بهترین مصالح ساختمانی عایق باید از میان مصالحی انتخاب شوند که بالاترین مقاومت را در مقابل حرارت، صوت و انرژی داشته باشند.

مصالحی که امروزه در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرند، نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده اند. مصالح ساختمانی مورداستفاده در ساختمان سازی های اخیر از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار هستند. یکی از ویژگی های این مصالح، عایق بودن آنها است. استفاده از مصالح ساختمانی عایق به دلایل مختلفی حائزاهمیت است.

استفاده از انواع مصالح ساختمانی عایق

بهترین مصالح ساختمانی عایق باید با توجه به خصوصیات کمی و کیفی آنها خریداری شوند. مصالح عایق در انواع گوناگونی وجود داشته که برخی به عنوان عایق صوت، برخی به عنوان عایق حرارت- برودت و برخی به عنوان عایق رطوبت مورداستفاده قرار می گیرند. در میان انواع مصالح عایق باید مصالحی را برای استفاده در ساختمان سازی به کار برد که معیارهای لازم را دارا باشد و استفاده از آنها، هیچگونه عواقبی نداشته باشد.

به طور مثال برای انتخاب مصالح عایق حرارتی باید به معیارهایی از جمله مطابقت با شرایط آب و هوایی منطقه، خاصیت مویینگی بالا، فشردگی مناسب، عدم واکنش پذیری با مواد شیمیایی، سالم بودن ترکیبات آن، مقاومت حداکثری در برابر سرما و گرما و تغییرات دمایی، حداکثر مقاومت در مقابل آتش، ساختار بسیار مستحکم و … توجه نمود. عایقی که این ویژگی ها را دارا نباشد، برای استفاده در ساختمان سازی مناسب نبوده و مشکلاتی را ایجاد می کند.

آشنایی با انواع عایق های صوتی

بهترین مصالح ساختمانی عایق صوتی شامل فوم های شانه تخم مرغی، یونولیت، پلی یورتان، xps، پشم سنگ، پشم شیشه و … می باشند. هر یک از این عایق ها ممکن است از خاصیت دیگری برخوردار باشند. به عنوان مثال یونولیت علاوه بر اینکه عایق صوت است، می تواند عایق رطوبت و حرارت – برودت هم باشد.

استفاده از عایق های صوتی در ساختمان سازی سبب می شود که آلودگی صوتی به کمترین میزان ممکن برسد و زندگی در سازه ها، آزاردهنده نباشد. سازه هایی که در اتوبان، خیابان های پرازدحام، مجاورت سازه های صنعتی، مدارس و … واقع هستند به عایق سازی صوتی نیاز دارند. با استفاده از انواع مصالح عایق می توان سکوت را در این سازه ها برقرار نمود.

آشنایی با انواع عایق های رطوبتی

بهترین مصالح ساختمانی عایق رطوبتی شامل رنگ نانو، آرت فلکس، ایزوپل، ایزوگام، پلی یورتان، الاستومری و … می باشند. هر یک از این عایق ها تا حدی می توانند مانع از ورود آب و رطوبت به داخل سازه شوند. عایق های رطوبتی ممکن است در پشت بام، سقف، استخر، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و … به کار روند. برای هر یک از قسمت های ساختمان ممکن است استفاده از برخی از عایق های رطوبتی مناسب باشد.

انتخاب عایق های رطوبتی باید با توجه قدرت چسبندگی، طول عمر، ضخامت، چگونگی نصب، توان پوشش دادن لبه ها و گوشه ها، میزان نفوذناپذیری آب، سازگاری با محیط زیست و … انجام شود. برخی از انواع عایق های رطوبتی بسیار حساس و آسیب پذیر هستند و با کوچکترین ضربه یا خط و خشی دچار مشکل می شوند و خاصیت عایق بودن خود را از دست می دهند.

بهترین مصالح ساختمانی عایق حرارتی کدامند؟

مصالح عایق حرارتی در دو نوع معدنی و پلیمری وجود دارند که هر یک دارای ویژگی هایی هستند. عایق های حرارتی معدنی معمولاً ضدقارچ و کپک هستند که این ویژگی آنها را از بسیاری از مصالح عایق برتر نموده است. بهترین عایق های حرارتی معدنی شامل پشم شیشه، پشم سنگ پرلیت و … می باشند.

پرلیت، نوعی عایق حرارتی است که از یک سنگ آتشفشانی درست می شود. این سنگ بر اساس پروسه ای به ابعاد و اشکال مختلف در می آید. مقاومت پرلیت در مقابل آتش بسیار بالا است. این عایق حتی در مقابل درجه حرارت 1000 درجه هم مقاومت دارد. پرلیت، نه تنها در مقابل حرارت مقاوم است بلکه در مقابل رطوبت و صوت از مقاومت بالایی برخوردار است.

انتخاب بهترین مصالح ساختمانی عایق برای دیوارهای ساختمان

عایق سازی دیوارها باید با توجه به نکات مختلفی انجام شود. مصالحی که برای عایق سازی دیوارها انتخاب می شود، با توجه به اینکه احداث دیوار در چه مرحله ای است، متفاوت می باشد. سازندگان برای عایق سازی دیوار در مرحله سفت کاری از بلوک های عایق استفاده می کنند تا از پایه و اساس مانع از اتلاف انرژی و گذر امواج صوتی شوند.

چنانچه مرحله سفت کاری رد شده باشد و در مرحله نازک کاری قرار داشته باشیم با استفاده از مصالحی مانند پشم شیشه، پشم سنگ، چوب پنبه، فوم سخت، الاستومتری، ایزوبر، عایق های پلیمری و … می توان دیوارها را در برابر رطوبت، صوت و حرارت عایق نمود.

بلوک های عایق چیست و چه جنسی دارند؟

یکی از بهترین مصالح ساختمانی عایق برای ساختمان ها، بلوک های عایق هستند. این بلوک ها با ویژگی هایی که دارند در کاهش اتلاف انرژی ساختمان ها بسیار مؤثر هستند که این مسئله، بسیار ارزشمند است. زیرا در حفظ منابع ملی، اثرگذار است.

بلوک های عایق، بلوک های متخلخلی هستند که با استفاده از سیمان و سبک دانه ها تولید می شوند. موادی که در ساخت این بلوک ها به کار رفته اند و تخلخلی که این بلوک ها دارند، آنها را برای استفاده به عنوان عایق انرژی و صدا بسیار مناسب کرده اند.

تولید بلوک های سیمانی که یکی از بهترین مصالح ساختمانی عایق به شمار می آیند، با استفاده از فوم های هوادار و یا سبک دانه ها صورت می گیرد. وزن اندک این بلوک ها سبب می شود که وزن سازه ها کمتر شوند که این مسئله همان هدف مهمی است که در ساختمان سازی های جدید دنبال می شود. در ساختمان سازی های جدید به سبک سازی سازه ها با استفاده از باکیفیت ترین مصالح ساختمانی، اهمیت زیادی داده می شود.

کام و زبانه موجود در این بلوک های سیمانی سبب می شود که استحکام قابل قبولی در زمان آرایش آنها ایجاد شود. این بلوک ها به دلیل نیاز به کمترین ملات، ضایعات و پرتی های کم در زمان استفاده، انعطاف پذیری بالا، مقاومت بالا در مقابل زمین لرزه، مقاومت بالا در مقابل آتش سوزی و … برای ساختمان سازی بسیار مناسب هستند. البته در مورد این مصالح بدانید که این مصالح برای استفاده در دیوارهای باربر ساختمان، اصلاً ایده آل نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...