خواص یونولیت ها بسیار زیاد است و این مسئله موجب شده است که کسب و کارهای مختلف به استفاده از آن تمایل زیادی نشان دهند.

اینگونه نیست که تنها از یونولیت ها برای ساخت ماکت و کاردستی و بسته بندی استفاده شود. بلکه صنایع مهمی مانند صنعت ساختمان سازی از یونولیت استفاده می کنند. بنابراین یونولیت ، محصولی بسیار پرکاربرد و مهم است که استفاده از آن مزایای بسیار زیادی دارد.

آشنایی با سازه یونولیت

یونولیت سازه ای فوق العاده سبک است که متشکل از ذرات پلی استر فشرده می باشد. این سازه ، 95 درصد از هوا و 5 درصد از پلاستیک ساخته شده است. ذرات پلاستیکی پلاستوفوم ساخته شده از استایرن مونومتر است. یونولیت ها در انواع گوناگونی مانند یونولیت سقفی ، یونولیت دیواری ، یونولیت بسته بندی ، گرانول یونولیت و … ساخته می شوند که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند.

انواع یونولیت‌ها چه خواصی دارند ؟

خواص یونولیت ها با توجه به نوع آنها ممکن است متفاوت باشد. به همین علت هر صنعت و کسب و کاری از نوع خاصی از یونولیت ها استفاده می کند.

یونولیت فشرده : این نوع یونولیت ، دانسیته ای بالاتر از سایر یونولیت ها دارد و همین ویژگی سبب شده است که آن را یونولیت فشرده بنامند. وزن این یونولیت به دلیل چگالی بیشتر آن ، بالاتر است. از این یونولیت در کسب و کارهایی استفاده می شود که به استحکام و مقاومت یونولیت اهمیت زیادی داده می شود.

یونولیت سقفی : نام این یونولیت ، بیانگر کاربرد آن است. بله ، از یونولیت سقفی در صنعت ساختمان استفاده می کنند. با این یونولیت قالب بتن در سقف های دال یک طرفه یا سقف تیرچه بلوک را درست می کنند. دانسیته این یونولیت معمولاً 12 می باشد.

یونولیت دیواری : خواص یونولیت ها سبب شده است که برای ساخت دیوارپوش های فومی ، فوم های دیواری تزئینی و پنل های سه بعدی و … از یونولیت استفاده کنند. یونولیتی که بدین منظور مورداستفاده قرار می گیرد ، یونولیت دیواری نام دارد.

یونولیت تیرچه کرومیت : این نوع یونولیت ها ، دو مدل هستند. یکی از آنها ، تیرچه کرومیت های 100 * 66 * 25 سانتی هستند و دیگری تیرچه کرومیت های 100 * 66 * 20 سانتی می باشند.

هر یک از یونولیت های نامبرده شده در کیفیت های مختلفی تولید می شوند. بنابراین در زمان خرید یونولیت ها نه تنها باید به نوع آنها توجه کنید بلکه باید به کیفیت آنها توجه نمایید تا یونولیت خریداری شده ، ویژگی ها و کارایی های مدنظر شما را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: یونولیت بتن سبک

مهمترین خواص یونولیت ها چیست ؟

استفاده از یونولیت ها در کسب و کارها و صنایع گوناگون به سبب خواص بسیار زیاد آنها می باشد. اگر می خواهید بدانید که چرا استفاده از پلاستوفوم ها تا این اندازه رواج پیدا کرده است و مهم تلقی می شود ، موارد زیر را به دقت مطالعه بفرمایید :

– پلاستوفوم ها دارای وزن ناچیزی هستند و کمتر سازه ای با این کارایی در چنین وزن اندکی وجود دارد.

– یونولیت ها در مقابل حرارت و رطوبت از مقاومت فوق العاده بالایی برخوردار هستند و به سادگی دچار تغییرات نمی شوند.

– پلاستوفوم ها ، عایق صوت هستند و هیچگونه سروصدایی را از خود عبور نداده و یا از شدت آن می کاهند.

– اجرا و استفاده از آنها بسیار آسان است و به مهارت خاصی نیاز ندارد. هر فرد آماتوری به راحتی می تواند از پلاستوفوم استفاده کند.

– یکی از خواص یونولیت ها این است که موجب صرفه جویی در مصالح ساختمانی می شود. سازندگان از این ویژگی یونولیت ها بسیار رضایت دارند و به همین علت از استفاده از آن در ساختمان سازی استقبال می کنند.

– تمامی پلاستوفوم ها از قابلیت بازیافت برخوردار هستند تا دوباره به شکل دیگری و یا به همان شکل از آنها استفاده شود.

– استفاده از یونولیت ها در ساختمان سازی سبب می شود که سرعت کار نیروهای اجرایی به شدت افزایش پیدا کند و پروژه زودتر از موعد مقرر به اتمام برسد.

– طول عمر یونولیت ها بر خلاف تصور ، بسیار بالا می باشد. شاید کمتر کسی گمان کند که از پلاستوفوم های سبک بتوان استفاده حداکثری به لحاظ بازه زمانی را داشت. اما آنها می توانند تا سالها بدون آنکه خراب شوند ، کار کنند.

مشکلات استفاده از یونولیت ها چیست ؟

ممکن است پس از بررسی خواص یونولیت ها برای شما این سؤال پیش بیاید که آیا یونولیت ها معایبی هم دارند ؟ مگر می شود که محصولی وجود داشته باشد که استفاده از آن صرفاً مزیت داشته باشد و هیچگونه معایبی نداشته باشد.

استفاده از یونولیت ها باید با توجه به مواردی مانند ضعیف بودن آنها در مقابل حلال های آلی ، آسیب رساندن به محیط زیست در صورت رها شدن در محیط زیست ، مشتعل شدن در صورت ترکیب با رنگ های روغنی و … انجام شود. اگر در حین استفاده از یونولیت ها به این موارد توجه داشته باشید ، هرگز دچار مشکل نخواهید شد.

یونولیت را جایگزین بلوک کنیم یا خیر ؟

پس از آشنایی با خواص یونولیت ها ، حال این پرسش مطرح می شود که آیا یونولیت ها بهتر از بلوک ها هستند و جایگزین مناسبی برای بلوک ها هستند ؟ با توجه به سبکی سازه های یونولیتی ، سرعت بالای اجرای پروژه ، کاهش هزینه های ساخت پروژه ، عایق سازی پروژه از نظر صوت و حرارت و رطوبت و … می توان گفت که یونولیت عایق بسیار خوبی برای بلوک است و از هر نظر جایگزینی آن به جای بلوک ، منفعت خواهد داشت. البته در میان کارشناسان و مهندسان ، افرادی وجود داشته که استفاده از بلوک ها را به سبب مقاومت بیشتر ، توصیه می کنند.

به هر حال هر سازنده ای مختار است که با توجه به خواص یونولیت ها و مزایا و معایبی که دارند ، درباره استفاده از آن برای ساختمان سازی های خود تصمیم گیری کند. ممکن است در آینده ای نه چندان دور ، علاوه بر موارد گفته شده به کاربردها و خواص دیگری از یونولیت ها پی ببرند و این مسئله موجب افزایش موارد مصرف این محصول شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...