متریال مورداستفاده در مبلمان با توجه به نوع مبلمان، متفاوت می باشند. با انواع موادی که در تولید مبل به کار می روند، آشنا می شویم.

ساخت مبلمان، پروسه ای است که به دقت و تخصص بالایی نیاز دارد. برای ساخت مبل از متریال مختلفی استفاده می کنند. نوع متریال به کار رفته با توجه به نوع مبل و کیفیت موردانتظار، متفاوت می باشد.

تولید مبل طی مراحل متفاوتی انجام می شود که اجرای درست هر مرحله، اهمیت زیادی دارد. مراحل تولید مبل شامل آماده کردن الوار چوب، ساخت کلاف مبل، رنگ کاری، برش و دوخت پارچه و رویه کاری مبل می باشد. انواع متریال به کار رفته برای ساخت مبل، شامل موارد زیر است:

بهترین متریال مورداستفاده در مبلمان چیست؟

متریال مورداستفاده برای انواع صندلی و مبلمان متفاوت می باشد:

اسفنج، ابر، فوم و یا یونولیت

از جمله مواد لازم برای ساخت مبل می توان به اسفنج ها، فوم ها و … اشاره نمود. نشیمن مبل زمانی راحت و دلنشین خواهد بود که داخل آن اسفنج یا فوم مناسبی به کار رفته باشد. این متریال برای پر کردن و نرم کردن مبل یا صندلی به کار می روند. اسفنج مبل، تولید شده از پلی یورتان و پلاستیک ها و لاتکس می باشد. انعطاف پذیری این مواد باید بالا باشد.

بیشتر بخوانید

خرید یونولیت

اسفنج هایی که برای تولید مبل به کار می روند، ممکن است در ضخامت و دانسیته متفاوتی باشند تا بتوانند پاسخگوی هر نیازی باشند. خصوصیات اسفنج مبل شامل پایداری در مقابل فشار، توانایی برگشت پذیری به حالت اولیه و … می باشد. از یونولیت ممکن است به منظور پر کردن فضای خالی در نواحی مختلف مبل استفاده شود. هر اندازه که کیفیت فوم یا اسفنج به کار رفته در نشیمن مبل یا صندلی بالاتر باشد، نشیمن آن راحت تر و دلنشین تر است.

چوب برای تولید مبل

یکی از انواع متریال مورداستفاده در مبلمان ، چوب می باشد. چوب های مورداستفاده در تولید مبل دارای تنوع زیادی هستند. ممکن است در تولید برخی از مبلمان یا کاناپه ها از چوب استفاده نشود و از متریالی مانند ام دی اف یا رزین و پلاستیک و … استفاده شود. چوب ها از نظر کیفیت، رنگ، خصوصیات و … دارای تنوع زیادی هستند. نفیس ترین چوب ها برای تولید مبل شامل چوب راش یا گردو می باشد. یک مبل زمانی ارزشمند و نفیس خواهد بود که با استفاده از بهترین چوب ها ساخته شده باشد. انواع چوب به کار رفته برای ساخت مبل شامل چوب بلوط، چوب راش، چوب گردو، چوب روسی، چوب افرا، چوب سرو، چوب ماهونی، چوب توسکا، چوب گیلاس و … می باشد.

اتصالات لازم برای مبل

یکی از متریال مورداستفاده در مبلمان ، اتصالات می باشد که وجود آنها لازم است. زمانی مبل دارای دوام و ماندگاری خواهد بود که با اتصالات خوبی سروهم بندی شده باشد. انواع اتصالات موردنیاز برای ساخت مبل شامل پیچ ها و پیچ گوشتی ها، جوش ها، قفل ها و منگنه ها، مهره ها و … می باشند. استفاده از اتصالات باکیفیت و مقاوم، بسیار مهم است. زیرا موجب دوام و مقاومت بالای مبل می شود.

پارچه مناسب برای ساخت مبل

از متریال مورداستفاده در مبلمان می توان به پارچه اشاره نمود که یکی از مهمترین قسمت های مبل است. روکشی که برای تولید مبل به کار می رود ممکن است از نوع پارچه یا چرم باشد. ممکن است از روکش های گوناگونی برای مبل استفاده شود. ترکیب روکش های گوناگون موجب زیبایی بیشتر مبل می شود. پارچه یا چرم مناسب برای ساخت مبل بر اساس سلیقه افراد مشخص می شود. انواع پارچه ها مناسب به عنوان روکش مبل شامل لنین، ابریشم، کتان، ویسکوز ریون، چرم، پشم، آکریلیک، پلی استر، نایلون، ریون و … می باشند که برخی از آنها از نوع مصنوعی و برخی از آنها از نوع طبیعی می باشند.

بررسی متریال لازم برای ساخت هر بخش از مبل

متریال مورداستفاده در مبلمان برای هر بخش از مبل متفاوت می باشد. بنابراین در این بخش به تفکیک اجزای مختلف مبل به متریال مناسب برای آنها اشاره می کنیم.

بخش کلاف مبل

این قسمت در واقع اسکلت مبل می باشد. قسمت های دیگر مانند فوم ها و فنرها بر روی اسکلت سوار می شوند. کلاف ها ممکن است از جنس چوب یا فلز باشند. برای این بخش می توان از چوب های مختلفی استفاده نمود. کلاف های فلزی نسبت به کلاف های چوبی دارای مقاومت بالاتری هستند. اما کلاف های چوبی دارای طرفداران بیشتری هستند و اغلب افراد به خرید کلاف های چوبی علاقمند هستند. کلاف های فلزی را با استفاده از رنگ های الکترواستاتیکی پوشش می دهند. کلاف های چوبی از کلاف های فلزی بسیار زیباتر هستند.

متریال مورداستفاده در مبلمان در بخش نشیمن و پشتی

اسفنج یا ابر و متریال این چنینی برای این قسمت مناسب است. برای انتخاب متریال مناسب برای نشیمن و پشتی مبل باید به میزان انعطاف پذیری و مقاومت آنها توجه کرد. انتخاب متریال مناسب برای نشیمن و پشتی مبل به سلیقه، هدف و بودجه وابسته است. فوم ها از هر نظر ایده آل هستند و بسیار نرم و راحت می باشند و از نظر اقتصادی، گزینه مناسبی هستند. البته اسفنج ها ارزان تر هستند اما به سبب ویژگی های بسیار خوب فوم ها، استفاده از فوم ها برای ساخت مبل مناسب تر است.

بخش روکش مبل

روکش مبل، یکی دیگر از متریال مورداستفاده در مبلمان می باشند. روکشی که برای مبل انتخاب می شود باید دارای استحکام و مقاومت بالایی باشند و به سادگی دچار مشکلاتی مانند ساییدگی و تغییر رنگ نشوند. در انتخاب روکش چرم می توان یکی از روکش های چرم طبیعی، چرم مصنوعی و چرم پارچه یا تنفسی را انتخاب نمود. در انتخاب پارچه می توان پارچه هایی از الیاف طبیعی یا مصنوعی را انتخاب نمود. الیاف های طبیعی شاید دارای بافت جذاب تر باشند، اما الیاف های مصنوعی دارای طول عمر و ماندگاری بیشتری هستند و هرگز با مشکلاتی مانند چروک شدن و … مواجه نمی شوند. همچنین تمیز کردن الیاف مصنوعی آسان تر از الیاف طبیعی است. متریال مورداستفاده در مبلمان باید دارای کیفیت بالایی باشند. لذا برای انتخاب متریال هر قسمت از جمله کلاف، روکش، نشیمن و پشتی باید به این مسئله توجه داشت تا مبل از کیفیت لازم برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...