کاربرد فوم ورقه ای در صنعت ساختمان را بررسی می کنیم تا با موارد استفاده از این فوم مقاوم و بسیار سبک ، آشنا شویم.

صنعت ساختمان در سال های اخیر ، رنگ مصالح ساختمانی بسیار جدیدی را به خود دیده است. برخی از مصالح ساختمانی از محصولات پلیمری درست شده اند. مواد پلیمری توانسته اند جایگزین بسیار خوبی برای برخی از مواد قدیمی باشند. به همین علت در صنعت ساختمان‌سازی از این مواد به شکل های گوناگون استفاده می شود.

فوم‌های ورقه ای چیست ؟

کاربرد فوم ورقه ای در صنعت ساختمان نشان می دهد که می توان با مقرون به صرفه ترین مصالح ساختمانی ، بهترین سازه ها را احداث نمود. فوم یا یونولیت (پلاستوفوم) ، ماده ای سبک است که بی اثر و متخلخل می باشد. این محصول با استفاده از استایرن مونومتر ساخته می شود. ادوارد سیمون ، طراح و مبتکر این ماده است.

یونولیت تنها با این نام شناخته نمی شود و به نام های دیگری همچون پلی استایرن انبساطی و پلاستوفوم و آکاسیف و …. شناخته‌شده است. فوم های ورقه ای در چندین مرحله اصلی و مهم ( پیش انبساط ، تهویه و قالب گیری ) ، ساخته شده و توسط ماشین آلات و ابزارهای مخصوص برش می خورند.

خصوصیات مهم فوم‌های ورقه ای

فراوانی کاربرد فوم ورقه ای در صنعت ساختمان به دلیل ویژگی ها و خصوصیات آن است. در واقع کمتر محصول مشابهی وجود دارد که این ویژگی ها را یکجا داشته باشد. برای مثال وقتی از مصالحی مقاوم صحبت می کنیم ، همه در ذهن خود مصالحی سخت و سنگین را تصور می کنند. اگر از مصالحی سبک سخن می گوییم ، اغلب افراد در ذهن خود مصالح ضعیف و شکننده را تصور می کنند. در واقع تصور همزمان مقاومت و سبکی برای افراد غیرممکن است. در حالیکه یونولیت یا فوم هر دوی این ویژگی ها را همزمان دارا می باشد و در عین سبکی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. این مسئله سبب فراوانی کاربرد فوم ورقه ای در صنعت ساختمان شده است. سایر ویژگی ها و خصوصیات این مواد عبارتند از :

– فوم های ورقه ای از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. برخی از این فوم ها را به شکل کندسوز و غیرقابل اشتعال تولید می کنند. داشتن این ویژگی برای فوم های ورقه ای که قرار است در ساخت و ساز مورداستفاده قرار بگیرند ، ضرورت دارد. زیرا بحث ایمنی سازه ها ، بسیار مهم است.

– هیچ مصالحی با این ویژگی های بسیار خوب وجود ندارد که قیمت بسیار پایینی داشته باشد. فوم های ورقه ای بسیار ارزان هستند.

– دانسیته فوم ها ورقه ای متنوع است. انتخاب دانسیته فوم های ورقه ای با توجه به کاربرد موردنظر صورت می گیرد. به بیان دیگر ، با توجه به اینکه این فوم ها قرار است در چه بخشی از ساختمان استفاده شوند ، دانسیته آن را مشخص می کنند. اگر کاربرد فوم ورقه ای در صنعت ساختمان در بخش بسیار حساس و مهمی است ، فوم هایی با دانسیته بالا را انتخاب می کنند.

– کاربرد فوم ورقه ای در صنعت ساختمان از آن جهت زیاد است که این فوم ها ضمن داشتن خواص متعدد ، تنوع سایز زیادی دارند. شما می توانید این فوم ها را در ابعاد و اندازه های گوناگون تهیه کنید.

– فوم های ورقه ای با توجه به توضیحاتی که ارائه نمودیم ، وزن بسیار اندکی دارند. این ویژگی سبب می شود که جابه جایی و استفاده از آنها بسیار راحت باشد.

– فوم های ورقه ای دارای طول عمر بالایی هستند و برخلاف ظاهر ظریف خود از دوام بسیار زیادی برخوردار هستند.

– فوم های ورقه ای ، از ساختاری برخوردار هستند که با محیط زیست سازگاری داشته و آسیبی به آن وارد نمی کند. هر چند که این فوم ها قابل بازیافت هستند.

بیشتر بخوانید: کاربرد ساندویچ پانل دکوراتیو

چندین کاربرد فوم ورقه ای در صنعت ساختمان

ویژگی های ذکر شده سبب شده اند که صنعت ساختمان سازی توجه ویژه ای به فوم یا یونولیت کند و در موارد متعددی از آن استفاده کند. چگونه ؟ موارد زیر نشان می دهد که از فوم های ورقه ای چه استفاده هایی در ساختمان سازی می شود.

– با استفاده از فوم های ورقه ای می توان هسته مرکزی دیواره های پیش ساخته را مستحکم کرد. از فوم های ورقه ای نه تنها برای ساخت دیوارهای حمال و معمولی استفاده می شود ، بلکه برای اجرای سقف از آن استفاده می کنند.

– ویژگی عایق سازی فوم های ورقه ای موجب شده است که از آنها به عنوان عایق صوت ، حرارت و رطوبت استفاده کنند.

– فوم های ورقه ای ، گزینه بسیار مناسبی برای دکورسازی است. سبک ، زیبا ، متنوع ، انعطاف پذیر و …

– دیگر کاربرد فوم ورقه ای در صنعت ساختمان این است که از این فوم ها برای تقویت بلوک های بتنی و تیرآهن استفاده کنند. فوم های ورقه ای نه زنگ می زنند و نه خورده می شوند.

قیمت فوم‌های ورقه ای چقدر است ؟

نرخ این فوم ها با توجه به دانسیته فوم ، ابعاد فوم ، کیفیت مواد به کار رفته برای تولید آن ، رنگ و طرح فوم و سایر عوامل مشخص می شوند. در مجموع ، این فوم ها مقرون به صرفه و اقتصادی هستند و گزینه مناسبی برای ساختمان سازی می باشند. در واقع شما با هزینه اندکی می توانید ایمنی و مقاومت سازه خود را تضمین کنید. البته به شرط آنکه مصالح موردنیاز دیگر سازه را از میان مصالح مقاوم و ایمن انتخاب کنید.

کاربرد فوم ورقه ای در صنعت ساختمان بر اساس دانسیته

فوم هایی با دانسیته بالای 20 برای عایق سرما و گرما و درز انقطاع ساختمان و قالب بندی بتن مناسب است.

فوم هایی با دانسیته بالای 40 برای عایق بندی پشت بام مناسب است.

فوم‌هایی با دانسیته بالای 10 برای عایق بندی معمولی سازه ها مناسب است.

فوم هایی با دانسیته بالای 5 برای قالب بتن و یونولیت پلاستوفوم درز انقطاع قابل استفاده هستند.

نکته : هر اندازه که دانسیته فوم های ورقه ای بالاتر باشد ، مقاومت و استحکام آن بالاتر است. این مسئله نشان می دهد توجه به دانسیته فوم در زمان خرید فوم های ورقه ای بسیار اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...