کاربرد یونولیت در ساخت و ساز پل سبب شده است که بسیاری از مهندسان برای احداث پل ها از این مصالح استفاده کنند.

در اجرای پروژه های ساختمانی مختلفی می توان از یونولیت ها استفاده کرد. در واقع یونولیت ها به سبب ویژگی های خاصی که دارند، برای استفاده در ساختمان سازی انتخاب شده اند. عایق سازی بخش های مختلفی از ساختمان را می توان با استفاده از یونولیت انجام داد.

پایه ریزی و مقاوم بخشی بیشتر ساختمان ها با استفاده از یونولیت، امکان پذیر است. پلاستوفوم یا یونولیتی که دارای حداقل وزن، سالم ترین ترکیب، عایق رطوبتی بالا، عایق حرارتی بسیار بالا، عایق صوتی بسیار بالا، بیشترین مقاومت در برابر فشار، تحمل وزن بالا و … است برای ساختمان سازی بسیار سودمند خواهد بود. نه تنها احداث ساختمان بلکه احداث پل را می توان با استفاده از یونولیت انجام داد.

احداث سازه پل

قبل از بررسی کاربرد یونولیت در ساخت و ساز پل با این سازه بیشتر آشنا می شویم. پل، سازه ای است که دو محل را به یکدیگر وصل می کند. بر اساس تعریف قدیمی، پل طاقی می باشد که بر روی رودخانه، دره و یا هر نوع گذرگاه که رفت و آمد در آنجا صورت می گیرد، اجرا می شود.

اما در تعریف جدید، پل را سازه ای جهت تردد از موانع فیزیکی می دانند که ضمن بهره گیری از فضا، رفت و آمد و دسترسی به اماکن را آسان می کند. یک پل در حالت معمول، طول عمری میان 30 الی 80 سال دارد. اما در صورتی که سازه پل به خوبی احداث شود و از مصالح ساختمانی مقاوم برای ساخت آن استفاده کنند، طول عمر آن ممکن است به چندین صد سال برسد. انواع پل ها شامل پل های فلزی، پل های طره ای، پل های کابلی، پل های خرپایی و پل های معلق می باشند.

آنالیز این سازه با استفاده از ابزارهای خاصی مثل فناوری مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM صورت می گیرد که این مسئله سبب افزایش راندمان شده و هزینه های ساخت را به صورت چشمگیری کاهش می دهد. یک نمونه از پل معروف و مهندسی ساز در جهان، پل کروسل می باشد که پروژه بزرگ و باکیفیتی می باشد.

مهمترین کاربرد یونولیت در ساخت و ساز پل چیست؟

فوم و یونولیت استاندارد، مصالح بسیار خوبی است که برای اجرای پل قابل استفاده می باشد. انواع یونولیت ها می توانند در پل سازی با اهداف مختلفی به کار روند. یونولیت، مصالح بسیار خوبی برای پل سازی می باشد که معمولاً در پایه پل و بستر پل مورداستفاده قرار می گیرد. در هر بخش که نیاز باشد، پوشش محافظی برای یونولیت ها به کار برده می شود. در زمان نصب یونولیت در بستر پل که به آن کف سازی می گویند، نخست اسکلت بندی فلزی احداث شده و پس از آن فواصل بین اسکلت ها توسط بلوک های یونولیتی پر می گردد. فواصل آزاد بین یونولیت ها با بتن پر می شود. در اینجا دقت زیادی صورت می گیرد که هیچ فضایی خالی نماند و تمامی قسمت های خالی، پر شوند.

کاربرد یونولیت در ساخت و ساز پل دارای اهمیت بسیار زیادی است. برای استفاده از یونولیت در ساخت و ساز باید به انتخاب میلگردی با ضخامت ایده آل، توجه بسیار زیادی داشت. بافت بتن با توجه به نوع پروژه پل سازی تعیین می شود. تمامی این مراحل از پیش از سوی طراحان و مهندسان مشخص می گردد. همچنین مراحل اجرایی کار باید توسط پیمانکاران به دقت پیاده سازی شود.

پروژه های پل سازی هنگامی مهم هستند که قرار است بر روی یک رودخانه اجرا شوند. همچنین زمانی که قرار است بار زیادی از روی پل عبور کند به عنوان مثال پل محل تردد ماشین آلات سنگین باشد، مسئله مقاوم سازی پل بیشتر اهمیت پیدا می کند.

هزینه های اجرای پل با استفاده از یونولیت

کاربرد یونولیت در ساخت و ساز پل به سبب کاهش هزینه های ساخت پل، بیشتر موردتوجه قرار گرفته است. در یک پروژه پل سازی، هزینه اجرای بلوک های یونولیتی کمتر از هزینه های بلوک های بتنی می باشد. استفاده از این بلوک ها، سازه پل را مقاوم تر و مستحکمتر می کند.

زمانی که پل با استفاده از یونولیت اجرا شده باشد، دچار مشکلاتی مانند فرسودگی و خوردگی نمی شود. انتخاب مصالح مناسب برای احداث پل دارای اهمیت بسیار زیادی است. سازه هایی که با استفاده از مصالح مستحکمتر و مقاومتر احداث می شوند، طول عمر و مقاومت بسیار بالایی دارند. به هر حال با توجه به بررسی ها، استفاده از یونولیت در احداث پل هم موجب کاهش هزینه های احداث پل می شود و هم سبب افزایش مقاومت و استحکام سازه پل می شود. همین مسئله موجب کاربرد یونولیت در ساخت و ساز پل شده است.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده بر روی پروژه های پل سازی در آمریکا، بیشتر از 55000 از پل ها در آمریکا باید در اسرع وقت، تعمیر یا بازسازی شوند. در اغلب مواقع، بخش های مختلفی از پل دچار تخریب شده اند. اگر این پل ها با استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم و باکیفیت ساخته می شد، طول عمر آنها بیشتر از این می شد. یونولیت در کنار بتن، می تواند ترکیب بسیار خوبی برای احداث پل باشد. مهندسان و سازندگان باید درنظر داشته باشند که تخریب یک پل می تواند خسارت های جانی و مالی فراوانی داشته باشد. لذا در مقاوم سازی پل ها باید نهایت دقت را به کار برد.

نتیجه گیری از کاربرد یونولیت در ساخت و ساز پل

پل، سازه بسیار حساسی است که تنها مهندسان و سازندگان بزرگ و متخصص، توان اجرای آن را خواهند داشت. در انتخاب مصالح ساختمانی برای پل، باید دقت و حساسیت زیادی به خرج داد. بلوک های یونولیتی دارای ویژگی هایی هستند که مهندسان و سازندگان را ترغیب نموده اند که برای احداث پل در کنار استفاده از سایر مصالح مانند بتن، از آن استفاده کنند. سبک بودن یونولیت، مقاوم بودن یونولیت، بالا بودن دانسیته یونولیت های فشرده، ضد رطوبت بودن یونولیت و سایر ویژگی ها نشان می دهند که یونولیت برای ساختمان سازی مناسب است. یونولیت می تواند در بهبود کیفیت و مقاومت هر سازه ای نقش داشته باشد و همچنین موجب سهولت اجرای پروژه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...