بهترین نوع فوم برای هر کاربردی ، متفاوت است. لذا انتخاب نوع فوم باید با توجه به کاربرد موردنظر و ویژگی های فوم انجام بگیرد.

فوم ، کلمه ای انگلیسی است که به ماده ای اشاره دارد که در آن پراکندگی گاز در مایعات و یا جامدات دیده می شود. به حالتی که پراکندگی گاز در مایعات است ، کف می گویند و به حالتی که پراکندگی گاز در جامد است ، فوم می گویند. امروزه استفاده های زیادی از فوم می شود.

کاربرد انواع فوم

از بهترین نوع فوم که یونولیت می باشد ، در ساختمان سازی استفاده می کنند. با استفاده از فوم به عایق سازی دیوارها و سقف ساختمان اقدام می کنند. البته استفاده از فوم در ساختمان سازی ، فقط با هدف عایق سازی نیست. بلکه استفاده از فوم هایی همانند یونولیت در ساختمان سازی ، مزایای دیگری دارد.

یکی از کاربردهای مهم فوم ، ساخت مبل و تشک تختخواب و … است. معمولاً از فوم های پلی یورتان بدین منظور استفاده می شود. در دکورسازی بسیاری از برنامه های تلویزیونی و کلیپ های تبلیغاتی و کنسرت ها و … از انواع فوم مانند یونولیت استفاده می شود.

بهترین نوع فوم چیست ؟

فوم ها در چندین نوع شامل فوم پلی اتیلن ، فوم پلی یورتان ، فوم ای وی ای ، فوم الاستومری ، اسپری فوم ، فوم پلی استایرن انبساطی ( یونولیت ) و … وجود دارند.

فوم پلی اتیلن یا پلی فوم

این فوم از یک خاصیت مهم برخوردار است و آنهم ، خاصیت تراکم سلولی می باشد. ضریب هدایت حرارتی فوم پلی اتیلن بسیار بالا است. پرمصرف ترین نوع فوم پلی اتیلن ، فوم ده میل رولی است. فوم پلی اتیلن 3 سانتی به پایین به صورت رولی در بازار وجود دارد. اما فوم پلی اتیلن 4 سانتی به بالا به صورت ورقی ارائه می شود. با توجه به اینکه از این فوم قرار است چه استفاده هایی شود ، از ضخامت های مختلف آن استفاده می شود. از فوم پلی اتیلن برای ساخت عایق های لوله ای استفاده می کنند.این فوم برای حفاظت از لوله داربست استفاده می شود. زیرا خاصیت ضربه گیری دارد.

فوم پلی استایرن انبساطی ، بهترین نوع فوم

پلی استایرن انبساطی یا یونولیت از محصولات پلیمری است که بر اساس پروسه ای خاص به ورق یونولیت یا بلوک های یونولیتی تبدیل می شود. ساختمان این فوم ، کاملاً به صورت سلول بسته است. برای عایق سازی کف ساختمان ، دکورسازی ، ماکت سازی ، ساخت یخچال های صنعتی ، خودروسازی ، بسته بندی و … از فوم پلی استایرن انبساطی استفاده می شود. برای ساخت پنل های آکوستیکی از فوم یونولیتی استفاده می شود. فوم یونولیتی برای ساخت عایق های صوتی مورداستفاده قرار می گیرد. گاهی از فوم یونولیتی به تنهایی برای عایق سازی صوتی استفاده می شود و گاهی در ترکیب با مواد عایق دیگر مانند پشم سنگ استفاده می شود. یونولیت در هر کاربردی ، بسیار خوب ظاهر شده و بهترین عملکرد را ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت

ابر پلی یورتان ( اسفنج یا ابر )

بهترین نوع فوم برای برخی از کاربردها مانند مبل سازی ، فوم پلی یورتان می باشد. فوم پلی یورتان در اندازه های مختلفی وجود داشته که هر یک برای کاربردی ، مناسب هستند. در واقع برای استفاده از فوم های پلی یورتان برای کاربرد موردنظر باید به ضخامت آن توجه داشت.

این فوم از دسته فوم های سلول باز است که از خاصیت عایق صوتی برخوردار است. فوم های شانه تخم مرغی ، بیس ترپ ، پنل هرمی و … از جمله فوم های پلی یورتان هستند که با جذب فرکانس به خود سبب کاهش فرکانس صوتی در فضا می شوند.

ای وی ای

بهترین نوع فوم ممکن است فوم ای وی ای باشد. این فوم از خواص خاصی برخوردار است. برای تولید کفش ، ساخت خودرو ، ایجاد عایق ضربه گیر در باشگاه ، ایجاد عایق ضربه گیر در مهدکودک و … می توان از فوم ای وی ای استفاده نمود. برای ساخت مت یوگا ، آجر یوگا ، استپ ورزشی و کالاهای ورزشی دیگر می توان از فوم ای وی ای استفاده کرد.

ابر ریباند ، بهترین نوع فوم

فوم ریباند یا ابرریباند ، برای ساخت مبل و تشک تختخواب و … مورداستفاده قرار می گیرد. اگر تکه های کوچک ابر پلی یورتان به یکدیگر چسبیده شوند و پرس شوند ، فوم ابر ریباند درست می شود. بنابراین این فوم را می توان از زیرمجموعه های فوم پلی یورتان دانست. از این فوم می توان به عنوان یک آکوستیک و عایق جاذب استفاده کرد. در واقع مهمترین کاربرد این فوم را می توان عایق سازی و درست کردن پنل های آکوستیک دانست.

فوم الاستومری

بهترین نوع فوم ممکن است فوم الاستومری باشد که برای ساختمان سازی ، خودروسازی ، آکوستیک سازی و ساخت عایق های صوتی و … مناسب است. این فوم علاوه بر اینکه از خاصیت عایق حرارتی برخوردار است ، یک عایق صوتی خوب است. فوم های الاستومری در ضخامت های مختلف مانند 6 میل ، 9 میل ، 13 میل ، 19 میل و … وجود دارند که با توجه به کاربرد موردنظر از ضخامت مناسب آنها استفاده می شود.

اسپری فوم ، بهترین نوع فوم

برای برخی از کاربردها باید از اسپری فوم استفاده کرد. جنس این فوم ، پلی یورتان مایع است که پس از اسپری شدن به صورت پلی یورتان جامد در می آید. از این اسپری ها می توان برای پوشاندن درزها ، پوشاندن منافذ ، عایق کاری درب و پنجره ها و … استفاده کرد. برای کار با این اسپری حتماً باید از دستکش استفاده کرد و ضمن داشتن لباس کار ، ایمنی را رعایت نمود. ممکن است پاک کردن این اسپری از روی لباس و سطوح و … غیرممکن و یا سخت باشد. از اسپری فوم در ساختمان سازی ، مبل سازی ، دکورسازی و … استفاده می کنند. کارایی این اسپری ، بسیار زیاد است.

– با توجه به کاربرد موردنظر خود ، انتخاب کنید که کدامیک از این فوم ها برای شما مناسب هستند. در زمان خرید فوم ها به کیفیت و مشخصات کمی آن ، توجه داشته باشید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...