پلی استایرن انبساطی (Expanded polystyrene) که اختصارا EPS نیز نامیده می شود نوعی محصول است که به آن یونولیت، استایروفوم، پلاستوفوم و… نیز گفته میشود. این پلیمر سفید که از فرآیندهای شیمیایی تهیه می شود و عایق صدا و رطوبت و دما می باشد را پس از ساخت در کارخانه ها به ورقه هایی با ابعاد و شکل های متفاوت  برش می دهند که به آن ها ورق یونولیت (یونولیت ورقه ای) گفته می شوداین محصول در بازار به رنگ های مختلف وجود دارد.

یونولیت_ورقی

کاربرد های یونولیت ورقه ای

در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی برای بسته بندی مواد غذایی، ساخت انواع ماکت، پس زمینه تابلو اعلانات، سردخانه ها، ساخت پل کاربرد دارد.

از دیگر کاربرد های مهم یونولیت های ورقه ای میتوان به عایق کاری در ساختمان ها و صنایع مختلف، سقف و کف ساختمان نیز اشاره کرد.

روش ساخت ورق یونولیت

یونولیت به دو روش اتوماتیک و دستی (غیر اتوماتیک) در کارخانه تولید می شود.

دانه های ریز ماده خام یونولیت که از ماده ای به نام استایرن تولید شده اند در مراحل اولیه تولید باید 50 برابر بزرگتر شوند.

 برای تولید یونولیت های ورقه ای به دستگاه هایی نیاز داریم که چند مورد را توضیح خواهیم داد:

دیگ بخار مخصوص و استاندارد

 دستگاه مواد پز یونولیت

 دستگاه خشک کننده یونولیت

 دستگاه بلوکر برای ساخت مکعب های یونولیت

 میز برش ساده ورقه های یونولیت

 آسیاب مواد زائد یونولیت

 مخزن کندانس سیلو برای مواد پخته شده

 دستگاه های شوتینگ و شیرهای بخار

روش تولید اتوماتیک یونولیت

در این روش تمام مراحل به صورت اتوماتیک انجام می شود و بلوک های یونولیت به شکل مکعب مستطیل  در طول 4 و 6 متر را تولید می کند.

 

برای تولید یونولیت هم در روش دستی و هم در روش اتوماتیک نیاز است که پس از تولید بلوک های یونولیت آن ها را در هوای آزاد برای خشک شدن قرار بدهند.

تولید پلاستوفوم ورقی

روش تولید دستی یونولیت

برای ساخت یونولیت با روش دستی ابتدا باید دانه های کوچک را در دیگ بخار پخت و منبسط کرد. و در صورتی که عمل انبساط به خوبی انجام شده باشد و چگالی یونولیت به اندازه ی قابل قبول رسیده باشد، مواد منبسط شده به دستگاه های بعدی فرستاده می شود و درغیر این صورت مجدد در دیگ بخار پخته می شوند تا عمل انبساط به خوبی و بیشتر انجام شود.

بعد از پخت اولیه مواد اولیه، دانه های یونولیت با دستگاه بلوکر فشرده می شوند و بلوک هایی به شکل مکعب مستطیل در ابعاد 200*100*100 سانتی متر تولید می شوند.

برش یونولیت ورقه ای

برش ها با توجه به نیاز مشتری انجام داده می شوند که اگر این برش ها ساده و به صورت ورقه ای باشند می توان از میز های برش ساده استفاده کرد.

انواع روش های برش یونولیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...