آیا می دانید یونولیت چیست؟ آیا می دانید یونولیت از چه ساخته می شود؟مسلما همه شما عزیزان تا کنون کلمه یونولیت را شنیده اید و یا از نزدیک آن را دیده اید.

یونولیت همان محصولی است که برای محافظت از یک کالا و یا محصول برقی مانند: ماشین لباسشویی و یا یخچال به دور آن پیچیده می شود و زمانی که یک یخچال و یا لوازم برقی دیگری خریداری میکنیم در هنگام باز کردن بسته محصول مورد نظر، با یونولیت که ماده ای به رنگ سفید است مواجه می شویم.

اما یونولیت نه تنها برای محافظت از محصولات مختلف در مقاب ضربه مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه کاربرد های بسیار زیادی دارد و امروزه کاربرد های آن در صنعت و ساخت و ساز خانه افزایش پیدا کرده است.

اگر می خواهید اطلاعات مناسبی در خصوص یونولیت به دست آورید، با ما همراه باشید تا با یونولیت و ویژگی های آن بهتر آشنا شوید.

یونولیت چیست؟

یونولیت محصولی است که با نام های متفاوت از قبیل: استایروفوم، پلاستوفوم، eps، پلی استایرن و … شناخته می شود. به عبارت دیگر یونولیت یک نوع پلیمر سفید رنگ است که با استفاده از فرآیند های پتروشیمی تهیه می شود و یک عایق بسیار مناسب برای صدا، رطوبت و دما است.

یونولیت پس از اینکه فرآیند ساخت را طی می کند به ابعاد مختلفی برش داده می شود و در نتیجه ورق یونولیت را می سازد.

یونولیت از چه ساخته می شود؟

حال که با ماهیت یونولیت آشنا شدید، باید به مواد سازنده یونولیت اشاره کنیم.

یکی از مواد اولیه یونولیت استایرن مونومر است که از ریختن مواد پلی استایرن در داخل قالب ها و منبسط شدن آنها تشکیل می شود که در نهایت با منبسط شدن این مواد نه تنها استایرن مونومر به وجود می آید بلکه یونولیت نیز ساخته می شود. لازم به ذکر است که استایرن مونومر با سطح پایین در بسیاری از گیاهان، میوه ها و سبزیجات وجود دارد.

در ساخت یونولیت علاوه بر استایرن مونومر مواد دیگری نیز وجود دارد که مشتقات اتیلن و بنزین از این مواد هستند و با استفاده از فرایندی به نام پلیمریزاسیون ساخته می شوند. با انجام این فرآیند یک هیدروکربن با جوش کم که از پنتان است به مواد اضافه می شود تا در پردازش های بعدی به گسترش این مواد کمک کند.

استایرن مونومر چیست؟

در پاسخ به این سوال که یونولیت از چه ساخته می شود، به استایرن مونومر اشاره کردیم و گفتیم که این ماده از اصلی ترین مواد اولیه ساخت یونولیت است. استایرن مونومر یک ترکیب آلی از مشتقات بنزین است که به آن منومور استایرن نیز می گویند.

استایرن مونومر یک ماده روغنی بی رنگ است اما نمونه های کهنه آن تقریبا رنگ زردی دارند.

از استایرن نه تنها برای ساخت یونولیت بلکه برای امور دیگری نیز در صنعت استفاده می گردد.

مراحل ساخت ورق یونولیت با استفاده از مواد تشکیل دهنده آن:

برای ساخت ورق یونولیت مواد اولیه آن و یا دانه های پلی استایرن تحت عملیات پخت اولیه قرار می گیرند که این کار با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می شود که با انجام این کار مواد اولیه دچار انبساط می شوند و پس از آن فرایند خشک سازی و فشرده سازی انجام می شود .

در ادامه بلوک های یونولیتی تولید می شوند و در مرحله آخر نیز این بلوک ها بر اساس درخواست مشتری به ورقه هایی با ابعاد گوناگون برش زده می شود.

به صورت کلی لازم به ذکر است که برای تولید ورقه های یونولیت به دستگاه هایی از قبیل زیر نیاز است:

علاوه براین دستگاه ها از تجهیزات دیگری نیز برای ساخت ورقه یونولیت استفاده می شود. مانند:

مخزن کندانس برای صرفه جویی کردن در مصرف آب، سیلوی مواد پخته شده، سیستم شوتینگ مواد پلاستوفوم، تاسیسات و شیر های بخار

سخن پایانی:

با توجه به مطالبی که در خصوص مواد تشکیل دهنده یونولیت برای شما عزیزان مطرح کردیم، امیدواریم که از مطالعه این مطلب استفاده کرده باشید و اطلاعات کافی و مورد نیاز خود را در این خصوص کسب کرده باشید.

در وب سایت ایران یونولیت میتوانید مطالب مناسب دیگری نیز در خصوص انواع یونولیت، فوم سفال، یونولیت کرومیت و … به دست آورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...