مزایای یونولیت سقفی از نظر زیبایی و عملکرد ، مسئله ای است که قصد پرداختن به آن را داریم تا با جنبه های مختلف اجرای این سقف آشنا شویم.

صنعت ساختمان سازی در سال های اخیر به دنبال استفاده از مصالحی بوده است که ضمن افزایش کیفیت و مقاومت سازه ها، هزینه های هنگفت ساختمان سازی را تقلیل دهد. یکی از مصالحی که استفاده از آن در راستای این هدف بسیار متداول شده است، یونولیت می باشد.

یونولیت به شکل های مختلفی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرد. به طور مثال بسیاری از مصالح ساختمانی مانند شیرآلات ساختمانی با استفاده از یونولیت بسته بندی می شوند که این مورد، یک نمونه از مصارف غیرمستقیم یونولیت در ساختمان سازی می باشد. اما مصارف اصلی و مستقیم یونولیت در ساختمان سازی از یونولیت های دیواری، سقفی و … صورت می گیرد که در این مقاله قصد بررسی مزایای یونولیت سقفی از نظر زیبایی و عملکرد را داریم.

یونولیت سقفی چیست و چه ویژگی های خاصی دارد؟

یکی از انواع یونولیت های تولیدی، یونولیت سقفی می باشد که دارای کاربردهای گسترده ای می باشد و در بزرگترین و مهمترین شهرهای دنیا از آن برای ساخت و ساز استفاده می کنند. یونولیت، ماده بی اثر و خنثایی می باشد که همین ویژگی خنثی بودن آن سبب شده است که در بخش های مختلف از آن استفاده کنند. یونولیت از پلاستیکی به نام استایرن مونومر تولید می شود که وزن بسیار کمی دارد. حجم بیشتر این ماده را هوا تشکیل داده است که این مسئله عجیب، سبب سبکی بیش از تصور یونولیت شده است. بنابراین سبکی یونولیت را می توان از دیگر ویژگی های خاص و اعجاب انگیز آن دانست.

چرا که ماده ای که دارای مقاومت قابل توجه و حجم نسبتاً زیادی است، وزن کمی دارد و این خلاف انتظار است. یونولیت های سقفی از بلوک های یونولیت مادر تشکیل شده اند. این بلوک ها با توجه به چندین مرحله شامل انبساط، تثبیت و شکل دهی تولید می شوند و بر روی میز برش، مطابق با فرم ایده آل برش می خورند. در آخرین مرحله از کار، به کمک کابل های المنت برقی و دستگاه های سی ان سی، بلوک های مادر به بلوک های سقفی تبدیل می شوند. مزایای یونولیت سقفی از نظر زیبایی و عملکرد موردتوجه مهندسان و سازندگان قرار گرفته است.

مواردی که از یونولیت سقفی استفاده می شود:

یونولیت سقفی بیشتر از آن جهت موردتوجه سازندگان قرار دارد که عایق بسیار قدرتمندی است و در این مسئله جای هیچگونه شک و تردیدی نمی باشد. یونولیت، عایق بسیار قدرتمندی است که عایق سازی را از نظر صوتی، حرارتی و رطوبتی در سطح بسیار بالایی انجام می دهد.

در ساختمان سازی باید به عایق سازی سازه ها اهمیت دهند و با راهکارهای مختلف به دنبال این مسئله باشند که سازه ها را عایق کنند تا سکونت در این سازه ها، امکان پذیر باشد. اما استفاده از یونولیت در ساختمان سازی با توجه به وزن بسیار کم یونولیت صورت می گیرد. سازه هایی که با استفاده از یونولیت سقفی احداث می شوند، از جنبه های متفاوت بسیار باکیفیت هستند.

ابعادی که تولید یونولیت سقفی مطابق با آن انجام می شود:

برای آشنایی با مزایای یونولیت سقفی از نظر زیبایی و عملکرد باید با برخی از خصوصیات آن، آشنایی داشت. یکی از خصوصیات یونولیت سقفی، ابعاد و اندازه آن است. جالب است که بدانید استفاده از یونولیت در ساختمان سازی، ضایعاتی ایجاد نمی کند و این مسئله سبب کاهش نخاله های ساختمانی که یک معظل است، می شود. تازه در صورتی که یونولیت، نخاله و ضایعاتی تولید کند، آن ضایعات قابل بازیافت می باشد. پلاستوفوم های سقفی با توجه به استانداردهای متداول و رایج در ابعاد خاصی تولید می شوند.

آنچه که از خروجی کارخانه ها شاهد هستیم، تولید یونولیت در طول 2 متر، 110 سانتی متر و در عرض نیم متر، 25 سانتی متر و 65 سانتی متر و در ارتفاع 20 سانتی متر، 25 سانتی متر و 15 سانتی متر است. این اندازه ها، سایز نرمال یونولیت سقفی می باشند که معمولاً در اغلب نقاط جهان برای تولید یونولیت سقفی به کار می روند. اما بالاخره به موضوع اصلی این مقاله رسیدیم که بررسی مزایای استفاده از یونولیت سقفی برای سازه های گوناگون می باشد.

بررسی چندین مزایای یونولیت سقفی از نظر زیبایی و عملکرد

سازه هایی که با استفاده از یونولیت سقفی احداث می شوند، نسبت به سازه های دیگر دارای ویژگی های بسیار خوبی هستند. البته اصلاً قصد نداریم بگوییم که سازه های ساخته شده با یونولیت سقفی از دیگر سازه ها از هر جهت، بهتر است. زیرا قطعاً این مسئله، نادرست است و این سازه ها حتماً دارای نقاط ضعفی هستند. اما به هر حال ویژگی های مثبت این سازه ها، ارزشمند است و این موارد سبب انتخاب یونولیت سقفی برای اجرای سقف بسیاری از سازه های مسکونی، اداری، صنعتی، تفریحی- گردشگری و ورزشی و … شده است. این دستاوردهای مهم و ارزشمند شامل موارد زیر می باشند:

عملکرد سازه های احداثی با استفاده از یونولیت سقفی: عملکرد این سازه ها از نظر عایق سازی بسیار عالی است. سازه هایی که با یونولیت سقفی احداث شده اند در برابر سرما و گرما عایق هستند و موجب کاهش میزان اتلاف انرژی ساختمان می شوند. عایق سازی صوتی، از دیگر ویژگی های مثبت این سازه ها است. اینکه این سازه ها در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار هستند سبب می شود که بگوییم مزایای یونولیت سقفی از نظر زیبایی و عملکرد واقعاً ارزشمند است. عملکرد این سازه ها در برابر زمین لرزه به سبب سبکی، بی نظیر است و این مسئله سبب کاهش خسارت ها در زمان وقوع زمین لرزه می شود.

ظاهر سازه های احداثی با استفاده از یونولیت سقفی: این سازه ها دارای ظاهر خاصی نمی باشد و از نظر نمای خارجی مانند دیگر سازه ها به نظر رسیده و تفاوتی را در ظاهر آن نسبت به سازه های دیگر شاهد نیستیم. اما ظاهری که یونولیت سقفی دارد موجب می شود که گچ کاری سقف بدون رابیتس کاری انجام شود که این مسئله گچ کاری را یکدست تر و تمیزتر می کند. به طور کلی سازه های دارای سقف تیرچه یونولیت، ظاهر خوبی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...