متن بخشی از مصاحبه اختصاصی آقای محمد رضا فرتاش با خبرنگار صدا و سیما :

عضو انجمن تولیدکنندگان یونولیت گفت:از اوایل شهریور 1401 شرکت پتروشیمی پارس به کارخانه های پتروشیمی تولیدکنندگان پلی استایرن انبساطی طی نامه ای اعلام کرد که توانایی تولید و تامین مونمر (ماده اولیه تولید یونولیت) را ندارد.

همین مسئله باعث کمبود و کاهش عرضه مونمر در بورس و همچنین از طرفی این اتفاق باعث کمیاب شدن پلی استایرن انبساطی شد.

وی افزود: تنها کارخانه ای که بعد این مسئله توانست در بورس مونمر عرضه کند کارخانه پتروشیمی تبریز بود آن هم به این دلیل که این شرکت خود تولید کننده مونمر بود و آن را از پتروشیمی پارس خریداری نمی‌کرد.

کمبود و کاهش مونمر باعث رقابت قیمتی زیاد و افزایش 10 برابری آن در بورس شد؛ با اینکه بورس قیمت مونمر را 32 هزار تومان اعلام می‌کرد این ماده تا 180 هزار تومان نیز رقابت می‌شد و در صورتی که رقابت به 200 هزار تومان می‌رسید بورس این معامله را باطل می‌کرد و این مسئله باز هم باعث کمبود این ماده و افزایش قیمت آن تا 320 هزار تومان هم شد.

و همچنین خاطرنشان کرد: تامین مواد اولیه مهم ترین چالش تولیدکنندگان یونولیت است و کمبود عرضه منومر در بورس و افزایش تقاضا برای این ماده باعث افزایش قیمت آن در بازار آزاد و به همین دلیل بسیاری از تولید کنندگان یونولیت خطوط تولید خود را متوقف کردند و این مسئله باعث کاهش تولید یونولیت و افزایش قیمت آن تا 800 هزار تومان در بازار شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...