پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف بهتر از سایر مواد می تواند به تولید ظروف یکبار مصرف باکیفیت تر و مرغوب تر کمک کند.

ظروف یکبار مصرف دارای کاربردهای فراوانی هستند و بسیاری از صنایع، رستوران ها، فست فودی ها، فروشگاه ها و … از آنها استفاده می کنند. برای تولید این ظروف از مواد مختلفی استفاده می شود. همچنین روش های تولید ظروف یکبار مصرف متفاوت می باشد.

مواد اولیه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

مواد به کار رفته برای تولید این ظروف شامل پلی پروپیلن، پلی استایرن انبساطی یا پلی فوم، پلی استایرن، پلی اتیلن ترفتالات و … است. هر یک از این مواد دارای ویژگی های خاصی هستند و از نظری برای تولید ظروف یکبار مصرف مناسب تر هستند. به طور مثال PP قادر است دمای بالاتر از صد درجه را برای تایم طولانی تحمل کند. اما PS، EPS و PET برای نگهداری خوراکی ها در دمای بالاتر از 100 درجه مناسب نمی باشند. مواد اولیه ای که برای تولید ظروف یکبار مصرف به کار می روند، باید دارای کیفیت بسیار بالایی باشند. وجود پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف موجب کیفیت بالای این ظروف می شود.

روش های تولید ظروف یک بار مصرف

این ظروف با توجه به مواد اولیه ی خود به روش های متفاوتی تولید می شوند. معمولاً برای تولید این ظروف از دو روش استفاده می شود.

روش اول: تولید ظروف یکبار مصرف با سیستم نیمه فرمینگ

در این سیستم باید مواد اولیه گرانول‌مانند را در بخشی از خط تولید به اسم اکسترودر ذوب و به ورق های گرم تبدیل نمود. پیش از سرد شدن ورق ها باید ورق های گرم به بخش پرس وارد شوند. سپس مواد در زیر قالب به ظروف خاصی تبدیل می شوند. در ادامه با دلایل استفاده از پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف آشنا می شویم.

روش دوم: تولید ظروف یکبار مصرف با سیستم ترموفرمینگ

بیشتر بخوانید

خرید یونولیت

در این روش، مواد اولیه را با استفاده از دستگاه خط تولید ورق به ورق تبدیل کرده و سپس به صورت رول تولید می کنند. این مواد به دستگاه پرس ترموفرمینگ فرستاده می شوند و از کوره حرارتی گذر کرده تا به درجه حرارت موردنظر رسیده و حالت دهی به آنها انجام شود و در زیر قالب عملیات تولید ظروف صورت بگیرد.

انواع ظروف تولیدی با پلی استایرن

پلی استایرن از مواد پتروشیمی درست شده است. این ماده برای تولید ظروف و بسته بندی مواد غذایی کاملاً مناسب است. پلی استایرن در دو نوع سخت و فومی وجود دارد. از پلی استایرن سخت برای تولید ظروف شفاف غذا، کاسه، بشقاب، فنجان، درب نوشیدنی، نی و … استفاده می شود. از پلی استایرن فومی برای تولید لیوان های نوشیدنی، ظروف غذاخوری، ظروف عایق بندی شده، سینی و … استفاده می کنند.

دلیل استفاده از پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف

ظروف تولیدی با استفاده از این محصولات دارای وزن اندکی هستند. پلی استایرن سبک است و موجب می شود که ظروف تولیدی با آن بسیار آسان مورداستفاده قرار بگیرند و جابه جایی آنها راحت باشد. کیفیت بسیار بالای این ظروف و ترکیب سالم آن سبب شده است که موردتأیید کارشناسان و متخصصان قرار بگیرد.

در سال های گذشته، تحول و پیشرفت بزرگی در زمینه تولید لوازم خانگی حاصل شده است و ظروف یکبار مصرفی تولیدی جدید دارای کیفیت بالاتری نسبت به ظروف یکبار مصرف قدیمی هستند. اخیراً شاهد تولید ظروف یکبار مصرف در شکل ها و رنگ های مختلفی هستیم.

استفاده از پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف موجب بهبود مقاومت و ظاهر این ظروف شده است. این ظروف دارای مقاومت بسیار بالا هستند که به سبب استفاده از پلی استایرن می باشد. شاید کسی گمان نکند که پلی استایرن با این سبکی، بتواند مقاومت بالایی از خود ارائه دهد.

یکی دیگر از دلایل استفاده از پلی استایرن در این ظروف این است که پلی استایرن عایق گرما و سرما است. یعنی محتویات داخل این ظروف در دمای فعلی خود تا ساعت ها باقی می مانند و به تدریج دمای آنها کاهش یا افزایش پیدا می کند.

ساختار پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف

کاربردهای پلی‌استایرن، بسیار مهم است. پلی استایرن ها دارای زنجیره های طولانی مونومرهای استایرن هستند و از لحاظ شیمیایی، یک هیدروکربن طولانی زنجیر هسند. در ساختار این ماده، مراکز متغیر کربنی به دسته های فنیل وصل هستند. این ماده از موله های المان های شیمیایی کربنی و هیدروژن درست شده است که دارای خواص مختلفی هستند.

خصوصیات این ماده به واسطه جذب سریع واندروالسی میان زنجیرهای پلیمری مشخص می شوند. به دلیل آنکه مولکول های هیدروکربن های بلندزنجیری می باشند و از شمار بالایی از اتم ها درست شده است، نیروی کششی میان مولکول ها بزرگ هستند. یکی از دلایل بکارگیری پلی استایرن در تولید این ظروف، این ساختار خاص پلی استایرن می باشد.

بهترین متریال برای تولید ظروف یکبار مصرف

علت استفاده از پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف این است که این مواد نسبت به سایر مواد دیگر، برتری های زیادی دارد. انعطاف پذیری بالای این مواد، مقاومت بسیار زیاد، خاصیت عایق دمایی بالا، ارزان بودن و … سبب شده است که پلی استایرن را یکی از بهترین متریال برای تولید ظروف بدانیم.

پلی استایرن، قابل بازیافت است. در نتیجه ظروف یک بار مصرف تولیدی با پلی استایرن را می توان جمع آوری نمود و به کارخانه های بازیافت انتقال داد. رها کردن ظروف یکبار مصرف در طبیعت، نشانه بی فرهنگی است و بیانگر این است که برای سلامت محیط زیست، هیچ ارزشی قائل نیستیم. کیفیت ظروف یک بار مصرف تولیدی با این ماده از جنبه های گوناگون ایده آل است.

مزایا و معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف

با دلایل استفاده از پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف و کیفیت این ظروف آشنا شدیم. مهمترین مزایای استفاده از این ظروف شامل مواردی مانند مقاومت بسیار بالا در مقابل مواد الکلی، قابلیت طرح و رنگ پذیری، شفافیت بالا، حمل و نقل آسان، وزن اندک، نیاز به انرژی کم برای تولید آن و قابلیت شکل پذیری بسیار بالا می باشد. اما معایب این ظروف شامل آسیب زدن به محیط زیست در صورت رها کردن آنها در طبیعت، انتقال مواد مضر به غذا در صورت قرارگیری در شرایط خاص و عدم امکان استفاده از آنها در مایکروویو و انواع دستگاه فر می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...