بهترین جایگزین مصالح سنتی در ساختمان سازی را معرفی می کنیم تا در ساخت و سازهای خود، از آنها استفاده کنیم.

مصالح ساختمانی جدیدی تولید شده اند که با مصالح ساختمانی قدیمی و سنتی از نظر کیفیت و مقاومت، تفاوت زیادی دارند. در ساخت بسیاری از مصالح ساختمانی جدید از فناوری های نوین استفاده می شود. سازه هایی که با استفاده از مصالح ساختمانی جدید ساخته می شوند، از جهات مختلفی با سازه های قدیمی متفاوت هستند.

مزایای استفاده از مصالح ساختمانی جدید

بهترین جایگزین مصالح سنتی ، مصالحی هستند که از نظر کیفیت و دوام و مقاومت از آنها برتر باشند. مزایای استفاده از این مصالح شامل موارد زیر است:

– کاهش وزن ساختمان

– افزایش مقاومت ساختمان در برابر زمین لرزه

– حمل و نقل آسان آنها

– کاهش زمان اجرای پروژه

– عدم خوردگی و پوسیدگی مصالح به دلیل رطوبت و …

– طول عمر بسیار زیاد آنها

– مقاوم بسیار زیاد مصالح ساختمانی جدید

– تنوع طرح و رنگ و ابعاد مصالح ساختمانی جدید

– دوام بسیار زیاد مصالح ساختمانی جدید

– امکان بازیافت و استفاده مجدد از اغلب مصالح ساختمانی جدید

– و …

بهترین جایگزین مصالح سنتی کدامند؟

پرکاربردترین مصالح ساختمانی جدید شامل موارد زیر هستند:

شیشه های هوشمند

شیشه های هوشمند در موارد متعددی جایگزین شیشه های معمولی شده اند. شیشه‌های هوشمند می توانند از وضعیت شفاف به مات و یا از وضعیت مات به شفاف تغییر حالت دهند. بنابراین می توان وضعیت این شیشه ها را در طول شبانه روز تغییر داد. طول عمر این شیشه ها نسبتاً زیاد است و دست کم ده سال می باشد.

انواع یونولیت، بهترین جایگزین مصالح سنتی

یونولیت، یکی از مصالح ساختمانی نسبتاً جدید است که به دلیل خصوصیات بسیار خوب خود مانند سبک بودن موردتوجه سازندگان قرار گرفته اند. سازه هایی که با استفاده از یونولیت ساخته می شوند، با وجود اینکه مقاومت بسیار بالایی دارند، از وزن اندکی برخوردار هستند و این مسئله سبب عکس العمل بهتر آنها در برابر زمین لرزه می شود. ارزان بودن یونولیت، یکی از دلایل انتخاب آن از سوی سازندگان است تا هزینه های ساخت و ساز آنها را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

دیوارهای پیش ساخته

از بهترین جایگزین مصالح سنتی می توان به دیوارهای پیش ساخته اشاره کرد. دیوارهای پیش ساخته، کار احداث دیوار در موارد مختلفی را آسان کرده اند. دیوارهای پیش ساخته در چندین نوع شامل پنل دیواری باربر، پنل دیواری غیرباربر، فوم سقفی و … وجود دارند. با استفاده از این دیوارها می توان ساخت هر سازه ای را در سریعترین زمان انجام داد. دیوارهای پیش ساخته با استفاده از ورق گالوانیزه، فوم پلی یورتان، فویل آلومینیومی، میله های آهنی، بتن و … ساخته می شوند. این دیوارها برای احداث برخی از سازه ها که در آنجا محدودیت هایی وجود دارد، بسیار مناسب هستند.

