در این متن به بررسی انواع گرید پلی استایرن میپردازیم که مرتبط به روش تولید پلی استایرن نیز می باشد. این محصول در صنعت پلاستوفوم و یونولیت کاربرد دارد. همچنین کاربرد پلی استایرن و یونولیت به طور جامع را میتوانید در مقاله قبلی ما با این عنوان بخوانید.

۱: پلی استایرن معمولی (GPPS: General purpose polystyrene)

پلی استایرن معمولی که در بازار ایران به کریستال مشهور است دارای کاربردهای متفاوتی مانند ظروف یکبار مصرف، لوازم بهداشتی، صنایع اتومبیل سازی و… می باشد. این پلی استایرن برای مصارف عمومی کاربرد دارد و نام اختصاری این نوع گریستال GPPS می باشد. از ویژگی های بارز پلی استایرن معمولی می توان به مقاومت خوب در برابر حرارت، قدرت ضربه پذیری مناسب و سیالیت خوب در هنگام فرایند نام برد. این ماده به علت خاصیت دی الکتریک، می تواند در مصارف الکتریکی نیز بکار رود.

۲: پلی استایرن مقاوم (HIPS: High impact polystyrene)

همانطور که از نام این پلی استایرن پیداست، این نوع پلی استایرن مقاوم به ضربه می باشد و به همین دلیل کاربرد زیادی در ساخت ظروف و بدنه لوازم خانگی دارد. نام اختصاری این ماده HIPS بوده و در ایران به هایمپک معروف است. دلیل ضربه پذیری فراوان پلی استایرن مقاوم این است که با مولکول های الاستومری مانند بوتادین ضربه پذری مواد اصلاح شده است. از کاربرهای این نوع پلی استایرم می توان به تولید قسمت های متفاوت یخچال مانند سینی، پوشش های داخلی و ظروف نگدارنده، تلویزیون و لوازم ورزشی نام برد.

۳: پلی استایرن انبساطی (یونولیت) (EPS: Expandable polystyrene)

این نوع پلی استایرن که در ایران با نام یونولیت شهرت یافته است، با افزودن ماده ای فوم ساز بوجود می آید. این پلیمر سفید با نام اختصاری EPS شناخته می شود.

از خواص این نوع پلی استایرن می توان به توانایی بالا در جذب ضربه، مقاومت بالا در برابر فشردگی و رسانایی گرمایی پایین نام برد که این خواص ماده را به عنصری ایده آل جهت بسته بندی و عایق بندی تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...