ورق‌های هایمپک ، یکی از انواع پلیمر هستند که دارای کاربردهای خاصی هستند. مقاومت بالا و قیمت مناسب، اصلی ترین ویژگی های هایمپک می باشند.

اخیراً به استفاده از محصولات سبک و مقاوم در صنایع مختلف اهمیت زیادی داده می شود. یکی از این محصولات، ورق های HIPS می باشد.

آشنایی با هایمپک

پلی استایرن، نوعی پلیمر مصنوعی می باشد که به شکل فوم یا جامد تولید شده و کاربردهای زیادی دارد. HIPS، شکل اصلاح شده پلی استایرن می باشد که نوعی ترموپلاستیک است. زمانی که ماده اولیه این محصول گرم می شود، آماده قالب گیری می شود. زمانی که دمای این ترکیب کاهش پیدا کند، به حالت جامد در می آید.

ورق‌های هایمپک یا HIPS از مقاومت بسیار بیشتری در مقایسه با پلی استایرن معمولی برخوردار است. این ورق ها دارای شباهت زیادی با ورق های ABS می باشند و نوعی پلیمر هستند. اما تفاوت میان پلی استایرن معمولی با HIPS، مقاومت بسیار بالاتر HIPS می باشد.

کاربردهای این محصول:

این محصول دارای ویژگی های بسیار خوبی است که سبب شده است از آن در موارد مختلفی استفاده شود. بیشترین کاربرد این محصول در سازه های داخلی و تجاری می باشد. تولید اسباب بازی کودکان، سینی، لوله ها، صفحه نمایشگرهای ارز دیجیتال، تابلوهای تبلیغاتی، صنعت خودروسازی، صنعت بسته بندی، تولید لوازم خانگی، تولید لوازم ورزشی، تولید لوازم یکبار مصرف، تولید فنجان و … از کاربردهای این محصول است.

مزایای ورق‌های هایمپک چیست؟

این ورق ها، بسیار انعطاف پذیر هستند و از آنها می توان به شکل های مختلفی استفاده نمود. همچنین این محصول، قابل بازیافت است و می توان آن را ذوب کرد و دوباره قالب گیری کرد و در موارد مختلفی به کار برد. این ورق ها قابل رنگ آمیزی هستند و می توان آنها را به رنگ های مختلفی، رنگ آمیزی نمود.

نقطه ذوب این ورق ها بسیار بالا است. مقرون به صرفه بودن این ورق ها نسبت به سایر پلیمرها، سبب شده است که از آنها در موارد مختلفی استفاده شود. یکی از ویژگی های بسیار خوب این ورق ها این است که با مواد غذایی سازگار می باشد. مواد مختلفی را می توان با استفاده از این ورق ها بسته بندی نمود.

تفاوت و شباهت هایمپک و پلی استایرن

ورق‌های هایمپک با ورق های پلی استایرن دارای تفاوت ها و شباهت های بسیار زیادی هستند. هایمپک را می توان ورژن اصلاح شده پلی استایرن دانست. افزودنی های مختلفی به پلی استایرن تبدیل می شوند تا به هایمپک تبدیل شوند.

در اولین مرحله پخت هایمپک باید مواد مختلفی به محصول اضافه نمود. پلی استایرن بسیار شفاف است و به میزان زیادی سخت است. پلی استایرن را مطابق با استانداردهای FDA تولید می کنند. ویژگی های مهم پلی استایرن شامل مقاومت بالا در مقابل اشعه ایکس، پرداخت آسان، نداشتن بو و طعم می باشد.

هایمپک به خوبی در مقابل ضربه مقاوم است و مقاومت بسیار بالای این ورق ها، تفاوت اصلی آنها با پلی استایرن می باشد. تولید هایمپک بسیار اقتصادی است. اما پلی استایرن بسیار شفاف تر از هایمپک می باشد.

کاربردهای هایمپک چیست؟

ورق‌های هایمپک  در موارد گوناگونی به کار می روند. عایق گرما بودن این ورق ها سبب شده است که از آنها استفاده های زیادی شود. این ورق ها، عایق صوت می باشند. بنابراین می توانند برای عایق سازی به کار روند. برای تولید لوازم ورزشی، اسباب بازی، وسایل خانگی و … می توان از این ورق ها استفاده نمود. این ورق ها برای برش لیزری کاربرد دارند. از این ورق ها می توان برای برش لیزری استفاده کرد. تولید انواع شابلون ها با استفاده از این ورق ها انجام می شود. بنابراین از این ورق ها می توان در صنایع مختلفی استفاده نمود.

اشتعال پذیری هایمپک و سایر گریدهای پلی استایرن

ورق‌های هایمپک که پلی استایرن مقاوم نامیده می شوند، خاصیت اشتعال خاصی دارند:

نکاتی برای چاپ و خرید ورق‌های هایمپک

هایمپک دارای یک سطح مات سازگار و قابل چاپ می باشد که یک امکان چاپ یک یا دو طرفه را ایجاد می کند. این ورق ها به صورت ورق HIPS یا رول استوک می باشد. برای چاپ لیتوگرافی، فلکسوگرافی، نمایشگرها، گرافیک POP، نور افکن ها، برچسب ها و کارت ها و … می توان از این ورق ها استفاده نمود. سطح مات این ماده سازگاری بسیار زیادی دارد. همین مسئله موجب تمایز این ورق ها از سایر ورق های پلاستیکی مثل پلی کربنات، پلکسی، پی وی سی و … شده است.

جایگزین خوبی برای این ورق ها وجود ندارد. زیرا این ورق ها دارای ویژگی هایی است که محصولات مشابه فاقد این ویژگی ها هستند. این ورق ها دارای طول عمر زیادی هستند. امکان چاپ و برچسب گذاری بر روی این ورق ها، آنها را بسیار محبوب کرده است.

قیمت ورق‌های هایمپک چقدر است؟

هایمپک، گزینه خوبی برای پر کردن فوم می باشد. برای بسته بندی محصولاتی که نسبت به بو و طعم حساس هستند، بهترین گزینه استفاده از هایمپک می باشد. انطباق پذیری بسیار بالا و ضد ضربه بودن این ورق ها، آنها را برای برنامه های ساخت مدل بسیار مناسب کرده است. این ماده به آسانی در شرایط خلاء تولید می شود.

قیمت این محصولات با توجه به خصوصیات مختلف آنها مانند ابعاد، ضخامت، میزان مقاومت در برابر فشار و ضربه، خاصیت عایق بودن و … متفاوت است. در مجموع، این محصول به صرفه و اقتصادی است. مشخصات اصلی این ورق ها شامل مقاومت بالا در برابر آتش، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در مقابل اشعه ماورابنفش و … است. با پتانسیل بسیار خوبی که این محصول برای دکورسازی دارد و قیمت بسیار مناسبی که دارد، استفاده از آن از هر جهت توصیه می شود. در زمان خرید این محصول حتماً باید به ویژگی ها و خصوصیات آنها توجه داشته باشید تا محصولی مرغوب و مناسب کاربرد موردنظر خود را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...