ساختمان های سبز و پایدار با توجه به اصول مهمی مانند انتخاب مصالح قابل بازیافت، استفاده از تأسیسات کم مصرف، طراحی الهام بخش و … احداث می شوند.

احتمالاً نام سازه های سبز را شنیده اید. در سال های اخیر به کرات از این ساختمان ها نام می برند و به توجه به اصول معماری پایدار یا سبز تأکید می کنند. اگر شما، هیچگونه اطلاعاتی در این زمینه ندارید حتماً این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا اطلاعاتی را در این خصوص بدست بیاورید.

ساختمان های سبز و پایدار چیست؟

معماری پایدار یا سبز به سازه و کاربری ساختمان ها مربوط می شود. اثرات سازه بر طبیعت و محیط زیست، مقدار بهره برداری بهینه از منابع و .. که در کل طول عمر سازه دربردارنده طراحی، ساخت، عملیات تعمیر و نگهداری، تخریب و بازسازی می باشد. به منظور دستیابی به این هدف نیاز است که کارفرمایان، پیمانکاران، مشاوران و ساکنان و … با یکدیگر بیشتر تعامل و همکاری داشته باشند.

سازه های پایدار یا سبز، سازه هایی هستند که در طول عمر مفید خود، کمترین اثر منفی و تخریب کننده ای را بر روی محیط زیست دارند. طراحی پایدار با توجه به یک نکته مهم انجام می شود و آنهم این است که طراحی سازه باید بر اساس مصرف انرژی، خصوصیات منطقه و محیط پیرامون صورت بگیرد.

اصول طراحی معماری پایدار

احداث ساختمان های سبز و پایدار در دهه های اخیر با موفقیت انجام شده است. معماری پایدار بر چندین اصل مهم استوار می باشد که عبارتند از:

این اصول، زیر شاخه مواردی مانند جغرافیا، فرهنگ و معماری بومی می باشند. فرآیند سبز بدین صورت است که تمامی المان ها را به یکدیگر مرتبط می کند و تأکید دارد که برای هر تصمیم گیری باید همه جوانب کار سنجیده شود. بعضی از سازه ها از ویژگی هایی برخوردار هستند که در دسته سازه های پایدار جای می گیرند. اما چنانچه بخواهیم شاخص های عمومی برای بررسی یک سازه سبز را عنوان کنیم، این امکان را خواهیم داشت که از فاکتورهای رزاتا هارت بهره بگیریم.

لذا انتخاب ابعاد بهینه، تأمین گرمایش موردنیاز سازه از ساختمان، تأمین راحتی و آسایش بر اساس محیط پیرامون، استفاده از متریال قابل بازیافت، ذخیره اصولی منابع آب، استفاده از مصالح بومی، استفاده از مصالح طبیعی، حفظ جنگل ها و پوشش گیاهی، انتخاب مصالح و تجهیزات با توجه به دوام آنها و … باید در دستور کار قرار بگیرند.

ویژگی های ساختمان های سبز و پایدار

ساختمان هایی که با بهره مندی از معماری سبز احداث می شوند، با هدف برقراری تعادل میان کاربردی بودن و باکیفیت بودن سازه ها و کاهش تأثیرات منفی آن ساختمان بر روی محیط زیست ایجاد می شوند. یک سازه سبز مناسب، سازه ای است که ضمن تأمین نیازهای کاربران، کمترین اثر سوئی را بر محیط زیست ایجاد کند و هرگز سبب تخریب زمین، آب و منابع طبیعی پیرامون نشوند.

منظور از پایداری در معماری چیست؟

این اصطلاح برای نخستین بار در سال 1986 میلادی به کار برده شد و همه روزه به آن بیشتر پرداخته شد تا شاخ و برگ های بیشتری پیدا کند. بدین ترتیب یک استراتژی مهم در معماری پیش روی معماران و سازندگان قرار گرفت.

معماری پایدار نخست توسط کمیته جهانی گسترش محیط زیست با نام برآورده سازی نیازهای عصر جدید بدون تحت تأثیر قرار دادن منابع نسل های آینده به همگان شناسانده شد و تا به امروز، پیشرفت های چشمگیری داشته است و از سوی بسیاری از سازندگان و معماران به کار برده شده است. ساختمان های سبز و پایدار که بر اساس این اصول ساخته می شوند از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار هستند و به نوعی حامی سلامت محیط زیست خواهند بود.

اصل معماری پایدار بر این مسئله استوار می باشد که سازه ها، بخشی از طبیعت پیرامون خود هستند و بایستی به صورتی طراحی و اجرا شوند که به عنوان قسمتی از اکو سیستم کنار خودش کار کند. در واقع سازه ها بایستی به صورتی طراحی و اجرا شوند که در چرخه حیات وجود داشته باشند و هرگز نباید مثل یک المان اضافی برای زیست پیرامون خود، دردسری درست کنند. بنابراین این مفهوم، دارای ارزشمندی بالایی است و بهتر است از سوی سازندگان و مهندسان موردتوجه قرار بگیرد.

استفاده از یونولیت برای احداث ساختمان های سبز و پایدار

یونولیت، ماده ای سبک و بی اثر است که دارای خصوصیات خارق العاده ای می باشد و این مسئله سبب شده است که سر و کله آن در بخش های مختلفی پیدا شود. در ساختمان سازی نیز از یونولیت استفاده می کنند. یونولیت به سبب سبکی، ارزان بودن، سمی نبودن، قابل بازیافت بودن، فراوانی مواد اولیه آن، عایق صوت، عایق حرارت، عایق رطوبت، مقاومت بالا در برابر هرگونه ضربه و فشار و سایر ویژگی ها در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرد.

از میان این ویژگی ها، برخی از ویژگی های یونولیت مهمتر از سایر موارد هستند. مانند ویژگی های قابل بازیافت بودن یونولیت و سمی نبودن و فاقد مواد شیمیایی بودن یونولیت که سبب شده است برای احداث ساختمان های سبز و پایدار از یونولیت استفاده کنند.

معماران معروف سبک معماری پایدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...