انواع سقف ساختمانی باید با استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت و مقاوم اجرا شود. همچنین توجه به اصول اجرای سقف ، اهمیت زیادی دارد.

از گذشته تاکنون ، روش های مختلفی برای اجرای سقف سازه ابداع شده اند که هر یک دارای مزایا و معایبی هستند. هر اندازه که مصالح ساختمانی جدید و پیشرفته ابداع می شوند ، روش های بهتری برای اجرای سقف ارائه می شوند. روش های جدید اجرای سقف ، مشکلات روش های قبلی را ندارند.

سقف طاق ضربی ، سقف تیرچه بلوک ، سقف کامپوزیت ، سقف عرشه فولادی ، سقف دال بتنی ، سقف تیر دال ، سقف کوبیاکس ، سقف روفیکس و … برای سازه های مختلف به کار می روند. با برخی از این روش های اجرای سقف ، آشنا می شویم.

سقف تیرچه پیش تنیده

یکی از انواع سقف ساختمانی ، سقف تیرچه پیش تنیده می باشد. این سقف با استفاده از کابل های خاصی که از مقاومت کششی بالایی برخوردار هستند ، اجرا می شود. سقف سازه هایی که با استفاده از بتن پیش تنیده اجرا می شوند ، دچار ترک خوردگی نخواهند شد و طول عمر بسیار زیادی خواهند داشت.

سازه هایی که با استفاده از بتن پیش تنیده اجرا می شوند ، معماری خوبی دارند. زیرا با حذف پایه ها و ستون های اضافی در آنها ، شرایط بسیار خوبی برای طراحی پلان ها فراهم می شود. این سازه ها با هزینه های کمتری اجرا می شوند. زیرا عواملی مانند مصرف کمتر مصالح ، کاهش ارتفاع سازه ، عدم نیاز به استفاده از مصالح دیگر برای جلوگیری از ترک خوردگی سقف و دیوارها و … در کاهش هزینه ها دخیل هستند.

سقف تیرچه بلوک ، از انواع سقف ساختمانی

عناصر این سقف ها شامل بلوک پرکننده ، بتن آرماتور حرارتی ، آرماتور تقویتی و … می باشند. انواع تیرچه های قابل اجرا برای این سقف شامل تیرچه پاشنه بتنی ، تیرچه فلزی و تیرچه پیش تنیده می باشد. انواع بلوک پرکننده برای این سقف شامل بلوک پلی استایرن ( یونولیت ) ، بلوک سفالی و بلوک سیمانی می باشد.

ممکن است در این سقف از بلوک پرکننده استفاده نشود و به جای آن از قالب هایی برای درست کردن بلوک هایی به شکل بلوک پرکننده استفاده کرد و بعد از گیرش بتن ، قالب را خارج کرد. بنابراین فضایی ایجاد می شود که بتوان از آن برای رد کردن تأسیسات استفاده نمود.

سقف کامپوزیت

یکی دیگر از انواع سقف ساختمانی ، سقف کامپوزیت است که منحصراً برای سازه های اسکلت فلزی قابل استفاده است. المان های تشکیل دهنده این سقف شامل تیرهای فرعی ، برش گیر ، بتن و آرماتور حرارتی و … است. نکته مثبت درباره سقف کامپوزیت این است که بدون شمع بندی اجرا می شود. نکته مثبت دیگر این است که تا چندین سقف را می شود به صورت همزمان بتن ریزی نمود. اجرای سقف کامپوزیت به رعایت اصولی نیازمند است که نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با بهترین نوع فوم

سقف دال بتنی ، از انواع سقف ساختمانی

یکی از انواع سقف ساختمانی ، سقف دال بتنی می باشد که هزینه نسبتاً زیادی برای اجرا می خواهد. این سقف دارای مزایایی است اما معایب بزرگ آن مانند سنگینی و کند اجرا شدن و … موجب شده است که کمتر سازنده یا مهندسی این سقف را برای سازه خود اجرا کند. معمولاً برای ساختمان ها و سازه های صنعتی از سقف دال بتنی استفاده می کنند. اصلی ترین عناصر برای اجرای سقف دال بتنی ، بتن و آرماتور می باشد که حتماً باید از بتن و آرماتور باکیفیت و مقاوم باشد. علاقمندان به اجرای این سقف ، باور دارند که این سقف برتری هایی به دیگر سقف ها دارند.

سقف عرشه فولادی

از انواع سقف ساختمانی می توان به سقف عرشه فولادی اشاره نمود که بسیار سریع اجرا می شود. المان اصلی این سقف شامل تیرهای فرعی ، ورق گالوانیزه ، آرماتور حرارتی و بتن و … است که وجود هر یک ، اهمیت زیادی دارد. بعضی از مجریان ، یک آرماتور خمشی در پایین مقطع بتنی سقف کار می گذارند. هدف این است که در این وضع ، ورق عرشه فولادی به عنوان المان کششی نادیده گرفته شود و صرفاً برای قالب به کار رود. این سقف دارای ویژگی های بسیار خوبی است که موردتأیید مهندسان است. در این سیستم ، بعد از توزیع و اتصال ورق ها به سازه ، یک عرشه فولادی عظیم بوجود می آید که سطح مطمئن را برای نیروهای اجرایی فراهم می کند. بنابراین اجرای سقف عرشه فولادی به صورت اصولی و ساده انجام می شود.

سقف روفیکس ، از انواع سقف ساختمانی

این سقف از جهات مختلف به سقف کامپوزیت شباهت دارد. تفاوت میان این دو سقف این است که در روفیکس ، صفحه فلزی مشبک تحت عنوان روفیکس ، جایگزین تخته یا ورق شده است. مشبک بودن روفیکس ، خصوصیتی است که موجب پیوند خوردن خوب بتن با آن می شود. در این سیستم ، روفیکس به صورت گالوانیزه ای با ضخامت 0.7 الی 0.8 میلی متر به کار می رود و تیرهای فرعی تا ماکزیمم 0.8 متر از یکدیگر می توانند باشند. اگر فاصله بیشتری درنظر گرفته شود ، روفیکس در زمان بتن ریزی شکم می دهد. به جزئیات اجرای این سقف باید توجه ویژه ای نمود و هیچ یک را بی اهمیت نپنداشت.

سقف تیر دال

یکی دیگر از انواع سقف ساختمانی ، سقف تیر دال می باشد. این سقف همانند سقف کامپوزیت اجرا می شود. اما در سقف تیر دال ، تیرهای فرعی به صورت بتنی هستند. این نوع روش اجرای سقف برای اسکلت بتنی به شکل درجا و برای اسکلت فلزی به شکل پیش ساخته پیاده سازی می شود. برخی به این سقف ، سقف دبل تی می گویند. زیرا مقطع این سقف مشابه حرف لاتین T است.

وجود تیر دال در پیرامون چشمه سبب به حداقل رسیدن خیز سقف در وسط دهانه می شود که این مسئله در کاهش ضخامت دال اثرگذار است. بنابراین می توان این سقف را برای دهانه های طولانی اجرا نمود. بارهای اعمال شده بر دال تخت بتنی با تیر ، توسط تیر به ستون ها هدایت می شود و هیچگونه محدودیتی ایجاد نمی شود. برای دهانه های بلند ، امکان استفاده از تیرهای فرعی برای هر دهانه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...