کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت در واقعیت ، شدنی است. نتیجه بررسی ها و مطالعات ، این مسئله را ثابت می کند.

اخیراً به مقاوم سازی سازه های مختلف ، اهمیت زیادی می دهند. بدین منظور از روش های مختلفی برای مقاوم سازی سازه و کاهش لرزش سازه در زمان زمین لرزه استفاده می کنند. هزینه ساخت سازه ها در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. اگر سازه ها به صورت مقاوم و ضد زلزله ساخته شوند ، این هزینه ها با کوچکترین لرزش زمین به هدر نمی رود.

بنابراین مقاوم سازی سازه ها در برابر زمین لرزه از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مقاوم سازی سازه ها از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند که شامل استفاده از دیوارهای برشی ، استفاده از بادگیرها ، استفاده از میانقاب ، شاتکریت ، جداسازهای لرزه ای و … می باشند. استفاده از مصالح ساختمانی سبک و مقاوم برای کاهش لرزش و شوک وارده به ساختمان ها ، بسیار تأثیرگذار است. در این مقاله به بررسی کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت می پردازیم.

تخریب ساختمان در اثر زمین لرزه

زمانی که زمین لرزه به وقوع می پیوندد ، امواج زمین لرزه سبب وارد کردن ضرباتی به زمین در جهات مختلف می شود. این ضربات ، بسیار سریع و کوتاه هستند. سازه ها برای رویارویی با نیروهای عمودی ناشی از وزن و گرانش ، مقاوم شده اند. سازه ها نمی توانند نیروهای عمودی ناشی از وزن و گرانش در زمان زمین لرزه را تحمل کنند.

بار افقی موجب به لرزه افتادن تمامی دیوارها ، کف ها ، سقف ها ، تیرها و ستون ها و … می شود. اختلافات حرکت بین پایین و بالای سازه سبب اعمال فشار بزرگی به ساختمان می شود و به دنبال آن ساختمان فرو می ریزد.

اهمیت مقاوم سازی سازه ها در مقابل زمین لرزه

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت و سایر مصالح مقاوم و سبک باید موردتوجه سازندگان قرار بگیرد. مقاوم سازی سازه ها در برابر زمین لرزه ، اهمیت زیادی دارد. بدین منظور مهندسان باید از هر روشی برای تقویت ساختمان ها استفاده کنند تا ساختمان ها با نیروهای حاصل از زمین لرزه مقابله نمایند. زمین لرزه ، انرژی قابل توجهی را در یک جهت به سازه ها وارد می کند. لذا باید نیرویی مخالف فشار اعمال شده به سازه وارد شود. مبحث مقاوم سازی سازه ها در برابر زمین لرزه باید به صورت تخصصی مورد بررسی و آنالیز قرار بگیرد.

آیا کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت امکان پذیر است ؟

یونولیت سقفی در سبک سازی و مقاوم سازی سازه ها ، نقش زیادی دارد. یونولیت سقفی از پلی استایرن درست می شود و این مسئله موجب سبکی بسیار زیاد آن شده است. ساختمان سازی های مدرن نیازمند استفاده از چنین مصالحی هستند که سبک و مقاوم باشند.

یونولیت سقفی نه تنها بسیار سبک است بلکه در برابر زمین لرزه از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. یونولیت های سقفی از ویژگی های بسیار خوب دیگری برخوردار هستند که آنها را برای استفاده در ساختمان سازی بسیار مناسب کرده است. عایق صوت و عایق حرارت بودن این یونولیت ها ، آنها را ایده آل ساختمان سازی کرده است.

مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است و بررسی هایی که بر روی ساختمان های ساخته شده با یونولیت سقفی انجام شده است ، اثبات می کند که این سازه ها در برابر زمین لرزه از عکس العمل خوبی برخوردار بوده و خسارت کمتری ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید: یونولیت در ساخت یخچال

مزایای استفاده از یونولیت های سقفی در احداث سازه های ضدزلزله

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت ، تنها یک مورد از مزیت استفاده از یونولیت های سقفی در ساختمان سازی است. موارد متعددی وجود دارند که موجب محبوبیت این یونولیت ها در میان سازندگان شده اند. استفاده از یونولیت های سقفی سبب می شود که سازه ها به شدت عایق سازی شوند. مصرف انرژی در چنین سازه هایی کمتر است. زیرا انرژی موجود در سازه ها به هدر نمی رود و برای جبران انرژی به هدر رفته نیازی به افزایش درجه سیستم های سرمایشی و گرمایشی نمی باشد.

سازه های شلوغ و پرجمعیت امروزی باید از نظر صوتی عایق بندی شوند. در غیر اینصورت زندگی در یک برج دارای 300 واحد آپارتمان ، غیرممکن خواهد بود. زیرا آلودگی صوتی از جهات مختلفی از دیوارها و سقف ها عبور کرده و وارد محیط می شوند. یونولیت های سقفی می توانند سازه ها را از نظر صوتی ، عایق کنند.

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت ، یک مزیت مهم استفاده از یونولیت سقفی است که موجب کاهش خسارت های زمین لرزه می شود. در این شرایط هم میزان خسارت های مالی کاهش پیدا می کند و هم میزان خسارت های جانی به صورت قابل ملاحضه ای کاهش پیدا می کند.

سازه های جدید حتماً باید از نظر رطوبت و آب نیز ، عایق بندی شوند. خوشبختانه استفاده از یونولیت در عایق بندی رطوبتی سازه ها مؤثر است. یونولیت مانع از کشیدن آب به داخل بافت ساختمان می شود و این درست همان چیزی است که سازندگان به دنبال آن هستند.

احتمال کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت چقدر است ؟

دقیقاً نمی توان عنوان نمود که استفاده از مصالح ساختمانی سبک و مقاوم مانند یونولیت تا چه اندازه موجب کاهش لرزه و شوک می شود. اما چیزی که کاملاً مشخص است این است که استفاده از یونولیت صد درصد سبب کاهش شدت لرزه ها و شوک های ناشی از زمین لرزه خواهد شد.

بنابراین در استفاده از چنین مصالحی تردید نکنید. اما درنظر داشته باشید که هر یونولیتی دارای استانداردها و مرغوبیت های موردانتظار برای ساختمان سازی نمی باشد. بنابراین یونولیت های موردنیاز برای ساخت و سازهای خود را از تولیدکننده ای برتر مانند مجموعه ایران ورق ، خریداری کنید تا سازه های مقاوم در برابر زمین لرزه احداث کنید. با مقاوم سازی سازه های خود ، استرس و نگرانی شدیدی درباره وقوع زمین لرزه نخواهید داشت. کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت ، حتماً خسارت های کمتری را به بار می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...