بهبود عایق سازی ساختمان‌ها با استفاده از عایق های جدید انجام می شود. برخی از این متریال می توانند سازه ها را صد درصد عایق کنند.

عایق سازی سازه ها در مرحله اجرای پروژه و مرحله پس از بهره برداری پروژه امکان پذیر است. از مصالح و متریال مختلفی برای عایق سازی استفاده می شود. برخی از این مصالح به صورت مستقیم برای عایق سازی مورداستفاده قرار می گیرند، اما برخی دیگر با هدف دیگری به کار می روند، اما دارای خاصیت عایق سازی هستند و به بهبود عایق‌سازی ساختمان ها کمک می کنند.

عایق چیست؟

پیش از آنکه با روش های بهبود عایق سازی ساختمان‌ها آشنا شویم، به این مسئله می پردازیم که عایق ها چه هستند و از چه نظر استفاده از آنها اهمیت دارد. عایق، موادی است که با هدف پیشگیری از انتقال چیزهایی از یک محیط به محیط دیگر مورداستفاده قرار می گیرند. به عملیاتی که برای نصب عایق ها انجام می شود، عایق کاری می گویند.

عایق های مورداستفاده در ساختمان سازی شامل عایق های حرارتی، عایق های صوتی و عایق های رطوبتی می باشند. از انواع متریالی مانند فوم ایکس پی اس، یونولیت، ایزوگام، فوم الاستومری، پوشش سیمانی، ایزوپل، فوم پلی یورتان، پشم سنگ و … می توان استفاده نمود تا عایق سازی ساختمان ها را از جنبه های گوناگون به خوبی انجام داد.

اهمیت اجرای عملیات عایق کاری برای ساختمان ها

بهبود عایق سازی ساختمان‌ها دارای اهمیت زیادی است. ساختمان ها، سرپناهی برای انسان ها هستند که مرزی میان محیط بیرون و داخل ایجاد می کنند. برای ممانعت از ورود عواملی مانند حرارت، رطوبت، صدا و … از محیط بیرون به داخل به استفاده از متریالی با خاصیت عایق، نیاز است. عایق ها ممکن است در سقف، کف و یا دیوارها نصب شوند.

استفاده از عایق ها با اهداف مختلفی مانند ممانعت از اتلاف انرژی، جلوگیری از خروج گرما در روزهای سرد، جلوگیری از خروج سرما درروزهای گرم، محافظت در روزهای گرم، محافظت در مقابل آتش سوزی، حفظ سازه ها از رطوبت و نم، پیشگیری از ورود و خروج صدا از ساختمان و … صورت می گیرد.

عایق سازی بهینه برای ساختمان ها

بهبود عایق سازی ساختمان‌ها سبب می شود که در مصرف انرژی بتوان صرفه جویی کرد. عایق سازی بهینه، راهکارهایی در طراحی، احداث، تقویت و مقاوم سازی ساختمان ها می باشد که به صورت قابل توجهی از هدررفت گرما جلوگیری می کند. با استفاده از عایق سازی بهینه ساختمان ها و مقاوم سازی آنها می توان در مصرف انرژی جلوگیری نمود.

عایق سازی سازه ها بهتر است به صورت بهینه انجام شود. برای عایق سازی بهینه، تعریف مشخصی وجود ندارد. اما این سبک از عایق سازی دارای ویژگی های مهم زیر است:

بهبود عایق سازی ساختمان‌ها از نظر صوتی و حرارتی

یک ساختمان باید در برابر تبادل حرارتی و نفوذ گرما و سرما به خوبی عایق سازی باشد. همچنین عدم ورود آلودگی های صوتی به داخل ساختمان ها، اهمیت زیادی دارد. بر اساس نظریات کارشناسان، دمای هوای داخل ساختمان باید حدود 20 الی 22 درجه سانتی گراد باشد و از لحاظ صوت، نباید صداهای بالاتر از 40 دسی بل به سالن های نشیمن و صداهای بالاتر از 30 دسی بل به اتاق خواب وارد شوند.

اضافه کردن عایق در دیوارهای سازه، تأثیر شگرفی در ممانعت از تبادل حرارتی و هدررفت انرژی و به حداقل رسیدن نفوذ سروصدا دارد. استفاده از عایق های جدید باید با استفاده از این توضیحات انجام شود. در واقع سازندگان ساختمان نباید گمان کنند که از هر عایقی می توانند برای عایق سازی ساختمان ها استفاده کنند و شاهد به حداقل رسیدن میزان اتلاف انرژی و عدم ورود آلودگی صوتی به داخل ساختمان باشند. موارد متعددی در انتخاب عایق مناسب برای ساختمان ها، دخیل هستند. با توجه به نوع سازه و مکان قرارگیری آن و آب و هوای منطقه می توان درباره انتخاب عایق مناسب تصمیم گیری نمود.

بهبود عایق سازی ساختمان‌ها از نظر صوتی باید با استفاده از متریال مناسبی انجام شود. عایق سازی صوتی دیوار، عایق سازی صوتی سقف، عایق سازی صوتی کف، عایق سازی صوتی کف روکار و … هر یک با استفاده از متریال مناسبی انجام می شود. بدین منظور ممکن است از پشم سنگ، یونولیت، پلی یورتان، پشم شیشه، پشم سرباره، عایق الاستومری، فوم ایکس پی اس و … استفاده شود.

برای عایق سازی حرارتی می توان از مصالح ساختمانی قدیمی و جدید استفاده نمود. برخی از متریالی که بر پایه فناوری های جدید درست شده اند، به خوبی می توانند سازه ها را عایق سازی کنند. پرکاربردترین عایق های حرارتی ساختمانی شامل پشم سنگ، تخته چوب پنبه فشرده، شیشه اسفنجی، عایق پلاستیکی، تخته فیبری، عایق سلولزی پشم شیشه، الیاف معدنی، عایق پرلیت و … می باشند.

بهبود عایق سازی ساختمان‌ها با استفاده از یونولیت مرغوب

برای عایق سازی رطوبتی، صوتی و حرارتی ساختمان ها می توان از یونولیت استفاده نمود. یونولیت دارای ساختاری است که به خوبی می تواند هر نوع عایق سازی را در ساختمان ها انجام دهد. ساختار این ماده متخلخل و سبک است. حجم زیادی از مواد تشکیل دهنده یونولیت، هوا است. همین مسئله سبب شده است که یونولیت در عایق سازی بسیار خوب عمل کند.

بدین منظور می توان از یونولیت در سقف، کف و دیوارهای سازه استفاده نمود. سازه هایی که دارای طول عمر زیادی هستند، به خوبی عایق کاری شده اند. شاید گمان کنید که عایق کاری سازه ها در طول عمر آنها بی تأثیر هستند. اما اینگونه نبوده و عایق سازی مناسب ساختمان ها سبب می شود که ساختمان ها کمتر به خرابی های ناشی از رطوبت و نم دچار شوند. در نتیجه طول عمر بیشتری خواهند داشت. ساختمان هایی که از نظر صوتی و حرارتی به خوبی عایق کاری شده اند، برای سکونت بسیار مناسب هستند. با جدیدترین راهکارها باید به بهبود عایق بندی سازه ها، اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...