ترمیم و نگهداری ساختمان‌های تاریخی و فرهنگی باید موردتوجه مسئولان مربوطه قرار بگیرد تا این بناهای مهم تخریب نشوند.

هر کشوری دارای سازه های تاریخی و فرهنگی متعددی می باشد که این سازه ها، بخشی از فرهنگ و تاریخ یک کشور هستند و حفظ و نگهداری از آنها اهمیت زیادی دارد. با توجه به گسترش روزافزون صنعت گردشگری در جهان و اقتصاد مبتنی بر توریسم، مسئله بازسازی و حفظ سازه های تاریخی بسیار مهم دانسته می شود. اینگونه سازه ها می توانند به افزایش میزان جذب توریست کمک زیادی کنند.

سازه های تاریخی، یادآور دوره ای می باشند که شهرها با توجه به نیازها، اهداف و سلایق ساکنان آنها احداث شده اند. به منظور حفظ و مرمت این سازه ها باید به مسائل مهمی توجه داشت تا در این راستا، درست حرکت نمود. در ادامه به این مسئله می پردازیم.

اقدامات موردنیاز برای ترمیم و نگهداری ساختمان‌های تاریخی و فرهنگی

حفاظت: مجموعه ای از اقدامات آگاهانه ای می باشد که توسط پروسه های مراقبت از یک مکان یا بافت برای حفظ ارزش ها و منزلت فرهنگی آن با تمرکز بر حفظ اصالت مکان یا بناها و یکپارچگی بصری، ساختاری و عملکردی اجرا می شود و نتایج بسیار خوبی دارد.

مرمت: مرمت شامل اقدامات تخصصی و همه جانبه ای می باشد که هدف اصلی آن حفظ، ارائه و به معرض نمایش گذاشتن ارزش های تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی یک بنا با درنظر گرفتن اصالت آن می باشد و دارای مراحل مختلفی شامل حفاظت و نگهداری، اثبات و مقاوم سازی تا احیاء وضعیت موجود به وضعیت موردانتظار می باشد.

احیاء: برای ترمیم و نگهداری ساختمان‌های تاریخی و فرهنگی باید اقداماتی که در راستای حفاظت و ارتقای کیفی با حفظ اصالت در سازه های تاریخی فرهنگی صورت می گیرد را پیاده سازی کرد.

صیانت: تمامی اقداماتی جلوگیرانه و پشتیبانی کننده ای از میراث فرهنگی می باشد که باید موردتوجه قرار بگیرد.

مراحل مرمت بناهای تاریخی- فرهنگی

ترمیم و نگهداری ساختمان‌های تاریخی و فرهنگی باید پله پله و با اجرای اقدامات مهمی انجام شود.

اهمیت حفظ و مرمت سازه های تاریخی-فرهنگی

همانطور که اشاره کوچکی کردیم این آثار، اهمیت زیادی دارند و بخشی از فرهنگ و تاریخ هر کشوری هستند. با حفظ این سازه ها می توان از فراموش شدن تاریخ و فرهنگ اصیل یک کشور جلوگیری کرد. با حفظ این سازه ها می توان تاریخ و فرهنگ اصیل یک کشور را به نسل جدید آن کشور که از آن بی اطلاع هستند، نشان داد. اگر سازه های تاریخی و فرهنگی به تدریج از بین روند، چگونه می توان به نسل های آینده فهماند که مطالبی که درباره تاریخ و فرهنگ یک کشور بیان شده اند، سندیت دارند و ادعاهای ارائه شده، واقعیت دارند.

انتخاب مصالح مناسب برای ترمیم و نگهداری ساختمان‌های تاریخی و فرهنگی

برنامه ریزی هایی که برای حفظ و مرمت این بناها می شوند، زمانی به درستی اجرا می شوند که از مصالح مناسبی برای این کار استفاده شود. انتخاب مصالح ساختمانی برای ترمیم سازه ها باید با دقت بسیار زیادی انجام شود و در انتخاب مصالح به نکات متعددی توجه شود. قطعاً هزینه ها، یک دغدغه مهم هستند که برای مسئولان مربوطه مهم پنداشته می شوند. در نتیجه، مصالح انتخابی باید باکیفیت باشند و نرخ مناسبی داشته باشند. اگر مصالح مورداستفاده بی کیفیت باشند، تمامی اقداماتی که مرحله به مرحله انجام شده است، پایمال شده و دستاورد حاصل از بین می رود.

انتخاب یونولیت برای ترمیم و نگهداری ساختمان‌های تاریخی و فرهنگی

یونولیت که پلاستوفوم نام دارد، مصالح ساختمانی بسیار خوبی است که می تواند کیفیت ساخت و سازها را بالا ببرد. از انواع یونولیت می توان در بخش های مختلفی از یک سازه استفاده نمود. یونولیت ها نه تنها ارزان و به صرفه هستند، بلکه کیفیت بالایی دارند و موجب بهبود کیفیت و مقاومت سازه ها می شوند.

ویژگی های مثبت یونولیت به اندازه ای زیاد است که نمی توان در حد چندین سطر تنها از آن سخن گفت. با توجه به نوع اقداماتی که برای بازسازی و ترمیم سازه ها نیاز است، می توان از یونولیت سقفی، دیواری، کروی و … استفاده نمود.

عایق سازی سازه های تاریخی-فرهنگی از نظر صوتی، حرارتی و رطوبتی با استفاده از پلاستوفوم امکان پذیر است. مزیت استفاده از یونولیت برای این سازه ها این است که یونولیت وزن کمی دارد و موجب افزایش وزن سازه های تاریخی-فرهنگی نمی شود و این مسئله بسیار مهم است. به دلیل سبکی یونولیت، کار با آن بسیار آسان است و به سرعت می توان بازسازی و احیاء سازه های تاریخی-فرهنگی را انجام داد.

کلام آخر

ترمیم و نگهداری ساختمان‌های تاریخی و فرهنگی باید با برنامه ریزی و حساب شده انجام شود تا نتایج موردانتظار را بدست بیاورد. افرادی که مسئولیت این کار را بر عهده می گیرند، باید تمامی جوانب و مسائل مهم را درنظر بگیرند. انتخاب مصالح باید با توجه به اهمیت این سازه ها و محدودیت های موجود صورت بگیرد. ممکن است یک مصالحی برای استفاده در یک سازه معمولی بسیار مناسب باشد، اما مناسب استفاده برای ترمیم یک سازه تاریخی و فرهنگی نباشد. به هر حال برای ترمیم و بازسازی چنین سازه هایی حتماً محدودیت هایی وجود دارند که باید موردتوجه قرار بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...