یونولیت بتن سبک ، به تازگی ها در صنعت ساخت و ساز مورداستفاده قرار می گیرد. استفاده از این محصول در ساختمان سازی ، مزایای زیادی دارد.

پلاستوفوم (یونولیت) که تحت عنوان پلی استایرن انبساطی مطرح است ، یک نوع پلیمر برفی رنگ است که از خصوصیات شگفت انگیزی برخوردار است. از پلاستوفوم در صنایع گوناگونی استفاده می کنند. پلاستوفومی که در هر کسب و کاری مورداستفاده قرار می گیرد ، ساختار و ویژگی های متفاوتی دارد.

برای مثال پلاستوفوم مورداستفاده در ساختمان سازی با پلاستوفوم مورداستفاده در ماکت سازی دارای چگالی متفاوت ، ابعاد متفاوت ، مواد اولیه ای با مرغوبیت متفاوت ، ضخامت مختلف و … است. با توجه به توضیحات ارائه شده ، سخت ترین و مقاوم ترین پلاستوفوم همان پلاستوفومی است که در صنعت ساخت و ساز مورداستفاده قرار می گیرد.

دلیل استفاده از پلاستوفوم در صنعت ساختمان‌سازی

یونولیت بتن سبک در ساختمان سازی با اهداف گوناگونی مورداستفاده قرار می گیرد. یونولیت ها در انواع گوناگونی ساخته می شوند که از چندین نوع آنها در ساختمان سازی استفاده می شود. پلاستوفوم هایی که در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرند باید کندسوز باشند.

دلایل استفاده از یونولیت ها در ساختمان سازی شامل سبکی آنها ، مقاومت بسیار خوب آنها ، ضدرطوبت بودن آنها ، خاصیت عایق صوتی آنها ، خاصیت عایق حرارتی آنها و … می باشد.

پلاستوفوم ها به آسانی برش می خورند و به شکل ها و اندازه های گوناگون در می آیند. بنابراین سازندگان می توانند از پلاستوفوم ها به عنوان یک مصالح ساختمانی کم هزینه و مقاوم که استفاده از آنها راحت می باشند ، استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: یونولیت سقفی استاندارد چیست ؟

آشنایی با یونولیت بتن سبک

بسیاری از فضاهای خالی در بخش های مختلف در ساختمان سازی را می توان با استفاده از پلاستوفوم بتن سبک پوشش داد و پر کرد. در گذشته برای پر کردن چنین گپ هایی از کولیت و زئولیت و … استفاده می شد. امروزه با پیشرفت علم مهندسی و کسب تجربیات بیشتر به این نتیجه رسیده اند که استفاده از پلاستوفوم ، گزینه بهتری برای پر کردن فضاهای خالی در ساختمان است.

البته استفاده از پلاستوفوم هم یک سری معایبی دارد اما در مقایسه با معایب سایر مصالحی که بدین منظور مورداستفاده قرار می گیرد ، پلاستوفوم دارای معایب کمتری است و در عوض از مزایای بسیار زیادی برخوردار است.

یونولیت بتن سبک متشکل از ماده ای ساخته شده از سیمان ، آب و کف و .. است. نخست فوم را با آب ترکیب نموده و درون یک قالب می ریزند و سپس آن را به خوبی هم زده تا کف کند. این ماده بایستی از موادی درست شود که کف را کاملاً فیکس نگه دارد.

این فوم ها به صورت پروتئین حیوانی و ماده کف زای شیمیایی وجود دارند. کف بدست آمده از پروتئین ، کوچکتر از کف حاصل از مواد شیمیایی است اما به صورت قابل توجهی پایدارتر است. بر اساس نظریه متخصصان این حوزه برای ساخت ماده ای با فشردگی بیشتر از 1000 استفاده از ماده های شیمیایی توصیه می شود. اما برای ساخت بتن هایی با فشردگی 500 الی 1600 ، استفاده از پروتئین ها توصیه می شود. کف بوجود آمده بایستی تا موقع ترکیب با ملات سیمانی ، ثبات داشته باشند. اگر چنین نباشد ، اتفاقاتی رخ می دهد که موجب افزایش وزن می شود.

مزایای استفاده از یونولیت بتن سبک

اگر با دقت به مواردی که در ادامه خدمتتان عرض می کنیم توجه کنید ، به خوبی با مزایای این پلاستوفوم آشنا شده و به استفاده از آن در ساخت و سازهای خود ترغیب می شوید.

– استفاده از پلاستوفوم بتن سبک موجب پیشگیری از یخ زدگی می شود. هیچگونه فرسایشی در ساختار بتن رخ نخواهد داد. چرا که پلاستوفوم بتن سبک فاقد شکاف است و این مسئله سبب می شود که مایعات به داخل آن راه پیدا نکرده و ساختار ماده حفظ شود.

– مهمترین مزایای استفاده از پلاستوفوم بتن سبک این است که با سبکی خود موجب کاهش وزن سازه می شود که این مسئله هم در کاهش هزینه ها اثرگذار است و هم در بهبود عکس العمل سازه ها در برابر زمین لرزه ، تأثیر مثبت دارد.

– یونولیت بتن سبک ، عایق است. نه سروصدا ، نه سرما و گرما و نه رطوبت و آب از این مواد عبور نمی کنند. در واقع با کمترین هزینه می توان یک عایق سازی مناسب ایجاد کرد. عایق سازی مناسب سازه ها ، از جهات مختلفی سودمند است.

– با استفاده از این مواد می توان چله کشی و کروم بندی لایه ها را انجام نداد که این مسئله در کاهش هزینه ها و افزایش سرعت کار اثرگذار است.

– با وجود پلاستوفوم بتن سبک در کف سازه ، اصلاً نیازی به عایق بندی تأسیسات نیست. این پلاستوفوم ها ، از تأسیسات نصب شده در کف به خوبی محافظت می کنند.

– با بهره گیری از این مواد ، از جهات مختلفی هزینه های ساخت و ساز کاهش پیدا می کند که این مسئله هم به نفع خریدار و هم به نفع سازندگان است.

آیا استفاده از پلاستوفوم های بتن‌سبک در ایجاد آرامش مؤثر است ؟

با استفاده از یونولیت بتن سبک می توان یک عایق سازی صوتی بسیار خوب ایجاد کرد. بدین ترتیب هیچگونه سروصدایی از طبقات به سایر طبقات منتقل نمی شود. البته اگر بخواهیم اغراق نکنیم باید بگوییم که عایق بندی صد درصدی ایجاد نمی شود. اما کمک بسیار زیادی به جلوگیری از انتقال صدا می کند تا یک آرامش لذت بخش در محیط برقرار شود. درنظر داشته باشید که در آپارتمان سازی های جدید به دلیل بالا بودن شمار واحدها باید به استفاده از مصالحی با خاصیت عایق سازی صوتی ، توجه بسیار زیادی شود.

بیشتر بخوانید: مزایای یونولیت نسبت به تیرچه

قیمت یونولیت بتن سبک

نرخ این محصولات با توجه به کیفیت آنها متفاوت است. بی شک تمامی کارخانه ها ، این محصولات را با کیفیت یکسانی تولید نمی کنند و خوب این مسئله در تفاوت قیمت تولیدات کارخانه های مختلف ، اثر دارد. از آنجایی که این محصولات در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرند ، باید به کیفیت و مرغوبیت آنها اهمیت بسیار زیادی داده شود و این محصولات از هر کارخانه ای خریداری نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...