چه سازه هایی سبک هستند ؟ در این مقاله قصد داشته با چندین مورد از مقاوم ترین و سبک ترین سازه ها آشنا شویم.

در ساختمان سازی های جدید به سبک سازی سازه ها، اهمیت زیادی می دهند. البته سبک سازی ساختمان ها، زمانی ارزشمند است که به مقاومت آنها لطمه ای وارد نکند. برای سبک سازی، انتخاب های زیادی پیش روی سازندگان است که باید با توجه به شرایط موجود به انتخاب آنها اقدام نمود.

برای ساخت هر سازه ای باید از متریالی استفاده نمود که وزن کمی داشته باشند و وزن زیادی را به سازه تحمیل نکنند. به طور مثال متریالی مانند یونولیت بسیار سبک هستند و برای ساختمان سازی بسیار مناسب هستند.

سازه های سبک ال اس اف (LSF)

چه سازه هایی سبک هستند ؟ اولین پاسخی که به این پرسش می دهیم، سازه های سبک ال اس اف می باشند. این سازه‌ها از چندین ویژگی حائزاهمیت مانند عایق صوت، عایق بالا، ایمنی بالا، هزینه پایین و … برخوردار هستند. بیشترین ارتفاعی که برای سازه های 5 طبقه درنظر می گیرند، پایین تر از 20 متر می باشد. سازه های پیش ساخته به محل پروژه انتقال داده می شوند و توسط پیچ های سرمته ای، بولت ها و اتصالات دیگر سروهم بندی و پیاده سازی می شوند. دیوارهای داخلی این سازه ها را با قالب های گچی و بتنی پیش ساخته درست می کنند.

مزایا و معایب سازه های ال اس اف

برای انتخاب این گزینه ها باید با مزایا و معایب آنها آشنا باشید. بنابراین در پاسخ به چه سازه هایی سبک هستند ، می گوییم که تنها سبک بودن را درنظر نگرفته و به سایر فاکتورها توجه کنید. اگر سازه ای سبک باشد، اما مقاوم نباشد فاقد ارزش است. سیستم های ال اس اف دارای مزایایی نظیر امکان جابه جایی، تنوع ضخامت، طول عمر بالا، ثبات بالا، هماهنگی با سیستم های تأسیساتی، سرعت بالای اجرا، نصب آسان و … است. اما سازه های LSF دچار مشکلاتی مانند عدم تنوع در دهانه و ارتفاع، نیاز به نیروهای متخصص، نیاز به ورق های گالوانیزه فولادی و … است.

سازه‌های ساختمانی پانلی سبک

چه سازه هایی سبک هستند و سریع اجرا می شوند؟ یکی از این سازه ها، سازه های ساختمانی پانلی سبک هستند. این سازه ها، تحمل وزن زیادی دارند و سریع و راحت اجرا می شوند. در چنین سازه هایی، پانل های پیش ساخته به صورت دیوار حمال یا تفکیک کننده یا دیافراگم افقی در نقش سازه باربر به کار می روند.

در ساختمان های قدیمی، پانل های پیش ساخته قسمتی از بار وارد بر تیر و ستون را در حکم دیوار برشی بر دوش می کشد. سازه های پانلی دارای دو بخش لایه شبکه فلزی مش می باشند که در دو طرف لایه فوم عایق یونولیت هستند و اتصال آنها توسط سه لایه مفتول های فولادی صورت می گیرد.

مزایا و معایب سازه‌های پانلی سبک ( چه سازه هایی سبک هستند ؟)

این سازه ها، دوام زیادی دارند. از مزیت این سازه ها می توان به نازک بودن دیوارهای خارجی، مقاومت بالا در برابر صوت، مقاومت بالا در مقابل حرارت، ضدرطوبت بودن، سریع اجرا شدن، سبک بودن، مقاومت ایده آل در مقابل نیروهای برشی و … اشاره نمود. اما از آنجایی که دیوارهای داخلی این سازه ضخیم هستند، مساحت مفید سازه کم می شود و این مورد یکی از اشکالات کار می باشد. در این سازه ماکزیمم ارتفاع استاندارد در هر طبقه بدون کلاف میانی معادل 4 متر و با کلاف میانی معادل 6 متر می باشد.

سازه های ساختمانی پیش تنیده سبک

چه سازه هایی سبک هستند ؟ سازه های پیش تنیده، یکی دیگر از انواع سازه های سبک هستند. اجزای اصلی سازه های پیش تنیده، بتن می باشد. پیش تنیدگی به واسطه فولادهای پیش تنیده انجام می شود. بتن های پیش ساخته دارای ویژگی های مثبتی همانند پوشش ضدزنگ، مجاری محافظ، کابل های فولادی و … است.

سازه های پیش تنیده دارای مقاومت کششی بالایی است. مقاومت کششی این سازه ها نسبت به سایر سازه ها، بسیار بیشتر است. کابل های فولادی با مقاومت کششی بالا در واقع در حکم میلگردهای آجدار در بتن مسلح هستند که پیشرفته تر می باشند.

چه سازه هایی سبک هستند و راحت اجرا می شوند؟ قطعاً سازه های پیش تنیده، یکی از این سازه ها هستند. کشیده شدن کابل های فولادی و خلاص کردن در بتن، نوعی نیروی فشاری همیشگی بوجود می آورد. نیروی فشاری به سبب تمایل کابل ها به انقباض و رسیدن به وضعیت اولیه در بتن می باشد. لذا با از بین رفتن نیروهای بارهای ثقلی، مقدار  تحمل بار در مقطع چندین برابر می شود. فولادهای به کار رفته در سیستم پیش تنیده ممکن است از نوع سیم، رشته و یا کابل و میله باشد.

مزایا و معایب سیستم پیش تنیده ( چه سازه هایی سبک هستند )

اصلی ترین ویژگی این سازه ها، مقاومت بالای آنها از نظر کششی و فشاری است. بتن های پیش تنیده با مشکل ترک خوردگی یا مواجه نشده و یا به ندرت مواجه می شوند. از بتن های پیش تنیده می توان برای دهانه های طولانی استفاده نمود.

سقف ها در سیستم پیش تنیده، ضخامت کمی دارند و این مسئله سبب کاهش چندین متری ارتفاع سازه می شود. در سیستم های پیش تنیده می توان ستون گذاری را به صورت نامنظم انجام داد. مشکل این سیستم شامل هزینه های بالای آنها، احتمال بالای رخ دادن حادثه در زمان تخریب و نیاز به مهارت بالا برای اجرای آن است.

سازه فضایی سبک

این سازه ها بر اساس گسترش خرپا در چندین بعد توسط مدول های مشابه و تکرارشونده با لایه های موازی در بالا و پایین ایجاد می شوند. المان های اصلی این سازه شامل پروفیل، لوله فولادی، کابل های فولادی و ترکیب های کش بستی می باشند که هر یک نقش مهمی در این سیستم دارند.

مزایا و معایب سیستم فضایی سبک ( چه سازه هایی سبک هستند )

این سازه ها، اقتصادی و به صرفه نیستند. اما سازه های فضایی سبک، بسیار مقاوم، باکیفیت، دارای امکان ستون گذاری به صورت نامنظم، ایمن و سازگار با تأسیسات مختلف هستند. بنابراین به دلیل مزایای زیاد و معایب کم در موارد مختلفی موردتوجه سازندگان قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...