یونولیت و پلاستوفوم ورق ورقی ۹سانت، ۹ سانتی حاصل فرآیند پتروشیمی ست. در این فرآیند دانه های پلی استایرن انبساطی یک بار پخته می شوند و بعد از این عمل این دانه ها توسط حرارتی که از بخار آب حاصل شده به هم می چسبند. بعد از چسبندگی محصولی که به دست می آید همان یونولیت یا پلاستوفوم می باشد.

این محصول را در ایران به دلیل اولین شرکت تولیدی یونولیت، که نام یونولیت بود به این نام می شناسند.

امروزه آن را پلاستوفوم یا پلی استایرن انبساطی می نامند.

تاریخچه یونولیت و پلاستوفوم ورقی ۹ سانتی

50 سال می شود که یونولیت در ایران تولید و به مصرف می رسدوروز به روز این مصرف بیشتر و بیشتر می شود.

اولین بار این محصول توسط آلمان های نازی استفاده شد.

آلمان های نازی در جنگ جهانی دوم از یونولیت ابزاری ساختند تا بتوانند از آب عبور کنند. بنابراین به این نتیجه می رسیم که یونولیت در برابر آب می تواند از خود مقاوت نشان دهد.در همان 50 سال گذشته یونولیت استفاده های مختلفی همچون، کاربرد در یخدان ها، ابزاری برای غریق نجات ها و غیره می شده است.

اما امروزه با شناخت این محصول و قابلیت های بسار زیاد آن توانسته اند با به کار گیری علم و تکنولوژی پلی استایرن انبساطی را به ماده ای تبدیل کنند که وجودش در تمامی صنایع الزامی باشد.

به گونه ای که برخی از صنایع همچون ساختمان سازی، هواپیما سازی و یخچال سازی بدون استفاده از یونولیت نمی توانند به کار خود ادامه دهند. در واقع این صنایع وابستگی خود را به یونولیت یا پلاستوفوم اعلام کرده ند.

 یونولیت 9 سانت در واقع یعنی ضخامت این یونولیت 9 سانت است که می تواند در ابعاد مختلفی از 1 سانت گرفته تا 125 سانتی متر عرض و از 1 سانتی متر تا 200 سانتی متر و 6 متر طول باشد.

این ابعاد با توجه به مواد کاربردی باید چگالی یکسانی داشته باشند. در این صورت است که این محصول می تواند استاندارد بوده و قابلیت استفاده در ساختمان سازی و دیگر صنایع را نیز دارد.

کاربردهای یونولیت و پلاستوفوم ورقی ۹ سانتی

بسته بندی

از آنجایی که یونولیت یا پلاستوفوم دارای سلول های بسته است می تواند به عنوان ضربه گیر به خوبی استفاده شود. در صنعت بسته بندی از یونولیت برای بسته بندی انواع مواد غذایی، ظروف چینی و شکستنی، ابزار و وسایل الکتریکی حساس استفاده می کنند.

 عایق صوتی و حرارتی

همان گونه که اشاره شد، یونولیت دارای سلول های بسته می باشد، که 98 درصد آن را هوا پر کرده. این 98 درصد هوا باعث شده که یونولیت به عنوان عایق عمل کند.

می دانیم که بهترین عایق حرارتی هوا می باشد. از همین رو این محصول برای عایق بندی به شدت خوب بوده و مورد استفاده در ساختمان ها، سرد خانه ها و یخچال ها می باشد.

 ماکت سازی و دکور سازی

برش یونولیت در کارگاه یا کارخانه به وسیله دستگاه سی ان سی CNC می باشد. اما این محصول را می توان برای مصارف کوچک می توان آن ها را به راحتی با اره یا کاتر برش داد و با سمباده صیقل کرد.

نکته ای که در مورد یونولیت در این مورد باید بدانید این است که یونولیت و پلاستوفوم ورق ورقی ۹سانت، ۹ سانتی در برابر موادی که پایه ی نفتی دارند واکنش نشان می دهد.

بنابراین نباید از چسب ها و یا رنگ هایی بر پایه نفت استفاده نمود.

بهترین گزینه برای کار با یونولیت ها رنگ اکرلیک می باشد که بر پایه آب است.

چسب هایی که می توانید استفاده کنید نیز، چسب آکواریوم یا چسب چوب می باشد.

دانستنی های یونولیت و پلاستوفوم ورق ورقی ۹ سانتی

معایب یونولیت ورقی ۹ سانتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...