دیوار پیش ساخته یونولیتی ، آسان ترین روش اجرای یک دیوار است. البته در موارد خاصی می توان از این نوع دیوارها استفاده نمود.

پلاستوفوم ها ، جامدی سفیدرنگ و سبک هستند که اولین بار از سوی فردی آلمانی در سال 1839 به صورت کاملاً تصادفی ابداع شدند. این محصول از نوعی پلیمر درست شده است که ماده اولیه ساخت آنها ، استایرن است.

این ماده دارای ماهیت و خواص ویژه ای است که مهمترین آنها شامل طول عمر زیاد و کند بودن روند فرسودگی آن ، سبکی آن ، مقاومت بسیار زیاد آن ، امکان چاپ بر روی سطح آن ، عایق بودن آن و … می باشد. با استفاده از این یونولیت می توان دیوارهای پیش ساخته را ساخت.

دیوار پیش‌ساخته چیست ؟

دیوار پیش ساخته یونولیتی ، یکی از انواع دیوارهای پیش ساخته است. دیوارهای پیش ساخته ، از محصولات ساختمانی هستند که در مکانی به غیر از سایت پروژه ، ساخته شده و در محل پروژه سروهم بندی می شوند. استفاده از این دیوارها به سبب افزایش سرعت کار است.

انواع دیوارهای پیش ساخته شامل پنل های پیش ساخته بتنی ، پنل های پیش ساخته گچی ، پنل های عایق کاری سازه ای ، پنل های پیش ساخته قاب چوبی ، دیوارهای سبک فولادی ، دیوارهای پیش ساخته کنافی ، قالب بتنی عایق بندی شده ، دیوارهای یونولیتی و … می باشند.

زودتر به اتمام رسیدن پروژه ، افزایش ایمنی برای نیروهای کار ، رعایت بهتر الزامات کیفی ، کاهش حجم کاری در محل پروژه و … از دستاوردهای استفاده از انواع دیوارهای پیش ساخته در ساختمان سازی می باشند.

آشنایی با دیوار پیش ساخته یونولیتی

سازه های پیش ساخته ، به صورت کامل در کارخانه ها ساخته شده و سپس به محل پروژه منتقل می شوند. دیوارهای پیش ساخته‌ی یونولیتی به شکل شبکه ای فلزی و فوم پلی استایرن تولید شده اند که از ویژگی های مهمی برخوردار هستند.

از خصوصیات مهم این دیوارها می توان به ضدآب بودن ، عایق حرارت بودن ، عایق رطوبت بودن ، عایق صوت بودن و … اشاره نمود که سازندگان و مالکان را به استفاده از آنها ترغیب نموده است.

انواع یونولیت های مورداستفاده در دیوارهای پیش‌ساخته

دیوار پیش ساخته یونولیتی معمولاً از دو نوع یونولیت EPS و XPS ساخته می شود. بنابراین خصوصیات هر یک از دیوارها با یکدیگر متفاوت است.

یونولیت های EPS یا پلی استر فشرده : EPS ، نوعی پلاستوفوم خنثی و غیرسمی است که امکان استفاده مجدد از آن در صورت بازیافت ، وجود دارد. این نوع پلاستوفوم ها ، عایق بسیار خوبی هستند. بنابراین اگر عایق سازی سازه ها برای شما حائزاهمیت است ، بهتر است از چنین یونولیت هایی استفاده کنید که میزان اتلاف انرژی را به کمترین میزان می رسانند.

دیوار پیش ساخته یونولیتی ممکن است با این نوع پلاستوفوم ساخته شده باشد. قیمت این نوع پلاستوفوم بسیار مناسب است و استفاده از آن به شدت مقرون به صرفه است. این پلاستوفوم در ویژگی های کمی مختلفی تولید شده و با استفاده از دستگاه های ساده ای به فرم های مختلف درآورده می شوند.

