محصولی که توسط پلی استایرن انبساطی تولید می شود همان یونولیت یا پلاستوفوم ورق عایق می باشد.

برای تولید پلاستوفوم ورق عایق معمولا دانه های پلی استایرن انبساطی به وسیله بخار آب یک بار پخته می شوند و به هم می چسبند. در این صورت ورق های پلاستوفوم عایق و یونولیت تولید می شود.

برای برش یونولیت ها معمولا از دستگاه سی ان سی استفاده می شود. سی ان سی باعث می شود تا از هزینه های قالب سازی جلوگیری شود.

برای اینکه برش یونولیت ها دقیق انجام شود ابتدا طرح برش در محور ایکس و ایگرگ کشیده می شود و مهندسین بعد از بررسی آن را به کد جی می نویسند و بعد از برنامه نویسی، یونولیت و یا پلاستوفوم ورق عایق از بلوک مادری برش می خورد.

در واقع در زمان هایی که تعداد محصول تولیدی کم است و می توان ابعاد را به کد جی تبدیل کرد می توان از برش سی ان سی استفاده کرد.

به منظور ساختن قالب برای ساخت یونولیت معمولا جنس قالب ها از آلومینیوم می باشد.

در ابتدا محصول را در ابعاد و اشکال خود ترسیم می کنند و بعد از آن مواد را در قالب های چوبی یا یونولیت فشرده ریخته می شود. در نهایت نیز مواد تولیدی یونولیت یا پلاستوفوم ورق عایق می باشد.

می توان گفت پلاستوفوم 50 سال در ایران کاربرد دارد. اولین کاربردهای یونولیت در ایران کمربندهای شنا، بسته بندی، یخدان و ورق پلاستوفوم عایق بوده است. با گذشت زمان از یونولیت در صنایع بزرگ و کوچک مانند خودروسازی، هواپیما، ساختمان سازی و … کاربرد فراوان داشت.

پلاستوفوم ورق عایق حرارتی و صوتی

برای جلوگیری از انتقال و هدر رفت انرژی گرمایی و سرمایی می توان از یونولیت ها و پلاستوفوم ورق عایق حرارتی و صوتی استفاده کرد. چراکه یونولیت و پلاستوفوم از بهترین عایق ها شناخته می شود.

با توجه به کاربردهای پلاستوفوم، کاربرد این محصول در صنعت ساختمان سازی روز به روز افزایش می یابد.

اگر نظر بر این باشد که از پلاستوفوم ورق عایق، به عنوان عایق صوتی استفاده شود، حتی اگر دانسیته یونولیت پایین باشد باز هم جوابگو نیست. مگر اینکه قطر یونولیت و دانسیته مناسب باشد. همچنین این ماده را باید با عایق های دیگر تلفیق کرد مانند عایق های سلول باز مثل پلی یورتان. با توجه به رعایت این موارد می توان از یونولیت و پلاستوفوم عایق به عنوان عایق صوتی نیز بهره برد.

پلاستوفوم ورق عایق در بسته بندی چه نقشی دار؟

پلاستوفوم عایق یا یونولیت از سلول بسته تشکیل شده است و در تشکیل سلول ها هوا حبس شده است. بنابر این با توجه به سبکی ماده می توان از آن برای بسته بندی محصولات ضربه پذیر مانند شکستنی، چینی و قطعات الکترونیک استفاده نمود.

یونولیت و پلاستوفوم ورق عایق در صنعت دکور سازی و ماکت چه کاربردی دار؟

برش یونولیت در هنگام ساخت و در صنعت با المنت های حرارتی صورت می گیرد. حال اگر قرار بر این باشد که از یونولیت برای ساخت ماکت، کاردستی و یا از آن در دکور استفاده کنیم می توان آن را با ابزار ساده تری مانند اره مویی، کاتر و ابزاری از این دست برش داد. در ضمن می توان آن را نیز سمباده کشید.

تنها در صورتی یونولیت از بین می رود که در معرض مواد نفتی و مانند برخی رنگ ها و چسب ها قرار گیرد. برای اینکه این مشکل را برطرف کنیم میتوان از رنگ هایی بر پایه آب مانند اکرلیک برای کار با یونولیت ها استفاده کرد.

همچنین چسب هایی مخصوص فوم وجود دارد می توان از آن ها تهیه و با خیال راحت استفاده نمود.

در چه زمینه هایی می توان از پلاستوفوم ورق عایق استفاده کرد؟

در ماکت سازی، بسته بندی، شرکت های هواپیمایی و غیره از آن ها استفاده نمود.

در چه مکان هایی می توان از یونولیت استفاده کرد؟

در صنعت ساختمان سازی، عایق های صوتی، صنعت یخچالسازی و جاده سازی.

هشدار در استفاده از یونولیت و پلاستوفوم ورق عایق

در استفاده از یونولیت ها باید مراقب باشید که از چسب هایی استفاده کنید که باعث خورده شدن یونولیت نگردد.

موادی که مانند یونولیت و پلاستوفوم عایق هستند

چسباندن این محصولات نیز باید با چسب یونولیت، چسب آکواریوم و یا چسب چوب انجام شود. بنابراین طبق این توصیه نباید از چسب ها و رنگ های معمولی برای کار با یونولیت و پلاستوفوم ورق عایق استفاده ککنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...