‌انواع مصالح ساختمانی پایه در چندین نوع وجود دارند که هر یک از مشخصات و ویژگی های خاصی برخوردار هستند.

مصالح ساختمانی، متریالی هستند که برای احداث ساختمان ها مورداستفاده قرار می گیرند. برای ساخت یک سازه به مصالح ساختمانی مصنوعی یا طبیعی یا خام و یا ترکیب آنها نیاز است که هر یک از آنها، از خصوصیات خاصی برخوردار هستند.

برای اجرای هر بخشی از ساختمان، مصالح ساختمانی مختلفی وجود دارند که انتخاب هر یک از آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد. شرایط پروژه و ساختمان، بیشترین عاملی است که در تعیین نوع مصالح اثرگذار است.

انواع مصالح ساختمانی بر اساس جنس و نحوه تولید

انواع مصالح ساختمانی پایه را بر اساس موارد مختلفی دسته بندی می کنند. مصالح ساختمانی با توجه به جنس، به مصالح ساده ساختمانی و مصالح مرکب ساختمانی تقسیم می شود. اما مصالح ساختمانی را با توجه به نحوه تولید آن به مصالح پیش ساخته ساختمانی و مصالح درجا ساختمانی تقسیم می کنند. استفاده از هر یک از این مصالح به عوامل مختلفی بستگی دارد. گاهی قرار است یک سازه را در مکانی احداث کنند که محدودیت های زیادی در آنجا وجود دارد. ممکن است به دلیل برخی از محدودیت ها، از مصالح ساختمانی پیش ساخته استفاده نمود.

انواع مصالح ساختمانی پایه و اساسی برای ساخت ساختمان

برای ساخت هر سازه ای از مصالح ساختمانی مختلفی استفاده می شود. اصلی ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی شامل موارد زیر می باشد:

بتن ساختمانی: بتن از سیمان، ماسه، سنگدانه و آب درست می شود. بتن در بخش های مختلفی از ساختمان مانند ستون ها، بالاچه ها، کف ها و دیوارها و … به کار می رود. یکی از عوامل تعیین استحکام و مقاومت سازه، بتن است.

فولاد آرماتور: میلگردهای فولادی که داخل بتن هستند، مقاومت کششی بتن را افزایش می دهند. فولادهای آرماتوری در ستون ها، پل ها، فونداسیون و … به کار می روند.

یونولیت: یکی از انواع مصالح ساختمانی پایه سبک و مقاوم که در بخش های مختلفی از ساختمان به ویژه سقف و دیوار به کار می رود، یونولیت است. ساختار یونولیت از معیارهای لازم برای استفاده در ساختمان سازی برخوردار است.

آجر و سفال: آجر و سفال با استفاده از حرارت تولید شده و از مقاومت زیادی برخوردار می شود. آجر و سفال برای احداث دیوار و تفکیک بخش های مختلف سازه به کار می روند.

ماسه: ماسه، مصالحی معدنی است که در تولید بتن مورداستفاده قرار می گیرد.

سیمان: سیمان، مصالح ساختمانی پودری است که با افزوده شدن آب تصلب شده و از طریق کریستال ها به سختی لازم می رسد. سیمان هم همانند ماسه برای ساخت بتن به کار می رود.

آجر نسوز: یکی از انواع مصالح ساختمانی پایه ، آجر نسوز می باشد که تحت دمای بالایی درست می شود. مقاومت آجرهای نسوز در مقابل حرارت و آتش، از مهمترین ویژگی این مصالح است.

خاک و سنگ: یکی دیگر از انواع مصالح، خاک و سنگ می باشد. از این مصالح برای تراش ها، تراس ها و زیرساخت های خاکی استفاده می شود.

دیگر مصالح موردنیاز برای ساخت ساختمان

سنگ خرد شده: این سنگ ها از خرد شدن سنگ های درشت و بزرگ بوجود می آیند. گاهی از این سنگ ها برای تولید بتن و گاهی برای اصلاح خاکریزی ها استفاده می شود. گاهی از سنگ های خرد شده برای تزئینات نمای بخش های مختلف استفاده می شود.

آهن: آهن از اصلی ترین انواع مصالح ساختمانی پایه است که در بخش های مختلف مانند تیرها، ستون ها و … به کار می رود.

پلاستیک: ویژگی های پلاستیک سبب شده است که در حوزه های مختلف مانند ساختمان سازی از آن استفاده کنند. پلاستیک در ساختمان ممکن است به عنوان عایق به کار رود. گاهی از پلاستیک در ساخت پنجره و … استفاده می شود.

شیشه: شیشه در هر ساختمانی به کار می رود. اغلب پنجره ها، درب ها و … به شیشه نیاز دارند. گاهی برای تفکیک برخی از فضاها در ساختمان از شیشه استفاده می کنند.

چوب: یکی از انواع مصالح ساختمانی پایه، چوب است که از گذشته تا به امروز برای ساخت سازه به کار می رود. چوب با ظاهر بسیار زیبایی که دارد، برای دکوراسیون داخلی سازه مانند کف پوش ها، درب ها، دیوارها، ستون ها، نرده ها و … مورداستفاده قرار می گیرد.

پوکه: پوکه برای کاربردهای مختلفی مورداستفاده قرار می گیرد. برای تولید بتن سبک از پوکه استفاده می شود.

آهک سیمانی: یکی دیگر از مصالح موردنیاز برای ساخت ساختمان، آهک سیمانی است که با استفاده از آن می توان بتن سبک، بتن سبک تراکم شونده و ملات ها و … را تولید کرد.

گچ: گچ از جمله مصالحی است که برای تزئینات داخلی ساختمان به کار می رود. قطعاً دیوارها و سقف های سازه به گچ نیاز دارند.

انواع مصالح ساختمانی پایه پیشرفته و جدید

برخی از مصالح موردنیاز ساختمان بر اساس فناوری های جدید ساخته شده اند. به همین دلیل استفاده از آنها مزایای زیادی دارد و موجب پیشرفت سرعت کار و افزایش کیفیت کار می شوند.

آجرهای شکل دار: این آجرها به تازگی ساخته شده اند. استفاده از این آجرها برای دکوراسیون سازه صورت می گیرد.

شیشه های هوشمند: شیشه های هوشمند با ویژگی های خارق العاده ای که دارند می توانند امکان شفاف یا مات بودن را به آسانی فشردن یک کلید، فراهم کنند.

مصالح ترموپلاستیک: این مصالح از قابلیت های بسیار خوبی برخوردار هستند. برای مثال پلی استایرن عایق حرارتی است و سبب عایق بندی سازه می شود.

پنل های پیش ساخته: یکی از انواع مصالح ساختمانی پایه ، پنل های پیش ساخته هستند. پنل های پیش ساخته در جنس های مختلفی وجود دارند که هر یک از آنها در بخش های مختلفی از سازه به کار می روند. پنل‌های پیش ساخته به دلیل مونتاژ و آماده بودن موجب پیشرفت سریع کار می شوند.

– علاوه بر موارد گفته شده، مصالح ساختمانی پیشرفته و جدید دیگری وجود دارند که استفاده از هر یک از آنها در پیشرفت ساخت و سازها نقش دارد. استفاده از مصالح ساختمانی قدیمی و جدید باید با توجه به کیفیت آنها انجام شود. سازه هایی که با بهترین مصالح ساخته شوند، بهترین دوام و کیفیت را خواهند داشت و در مقابل زمین لرزه، مقاوم خواهند بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...