه ها در معرض خطر قرار بگیرد.

با توجه به اصول چیدن دیوار می توان انواع دیوارهای باربر و غیرباربر را به خوبی اجرا کرد. دیوارهایی که بدین ترتیب اجرا شوند، در زمان بروز زلزله کمترین خرابی را خواهند داشت. البته کیفیت مصالح ساختمانی مناسب برای اجرای دیوار، در کاهش میزان خسارت ها و خرابی های دیوارها نقش دارد. مصالح ساختمانی مانند یونولیت، سفال، دیوار پیش ساخته، آجر، سیمان و … باید با توجه به کیفیت و مقاومت آنها خریداری شوند تا کیفیت و مقاومت دیوارهای احداثی با آنها را افزایش دهند.

اهمیت مرحله اجرای دیوار ساختمان

اجرای دیوارچینی، اهمیت زیاد دارد. دیوارهای باربر و غیرباربر، قسمت اعظمی از وزن سازه را تشکیل داده اند. بخش زیادی از فضای داخلی را دیوارهای تفکیک کننده یا غیرباربر، ایجاد کرده اند. بررسی ها نشان می دهد که درصد زیادی از صدمات وارده به سازه ها به دلیل دیوارچینی های نادرست و غیرایمن می باشد.

زلزله هایی که اخیراً در کشور رخ داده است، دیوارهای ساختمان را بیشتر از سایر قسمت ها تخریب کرده است. چگونگی اجرای پلاسترها و نماها بر روی دیوار، موضوع مهم دیگری است که باید موردتوجه قرار بگیرد. اگر نمای دیوارها به درستی اجرا نشود و نمای نامناسبی برای آن انتخاب شود، بار مرده زیادی به سازه وارد می شود.

اصول و مراحل اجرای دیوارچینی

اصول و مراحل اجرای کار به صورت زیر است:

انتخاب درست مصالح ساختمانی

اولین گام، انتخاب مصالح ساختمانی مناسب برای احداث دیوار است. آجرها، بلوک های سفالی، بلوک های اتوکلاو شده، بلوک های گچی و … از جمله مصالحی هستند که برای احداث دیوار مورداستفاده قرار می گیرند. کیفیت هر یک از این مصالح، اهمیت زیادی دارد. با توجه به شرایط سازه و میزان بودجه خود، نوع مصالح ساختمانی مناسب برای اجرای دیوار را انتخاب نموده و از باکیفیت ترین آنها استفاده کنید.

رگه چینی ، از مراحل اجرای دیوارچینی

نخست باید نقشه را پیاده سازی کنید. با مشخص کردن محل دقیق نصب دیوار می توان به یک دیدگاه درست برای پیمودن مراحل کار، دست پیدا کرد. برای تعیین محل دیوارهای داخلی از تکنیک هایی مانند کشیدن گچ، خط کشی، نشانه گذاری، رگه چینی و … استفاده می شود. در محل دقیق نصب دیوار، یک ردیف از مصالح ساختمانی موردنظر را با ملات و یا بدون ملات می گذارند. با انجام این کار، در اجرای مابقی مراحل تسلط کافی وجود خواهد داشت.

شمشه گذاری

یکی از مراحل اجرای دیوارچینی، شمشه گذاری می باشد. هم راستا بودن و تراز بودن ردیف های دیوارچینی، بسیار مهم است. کلیه ردیف ها باید بر روی همدیگر گذاشته شوند و کوچکترین شیب یا برجستگی ایجاد نشود. ابزار سنجش و کنترل این مسئله، شمشه است. پس از گذاشتن رگ های اولیه و چک کردن درستی آن، ابتدا و انتهای هر ردیف یک شمش به صورت عمودی قرار داده می شود. پس از آن، ریسمان را از اول تا آخر آن بسته و با توجه به ردیف های آن مصالح را کار می گذارند. ریسمان باید با توجه به هر ردیف تغییر کند تا از تراز بودن و هم راستا بودن کل دیوار مطمئن شد.

بلوک چینی ، از مراحل اجرای دیوارچینی

مصالح ساختمانی موردنظر برای این بخش را در ردیف های گوناگون در مجاورت یکدیگر می گذارند. سطوح افقی و عمودی بلوک ها باید به اندازه 1.2 سانتی متر با ملات پر شود. برای استفاده از بلوک ها، حتماً باید آنها را زنجاب کرد. بلوک ها پیش از ردیف چینی، داخل آب گذاشته می شوند. این مسئله سبب می شود تا اتصالات ملات به آن به روش مناسبی صورت بگیرد.

فرآیند بلوک چینی با توجه نوع مصالح انتخابی، متفاوت است. در صورتیکه طول دیوار از سه متر بالاتر باشد، باید از ابزارهایی مانند وال پست به منظور افزایش مقاومت دیوار استفاده کرد.

نوع مصالح انتخابی برای اجرای دیوارچینی ، با میزان مقاومت سازه در ارتباط مستقیم است. به طور مثال، بلوک سبک اتوکلاو برای اجرای دیوار بسیار مناسب است. بلوک اتوکلاو نه تنها موجب افزایش مقاومت سازه می شود، بلکه امکان نصب بهتر تأسیسات بر روی خود را فراهم می کند. در نتیجه، میزان پرتی بسیار کم می شود.

انواع دیوار ساختمان

دیوارهای ساختمان را بر اساس عملکرد، مصالح ساختمانی و رفتار سازه ای به چندین نوع تقسیم می کنند. اجرای دیوارچینی هر یک از این دیوارها به طرز متفاوتی انجام می شود. دیوارها از نظر عملکرد به چندین نوع شامل دیوارهای باربر، دیوارهای غیرباربر، دیوارهای سازه ای و دیوارهای زیرزمین و شالوده ها تقسیم می کنند.

دیوارهای ساختمان با توجه به نوع مصالح ساختمانی شامل دیوارهای بلوک های سفالی، دیوارهای پنل های گچی، دیوارهای بلوک های سیمانی، دیوارهای هبلکس، دیوارهای پیش ساخته بتنی، دیوارهای آجری و … می باشند. سازندگان برای اجرای هر یک از این دیوارها به اصول کار توجه می کنند.

کلام آخر

اجرای دیوارچینی ، جزئیات و ریزه کاری های زیادی دارد که باید موردتوجه بناها و مجریان کار قرار بگیرد. اگر دیوارها باکیفیت و مقاومت لازم احداث نشوند ، طول عمر بسیار کمی خواهند داشت. لذا این مسئله باید در تک تک مراحل اجرای کار موردتوجه سازندگان قرار بگیرد. سازندگان با توجه به جدیدترین اصول و الزامات کار و استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت، برترین دیوارها را برای سازه خود بنا می کنند. دیوارهای ساختمان باید از نمای مناسب، خاصیت عایق سازی بالا، مقاومت بالا، ضخامت مناسب و … برخوردار باشد تا از هر نظر ایده آل باشند. اجرای دیوار، پروسه ای ساده اما نیازمند دقت و توجه زیادی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...