رنگ کردن یونولیت در موارد مختلفی نیاز می شود. اگر از رنگ های مناسب برای این کار استفاده شود، نتیجه کار بسیار زیبا خواهد بود.

پلاستوفوم یا یونولیت با توجه به انعطاف پذیری بسیار بالایی که برای افراد در استفاده از آن ایجاد می کند، به شدت موردتوجه قرار گرفته است. صنعت دکوراسیون به استفاده از انواع فوم ها به ویژه فوم پلی استایرن (یونولیت)، توجه بسیار زیادی دارد.

همچنین شمار بالایی از پروژه های عمرانی و معماری با استفاده از یونولیت اجرا می شوند. دانش آموزان و دانشجویان برای ساخت کاردستی ها و پروژه های خود از یونولیت به عنوان اصلی ترین متریال خود استفاده می کنند. در اغلب این موارد نیاز است که یونولیت های موردنیاز را  برش زده و یا به فرم خاصی درآورده و یا اینکه آنها را رنگ آمیزی نمود. هر یک از این اقدامات باید با استفاده از ابزار مناسبی انجام شود تا نتیجه خوبی داشته باشد. به طور مثال اگر برش یونولیت با استفاده از تیغ مناسب صورت نگیرد، لبه های کار به صورت غیریکنواخت خواهد بود که ظاهر بسیار بدی را ایجاد می کند.

آیا یونولیت قابل رنگ‌آمیزی است؟

رنگ کردن یونولیت ، با رعایت نکات ساده ای امکان پذیر است. یونولیت، نوعی فوم است. در علم فیزیک، فوم را سیستم کلوئیدی می دانند که دارای شمار زیادی از ذرات حباب های گاز و مایع است. فوم ها در انواع مختلفی وجود داشته که تمامی آنها سبک و انعطاف پذیر هستند.

نام اصلی پلاستوفوم یا یونولیت، پلی استایرن انبساطی می باشد که حاصل محصولات پلیمری می باشد که تحت فرآیند پخت اولیه و پخت اصلی، به ورق های پلاستوفومی تبدیل شده است. این محصول دارای ساختار سلول بسته می باشد. از پلاستوفوم در ساختمان سازی، دکورسازی، ماکت سازی، ساخت یخچال های صنعتی، بسته بندی، خودروسازی و … استفاده می شود.

ساختاری که یونولیت دارد، بسیار قرص و محکم است و این مسئله موجب استفاده از آنها در کاربردهای مهم و حساس شده است. این ماده سبک و متخلخل را می توان رنگ‌آمیزی نمود. قطعاً در تمامی کاربردهای پلاستوفوم قرار نیست که از این ماده به همان شکل که تولید می شود، استفاده نمود. در مواردی نیاز است که این محصول را برش زده یا رنگ‌آمیزی کرده و یا تغییرات دیگری در آن ایجاد نمود.

استفاده از رنگ های دارای حلال ممنوع!

نخستین مسئله ای که باید در ارتباط با رنگ کردن یونولیت درنظر گرفت این است که برای رنگ‌آمیزی این محصول از رنگ های دارای حلال استفاده نکرد. وجود حلال هایی مانند استون، تولوئن و … سبب می شوند که یونولیت سریعاً تغییر حالت دهند و جمع شود.

رنگ‌آمیزی باید کاملاً حرفه ای و با صبر و حوصله فراوان انجام شود تا سطح پلاستوفوم کاملاً رنگ بگیرد. اگر لایه نازکی از رنگ بر روی سطح پلاستوفوم قرار بگیرد، حفره های یونولیت به صورت سفید سفید نمایان شده و حاصل کار را زشت می کنند. برای زیباتر شدن رنگ‌آمیزی یونولیت، باید از ابزار ایده آلی برای رنگ کردن استفاده نمود.

آیا رنگ ترجیحی برای رنگ کردن یونولیت وجود دارد؟

برخی از رنگ ها اصلاً مناسب استفاده برای پلاستوفوم نیستند. بر روی انواع رنگ ها نوشته می شود که برای استفاده در چه مواردی مناسب هستند. اما با توجه به بررسی هایی که به عمل آمده است می توان با اطمینان گفت که رنگ های اکریلیکی و پایه آب برای یونولیت بسیار مناسب هستند.

از آنجایی که یونولیت از پلاستیک و روغن تولید می شود، در صورتیکه از رنگی استفاده نمود که برای آن مناسب نباشد، حتماً پیامدهای بدی در اثر استفاده از این رنگ ها ایجاد می شود. لذا هرگز نباید از رنگی استفاده نمود که حاوی حلال ها باشند.

رنگ هایی که دارای حلال های آلی هستند، سطح پلاستوفوم را کاملاً از بین برده و ظاهر آن را بد شکل و بدریخت می کنند. اگر در زمان خرید رنگ مناسب برای پلاستوفوم به برچسب موجود بر روی رنگ توجه کنید و ترکیبات آن را مطالعه کنید، در انتخاب رنگ بهتر اقدام می کنید. به یاد داشته باشید که برای رنگ‌آمیزی سطح پلاستوفوم علاوه بر رنگ به قلموی مناسب، رنگ اکریلیکی مناسب، برس فوم، روزنامه یا برزنت، لیوان های یکبار مصرف و کاغذ سنباده ریز نیاز دارید.

مقدمات رنگ کردن یونولیت

اگر بخواهید رنگ‌آمیزی یونولیت را متبحرانه انجام دهید، باید به نکات کار توجه داشته باشید. پیش از شروع پروژه، سطح موردنظر را آماده کرده و ابزار گفته شده را تهیه کنید. اگر با استفاده از روزنامه یا برزنت، سطح سرامیک و کف را نپوشانید، کثیف کاری زیادی ایجاد می شود. پس از پوشش سطح و کف محل رنگ‌‌آمیزی یونولیت، یک لایه نازک از رنگ بر روی یونولیت قرار دهید. پس از خشک شدن لایه اول، سمباده کاری را شروع کنید. بدین ترتیب، شکاف کوچک پر می شود. سپس رنگ‌آمیزی لایه بعدی را انجام دهید. ممکن است سی دقیقه زمان نیاز باشد تا رنگ خشک شود. مدت زمان خشک شدن رنگ به نوع رنگ هم بستگی دارد.

دقت کنید که در رنگ کردن یونولیت تا زمانی که لایه اول رنگ خشک نشده باشد، رنگ کردن لایه های بعدی را انجام ندهید. زیرا رنگ زدن بر روی رنگی که هنوز خیس است، موجب پوسته شدن یا ترک خوردگی می شود و ظاهر بسیار بدی را ایجاد می کند.

نحوه رنگ‌آمیزی توپ‌های یونولیتی

توپ های یونولیتی در موارد مختلفی مورداستفاده قرار می گیرند. مراحل کاری که بدان اشاره نمودیم، ممکن است سطح صافی را بر روی توپ ها بوجود نیاورد. در صورتیکه در مورد پروژه موردنظر شما این مسئله رخ می دهد، به موارد زیر توجه داشته باشید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...