یونولیت XPS یا پلی استر اکسترود شده : ایکس پی اس ، نوعی پلاستوفوم اکسترود شده است که در مقابل رطوبت ، عکس العمل بسیار خوبی از خود نشان می دهد و تا حد توان مقاومت می کند. ساختار این نوع پلاستوفوم ، به صورت ورقه ای می باشد. این نوع پلاستوفوم را می توان به صورت های مختلف برش زد.

مقاوم سازی دیوار پیش ساخته یونولیتی در مقابل حریق

در مواردی ، دیوارهای پیش‌ساخته را در برابر حریق مقاوم سازی می کنند. مهارکننده آتش در پلاستوفوم ، HBCD نام دارد. این ماده در محصولات دیگری مانند فرش و لوازم خانگی و … به کار می رود تا آنها را در برابر آتش مقاوم کند. با وجود این ماده در پلاستوفوم ، مقاومت یونولیت در مقابل آتش بسیار زیاد می شود. در نتیجه ، سازه های مختلف از حداکثر ایمنی از نظر حوادث آتش سوزی برخوردار می شوند.

بیشتر بخوانید: جعبه پلاستوفوم

دلایل استقبال بالا از استفاده از دیوارهای پیش‌ساخته یونولیت

– هزینه های ساخت و ساز با بکارگیری دیوار پیش ساخته یونولیتی ، کاهش پیدا می کند.

– نصب و اجرای این دیوارها بسیار سریع انجام می شود. مونتاژ و نصب دیوار ، بسیار آسان است.

– این دیوارها از قابلیت انبساط و انقباض برخوردار هستند.

– انتقال این دیوارها به محل پروژه اصلاً دشوار نمی باشد و کار بسیار راحتی است.

– در صورتی که بخشی از این دیوارها آسیب ببیند ، امکان تعویض آن وجود دارد.

– این دیوارها از مقاومت بسیار خوبی در برابر حریق برخوردار هستند و جان ساکنین را حفظ می کنند.

– در زمان خرابی سازه ها به دلیل زمین لرزه ، میزان خسارت ناشی از تخریب دیوارها بسیار اندک خواهد بود.

– دیوار پیش ساخته یونولیتی در برابر خوردگی مقاوم است و مکان مناسبی برای سکونت جانوران نمی باشد.

– برای اجرای این دیوارها نیازی به بهره گیری از نیروهای متخصص نیست و به آسانی می توان آنها را نصب نمود.

– عایق سازی حرارتی ایجاد شده توسط نصب دیوارهای پیش ساخته ، موجب کاهش چشمگیر مصرف انرژی می شود.

– با ساده ترین وسایل نقلیه می توان این دیوارها را به محل اجرای پروژه انتقال داد و نیازی به استفاده از ماشین آلات سنگین برای انجام این کار نیست.

هزینه اجرای دیوار پیش ساخته یونولیتی چقدر است و عوامل مؤثر در تعیین هزینه آن کدامند ؟

مشخصات پلاستوفوم های به کار رفته در ساخت دیوار ، تعیین کننده هزینه آن می باشد. برای مثال هر چقدر از پلاستوفوم هایی با چگالی بالاتر استفاده شود ، قیمت دیوارهای پیش‌ساخته بالاتر خواهد بود. همچنین نوع پلاستوفوم مورداستفاده در دیوار پیش ساخته در تعیین قیمت آن اثرگذار است.

به هر حال قیمت دیوارهای پیش‌ساخته یونولیت هر چقدر هم که باشد ، مقرون به صرفه تر از اجرای سایر دیوارها است. گاهی نیاز به احداث دیواری در بخشی از سازه می باشد که به دلیل محدودیت های موجود نمی توان در محل پروژه ، عملیات بنایی را انجام داد. در چنین حالتی استفاده از دیوارهای پیش ساخته یونولیت ، بهترین راهکار است که هم هزینه کمی دارد و هم هیچگونه دردسری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...