به منظور تولید یونولیت یا پلاستوفوم دانسیته ۶۰ )فوق فشرده( در ابتدا باید مواد پلیمری به نام پلی استایرن یک مرتبه پخته شود بعد از پخته شدن، در سلول های یونولیت گاز پنتان حبس می شود. برای آزاد شدن این گاز، دانه های یونولیت یا ذرات پلی استایرن در برابر حرارت ناشی از بخار آب قرار می گیرند.

بعد از این عمل که همگی تحت فرایند پتروشیمی هستند، گاز پنتان حبس شده از داخل یونولیت خارج می شود. با خروج این گاز حجم یونولیت یا پلی استایرن 40 برابر می شود.

همین امر باعث شده تا یونولیت با توجه به ابعاد بزرگ، دارای وزن کمی باشد. به همین دلیل بعد از این عمل به دانه های پلی استایرن می گویند پلی استایرن انبساطی.

 دانسیته یا چگالی می تواند فشردگی یونولیت را نشان دهد.

کاربرد یونولیت یا پلاستوفوم دانسیته ۶۰ (فوق فشرده)

 معمولا این دسته از یونولیت را به عنوان عایق دما، رطوبت و صدا استفاده می کنند.

زمانی که در یک ساختمان از بلوک های سقفی یونولیتی استفاده شده باشد و در کنارش، با استفاده از یونولیت گرمایش از کف باشد و همچنین دیوار ها نیز با یونولیت پوشیده شده باشند می توان گفت ساختمان از نظر دما، صدا، رطوبت و حمله حشرات موذی در امان است.

همچنین این کار باعث می شود تا ساختمان اتلاف انرژی نداشته و محیط از نظر آلودگی صوتی در امان باشد.

تمام کارایی یونولیت یا پلاستوفوم دانسیته ۶۰ (فوق فشرده) باعث می شود تا ساکنین در رفاه و آسایش بیشتری باشند.

اگر به تعداد انبوه این محصولات تولید شوند باید از قالب ریخته گری استفاده کرد و برش کارایی نداد.

در صورتی که تعداد کم باشد ازطریق سیم داغ یا همان  HOT WIRE استفاده می کنند.

در برخی موارد نیز می توان در تولید کم از دستگاه سی ان سی CNC استفاده نمود. برای کار با این دستگاه کافی ست مهندسین نقشه یونولیت در خواستی را برنامه نویسی کنند و به عنوان کد جی به دستگاه سی ان سی CNC بدهند در این روش دستگاه بر اساس نقشه ی کد جی یونولیت را برش می دهد.

ضخامت یونولیت ها می تواند از 3 سانتی متر تا 100 سانتی متر باشد و طول 100 تا 200 سانتی متر و عرض هم بین 100 تا 120 .

 جنس قالب بسته بندی یونولیت از آلومینیوم می باشد. که دوجداره بوده و برای ساخت قالب باید شکل و اندازه قرار گیری محصول در یونولیت را در نظر داشت.

بعد از ماکت که ممکن است چوبی یا یونولیتی باشد ساخته می شود. در مرحله ریخه گری معمولا قالب را بزرگتر از قالب اصلی می گیرند چراکه باید ضریب انبساط را نیز در نظر گرفت.

 نکات آخر در مورد برش یونولیت دانسیته ۶۰ (فوق فشرده)

 این نوع یونولیت همان طور که گفته شد بیشتر به منظور عایق سازی استفاده می شود اما ممکن است شما بخواهید از آن به ماکت یا کار دستی بسازید.

با توجه به ماهیت یونولیت می توانید آن را با کاتر یا اره مویی نیز برش دهید و با بعد به راحتی با سمباده آن را صیقل داده و استفاده کنید.

تنها چیزیز که باید درنظر داشته باشید این است که یونولیت در برابر تمامی موادی که بر پایه نفت می باشند از خود واکنش نشان داده و می تواند باعث شعله و شدن آن و در نهایت آنش سوزی شود.

بنابراین زمان کار با یونولیت حتما باید از چسب مخصوص خودش و یا چسب آکواریوم استفاده کنید.

همینطور باید از رنگ هایی مانند آبرگ یا رنگ های اکرلیک که بر پایه آب هستند استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که از نگهداری و انبار کردن یونولیت خود داری کنید به دلیل حساس بودن آن در برابر مواد نفتی، ممکن است همین کار بسیار ساده آتش سوزی بزرگی را ایجاد کند که خسارات جبران ناپذیری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...