یونولیت و پلاستوفوم ورقی۱۰سانتی : از دیگر محصولات فرآوری شده از پلی استایرن انبساطی یونولیت و پلاستوفوم ورقی ۱۰سانتی می باشد. یونولیت اولین بار توسط آلمان های نازی در جنگ جهانی دوم استفاده شد.

آلمان از یونولیت برای گذر از رودخانه و همچنین یخدان ها استفاده می کرند.

اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی کاربرد یونولیت بیش از پیش در زندگی ها جا باز کرده است.

همان گونه که در ابتدا اشاره شد، پلی استایرن انبساطی بعد از فرایندها پتروشیمی به یونولیت یا پلاستوفوم مصرفی تبدیل می شود.

پلاستوفوم یک بار پخته می شود و بعد از آن توسط بخار آب سلول هایش بهم می چسبد و یونولیت حاصل می شود.

 یونولیت یک نوع گرانول سفید و سبک رنگی می باشد که به دلیل وجود گاز پنتانی ;I در اثر بخار آب خارج می شود، منبسط شده و حجمی حدود 40 برابر به یونولیت می دهد.

بعد از اینکه گاز پنتان بخار دیده از یونولیت جدا شد و یونولیت منبسط شد، این ذرات منبسط شده را در قالب می ریزند و شکل می دهند. این شکل دهی و قالب بندی بر اثر نوع کاربرد یونولیت می باشد.

 کاربرد های یونولیت و پلاستوفوم ورقی۱۰سانتی

از یونولیت در قالب بلوک سقفی به منظور کاهش بار مرده ساختمان و همچنین بالا بردن امنیت ساختمان در برابر زلزله استفاده می کنند. همین امر باعث شده تا استفاده از بلوک های یونولیتی به طور گسترده ای در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد.

همچنین در کاربرد ساختمانی به دلیل عایق سازی می تواند باعث کاهش برودت و انتقال دما، گرما و صدا شود.

پلاستوفوم به دلیل سبکی که دارد باعث استفاده در ساختمان های بلند شده و جای خود را در بین بساز بفروش ها به خوبی باز کرده است.

سبکی یونولیت در ساختمان باعث می شود که وزن نهایی ساختمان به کلی تغییر کرده و کم شود. همین امر می تواند ساختمان را در برابر زلزله مقاوم سازد.

 یونولیت ها دو نوع قابل اشتعال و غیر قابل اشتعال موجود هستند در ساختمان سازی حتما باید به این نکته دقت کنید که مدارک مورد نیاز برای اثبات کندسوز بودن یونولیت را قبل از خرید کنترل کنید.

همچنین تولید کننده یونولیت موظف است نشان کند سوز بودن را بر روی یونولیت ها به طوری که قابلیت تغییر دادن اطلاعات وجود نداشته باشد، حک کند.

بلوک های سقفی نسوز یونولیت می تواند تنها 20 دقیقه در برابر آتش سوزی دوام آورد. این موضوع حتی در زمانی که برای یونولیت مصرفی پوشش نسوز استفاده شود نیز صدق می کند. بنابراین باید به این موضوع نیز توجه زیادی شود. به دلیل اینکه در کشور رعایت ایمنی ساختمان اولین و مهم ترین نکته ای می باشد که پیگیری و رصد می شود.

به منظور ایمنی ساختمان موارد زیادی هست که باید رعایت شود.

استاندارد یونولیت ورقی ۱۰سانتی

 در ایران می توان گفت اولین محصولی که به استاندارد آن دقت نمی شود و رعایت استاندارد اجباری نیست، کم نیست.

از آنجایی که در ایران ساختمان سازی از جمله بحران های حاکم می باشد باید در خرید و استفاده از یونولیت های سقفی دقت بسیاری به عمل آید تا از آتش سوزی های گسترده در ساختمان های تجاری و مسکونی جلوگیری به عمل آید.

نکته مهمم دیگری که باید در مورد یونولیت ها رعایت شود این است که از نگهداری یونولیت به صورت انبوه در کارگاه و یا در انبار بپرهیزید. چراکه این محصول در برابر برخی از مواد نفتی واکنش نشان می دهد و ممکن است باعث آتش سوزی شود.

عایق صوتی یونولیت ها

بهتر است بدانید که یونولیت به تنهایی نمی تواند عایق خوبی برای صدا باشد. ممکن است نسبت به بلوک های سیمانی جاذب بهتری باشد اما نمی تواند به تنهایی از انتقال صدا جلوگیری نماید. برای استفاده از یونولیت به این منظور باید آن را با مواد دیگری مانند مواد سلول باز مثل، پشم سنگ استفاده کرد این گونه حاصل این ترکیب باعث جلوگیری از انتقال صدا می شود. برای کاهش صوت در ساختمان ها نمی توان به تنهایی از یونولیت استفاده کرد. یونولیت بین سیمان و مصالح ساختمانی قرار می گیرید با این روش می تواند عایق بهتری برای صدا باشد.

همچنین باید بدانید که عایق های حرارتی نمی توانند عایق صوت نیز باشند.

ویژگی های کلی یونولیت و پلاستوفوم ورقی۱۰سانتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...