بهترین جایگزین برای سقف کناف شامل سقف رابیتس، سقف کشسان، سقف یونولیت یا پلی استایرن و … می باشند که هر یک مزایایی دارند.

سقف کناف، نوعی سقف کاذب است که برای دکوراسیون داخلی مورداستفاده قرار می گیرد تا با استفاده از آن بتوان تأسیسات ساخت و ساز را پوشانده و بسیاری از نافرمی ها را پوشش داد.

انواع سقف کاذب و مزایا و معایب آن

قبل از معرفی بهترین جایگزین برای سقف کناف، با انواع سقف های کناف آشنا می شویم. سقف های کناف در دو نوع متحرک و ثابت وجود دارند که برخی از آنها به صورت ساده و برخی دیگر به صورت طرح دار می باشند.

مزایای این سقف ها شامل عایق حرارتی، قابلیت بازیافت، قابلیت رنگ پذیری و مقاومت بسیار بالا در مقابل زمین لرزه، مقاومت بالا در برابر آتش و … می باشند. معایب این سقف ها که سبب شده است از استفاده از آن توسط برخی از سازندگان و مالکان امتناع شود شامل حساس بودن در برابر رطوبت، حساس بودن در برابر ضربه و پخش خاک و غبار و … می باشند.

بهترین جایگزین برای سقف کناف کدامند؟

همانگونه که گفته شد استفاده از سقف کناف دارای مزایا و معایبی می باشد. برخی به دلیل معایبی که این سقف ها دارند از استفاده از آن خودداری نموده و سقف های دیگر را انتخاب می کنند. بهترین سقف هایی که می توانند جایگزین مناسبی برای سقف‌های کناف باشند، موارد زیر هستند:

سقف کشسان

یکی از انواع سقف های کاذب، سقف کشسان می باشد که انتخاب خوبی برای سقف های گچی و فولادی می باشد. سقف های کناف به گچ نیاز دارند که ممکن است گران در بیایند. اما سقف های کششی از جنس پی وی سی می باشند که به وفور وجود دارند و از خواص زیادی برخوردار هستند. سقف کشی با خاصیت آینه ای در جذب نور بهتر عمل کرده و موجب روشن شدن فضا می شوند. امتیازات سقف کشسان شامل قابلیت جابه جایی، قابلیت آکوستیک، قابلیت شستشو، امکان ترمیم عیوب، تنوع گسترده در طرح و رنگ، امکان ضد اشتعال بودن، داشتن مواد آنتی باکتریال و …  می باشند. اما مهمترین امتیازی که این سقف نسبت به سقف کناف و رابیتس دارد، شامل عدم نیاز به رنگ بعد از نصب می باشد.

سقف یونولیت یا پلی استایرن، بهترین جایگزین برای سقف کناف

یکی دیگر از انواع سقف های قابل استفاده برای ساختمان، سقف پلی استایرن می باشد که به سقف های یونولیتی معروف است. سقف های یونولیتی برای سازه های مسکونی، اداری، تجاری و … مناسب می باشند. سقف های یونولیتی در برابر زمین لرزه، آتش سوزی، رطوبت و … مقاوم هستند.

یکی از دلایلی که سقف یونولیت یا پلی استایرن را برای سازه های مختلف انتخاب می کنند، سبکی آنها می باشد. در سال های اخیر به استفاده از سقف های یونولیتی توجه زیادی شده است. زیرا استفاده از این سقف ها به شدت هزینه های سازندگان را پایین می آورند. از مزایای این سقف ها می توان به تنوع رنگ بالا، وزن اندک، نصب آسان، قابلیت شستشو، قابلیت رنگ پذیری، مقاومت در مقابل رطوبت و … اشاره نمود.

بهترین جایگزین برای سقف کناف می تواند سقف یونولیت مشبک باشد. بعضی از کارشناسان از سقف های یونولیتی به عنوان سقف های آتش خاموش یاد می کنند. چرا که معتقدند یونولیت ها می توانند در برابر آتش ضعیف عمل کنند و حتی موجب گسترش آتش سوزی شوند. البته یونولیت ها در چندین نوع شامل یونولیت های نسوز و یونولیت های بسوز وجود دارند که اگر در ساختمان سازی از یونولیت های نسوز استفاده کنند، این مشکل بروز نخواهد کرد.

سقف رابیتس

بهترین جایگزین برای سقف کناف می تواند سقف رابیتس باشد. رابیتس، ورق های مشبکی است که از جنس فولاد می باشند و این ورق ها می توانند در سقف کاذب یا گچ به کار روند. مشکل سقف های رابیتس این است که وزن زیادی دارند. اما این سقف ها دارای نقاط قوت زیادی هستند. از مهمترین نقاط قوت این سقف ها می توان به مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی اشاره نمود.

متریال مورداستفاده برای سقف کاذب، ورق های گالوانیزه ای هستند که دارای ضخامت های مختلفی هستند. این ورق ها برای بوجود آوردن پیوستگی سقف و دیوار به کار می روند. سایر مزایای سقف رابیتس شامل مقاومت بالا در مقابل ضربه و ترک، مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و امکان استفاده از طرح ها و نقش های گوناگون بر روی سقف است. به نظر کارشناسان هزینه بالا نسبت به کناف سقف، امکان ترمیم اندک و وزن بسیار زیاد از نقاط ضعف این سقف ها می باشند.

سقف سمنت برد یا سقف ورق سیمانی

سقف سمنت برد، یکی از محصولات جدید در صنعت ساختمان سازی می باشد که دارای خصوصیات مثبت زیادی است. از خصوصیات مثبت این سقف ها می توان به مقاومت بالا در مقابل شرایط آب و هوایی، وزن اندک، نصب آسان، قابلیت رنگ آمیزی، مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و … اشاره نمود. تمامی این موارد در کنار یکدیگر سبب می شوند که این سقف برای جایگزینی کناف بسیار عالی باشد.

سقف سمنت برد، یکی از انواع سقف کاذب است که دارای صفحات سیمانی می باشد و از ترکیبات الیاف سلولزی و افزودنی های فاقد آزبست و الیاف شیشه درست می شوند.فایبر سمنت برد، سیمان تقویت شده ای است که دارای فیبر سیمانی هستند.

در ساخت و سازهای اخیر در موارد متعددی از سقف سمنت برد استفاده می شود. بنابراین می توان بهترین جایگزین برای سقف کناف را سقف سمنت برد دانست. انواع پانل های فایبر سمنت برد شامل فایبر سمنت برد ساده، سمنت برد طرح چوب، سمنت برد دکوراتیو، سمنت برد طرح مدرن یا شمسه، فایبر سمنت برد طرح آجر، فایبر سمنت برد رنگی و … می باشند.

نصب سمنت برد در چندین مرحله شامل زیرسازی فلزی، زیرسازی گالوانیزه و کار گذاشتن سمنت بردها انجام می شود. پانل های سمنت برد تنها در سقف به کار نمی روند و در موارد دیگری مانند دیوارهای جداکننده، کفپوش ها، پوشش ستون ها و … مورداستفاده قرار می گیرند. به سبب ضریب انبساط طولی بالای سمنت برد در هنگام نصب آن، پروفیل های زیرسازی را برای نصب آن به کار می برند. انتخاب بهترین سقف برای جایگزینی سقف های کنافی به نظر سازندگان بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...