بتن های خود ترمیم شونده

بتن های خود ترمیم شونده، بهترین جایگزین مصالح سنتی هستند. مزیت این بتن ها این است که خود ترمیم می شوند و ترک و شکستگی ها را ترمیم می کنند. مشکل ترک خوردن بتن های معمولی همواره استحکام و مقاومت سازه ها را دچار مشکل می کند. با استفاده از بتن های خود ترمیم شونده، دیگر نگران ترک های ایجاد شده در بتن نباشید. چرا که این ترک ها به خودی خود از بین می روند.

آجرهای تصفیه کننده هوا، بهترین جایگزین مصالح سنتی

این آجرها با آجرهای سنتی، تفاوت زیادی دارند. استفاده از این آجر برای نواحی آلوده بسیار مناسب است. این آجرها، توانایی فیلتر کردن هوا را دارا می باشند و هوای تمیزی به بیرون می دهند. آجرهای تصفیه کننده هوا دارای دو لایه و عایق است.

پانل های کامپوزیت آلومینیومی

پانل های کامپوزیت آلومینیومی، بهترین جایگزین مصالح سنتی هستند. از این پانل ها بیشتر در نمای ساختمان استفاده می شود. پانل های کامپوزیت دارای دو لایه ورق آلومینیومی هستند که میان آنها، لایه پلی اتیلن تعبیه شده است. ویژگی پانل های کامپوزیت آلومینیومی بسیار خوب است. مهمترین این ویژگی ها شامل مقاومت در برابر تابش نور آفتاب، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر تغییرات دمایی، مقاومت بالا در برابر فشار و … است.  پانل های کامپوزیت آلومینیومی با توجه به دوام بسیار زیادی که دارند، توان ساخت یک نمای زیبا و جذاب را دارا می باشند. این پانل ها، جایگزین خوبی برای سیمان و سنگ و … هستند.

بررسی مقاومت سازه های ساخته شده با استفاده از مصالح ساختمانی جدید

بهترین جایگزین مصالح سنتی ، مصالحی هستند که مقاومت سازه ها را کاهش ندهند. با بررسی هایی که به عمل آمده است مشخص شده است که سازه های ساخته شده با مصالح ساختمانی جدید، از مقاومت بسیار مطلوبی در مقابل زمین لرزه، آتش سوزی و … برخوردار هستند.

مصالح سنتی و قدیمی، بسیار سنگین هستند و این مسئله سبب می شود که بار زیادی به سازه تحمیل شود. سازه ای که از وزن زیادی برخوردار باشد، در مقابل زمین لرزه اصلاً عکس العمل خوبی نداشته و خرابی های زیادی را به بار می آورد. مهندسان بر روند طراحی و ساخت مصالح ساختمانی جدید نظارت داشته و با اطلاعات کاملی که در این زمینه دارند به ارائه ایده هایی اقدام نموده که موجب افزایش مقاومت آنها در برابر عوامل گوناگون می شود.

کلام آخر

بهترین جایگزین مصالح سنتی دارای مقاومت و کیفیت بالایی هستند. مزایای سازه های ساخته شده با استفاده از مصالح ساختمانی جدید نشان می دهد که استفاده از مصالح ساختمانی جدید حتی به قیمت پرداخت هزینه بیشتر، ارزشمند است.

با توجه به رشد روزافزون فناوری، مصالح ساختمانی که اخیراً تولید می شوند از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار هستند. مسلماً هر مصالحی، دارای مزایا و معایبی است. در تولید مصالح ساختمانی جدید، بر روی نقاط ضعف مصالح ساختمانی قدیمی بسیار کار شده است تا مصالح ساختمانی جدید، این ایرادات را نداشته باشند. مزیت مصالح ساختمانی جدید این است که برای استفاده در انواع سازه ها مناسب هستند و محدودیت های خاصی برای استفاده از آنها وجود ندارند.

درست است که قیمت بهترین جایگزین مصالح سنتی اندکی بالاتر است، اما استفاده از این مصالح به دلیل مزایایی که دارد ارزشمند است. بنابراین کوتاه بین نباشید و صرفاً به بالا بودن قیمت مصالح ساختمانی جدید توجه نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...