مزایای یونولیت نسبت به تیرچه سبب شده است که برخی از سازندگان ، یونولیت را برای ساخت سازه های خود استفاده کنند.

فوم و بلوک ، دو گزینه مناسب برای اجرای سقف است. هر یک از این گزینه ها دارای برتری هایی نسبت به گزینه دیگر است. سقف تیرچه پیش بلوک ، یکی از رایج ترین متدهای اجرای سقف است که در ایران با استقبال خوبی مواجه شده است.

فوم ها یا یونولیت های سقفی از دیگر روش های اجرای سقف هستند که استفاده از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر میان این گزینه مردد هستید و نمی دانید که کدامیک را انتخاب کنید ، به توضیحاتی که در ادامه داده می شود توجه بفرمایید.

بیشتر بخوانید: یونولیت کرومیت

امکان اجرای دهانه های طولانی و کاهش تعداد ستون ها

یکی از مزایای یونولیت نسبت به تیرچه این است که می توان از آنها به صورت بهینه برای دهانه های طولانی استفاده کرد. سقف تیرچه بلوک در دسته سقف هایی با کارکرد یک طرفه قرار می گیرد و برای دهانه های بسیار بلند مناسب نمی باشد. لذا استفاده از یونولیت موجب طولانی تر شدن دهانه ها و حذف ستون های متعدد می شود که این مسئله منجر به طراحی بهتر پلان ها می شود.

حذف ارتعاش سقف و عایق سازی با یونولیت

ایجاد ارتعاش در سقف در زمان بهره برداری ، یکی از انتقاداتی است که به سقف تیرچه بلوک وارد می شود. یکی از مزایای یونولیت نسبت به تیرچه ، حدف این ارتعاشات است. مسئله دیگر این است که یونولیت دارای خاصیت عایق سازی است. بنابراین اگر سقف سازه ها با یونولیت اجرا شود ، یک عایق سازی ایده آل درست می شود که سروصدای طبقات را به یکدیگر انتقال نمی دهد. در واقع وجود سوراخ های بسیار ریز و متوالی در یونولیت موجب جذب صوت و عایق سازی می شود.

عدم ایجاد درز سرد

از دیگر مزایای یونولیت نسبت به تیرچه ، یکدست بودن تیرچه ها و عدم ایجاد درز سرد است. کارشناسان و متخصصان می دانند که در سقف های تیرچه بلوک به دلیل کارایی تیرچه های پیش ساخته ، یک درز سرد میان بتن سقف و پاشنه بوجود می آید که سبب ضعف و تقلیل ثبات و استحکام سقف می شود. ولی در سقف های یونولیتی ، بتن ریزی به صورت یکجا انجام می شود و این مسئله یک یکنواختی خوبی ایجاد می کند.

امکان حذف کلی تیرهای میانی

استفاده از دهانه های قاب خمشی مانند تیرها و ستون به منظور سیستم لرزه‌بر جانبی ، در سقف تیرچه بلوک ضرورت دارد. در این سیستم حتماً باید تیرها با هدف پشتیبانی و هدایت بار سقف وجود داشته باشند. اما در سقف یونولیتی می توان تیرهای میانی را تعبیه نکرد و سقف یونولیتی را به منظور دال تخت بتنی به کار برد. این مورد ، یکی از مزایای یونولیت نسبت به تیرچه است که سبب افزایش ارتفاع مفید طبقات ، کاهش ارتفاع خاکبرداری ، آسان تر شدن اجرای سقف و کاهش برخی از هزینه ها می شود.

بیشتر بخوانید: آیا یونولیت ضد آب است ؟

عدم استفاده از بلوک های سیمانی و تیرچه های پیش ساخته

در ساختار سقف فومی به جای بلوک های سیمانی ، قالب های یونولیتی کار گذاشته شده اند. قالب های یونولیتی ، دوام کمی داشته و امکان استفاده از آنها به کرات وجود دارد. آرماتوربندی درجا و اجرای بی قید و شرط آرماتور موجب می شود که به استفاده از تیرچه پیش ساخته در سقف یونولیتی نیازی نباشد. این مسئله موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود. در چنین شرایطی در زمان زمین لرزه ، کمترین حادثه ای ایجاد می شود.

کاهش خطر آتش سوزی و زیست سازگاری ، از مزایای یونولیت نسبت به تیرچه

بلوک های پلی استایرن در سقف های تیرچه بلوکی می تواند به دلیل ویژگی اشتعال زا بودن و ایجاد گازهای سمی ، خطراتی را ایجاد کند. این بلوک ها در شعله ور شدن آتش و انتقال سریع آتش به سایر واحدها ، نقش مؤثری دارد. اما سازه هایی با سقف های یونولیتی دارای قالب های وافل غیرماندگار هستند و هیچگونه مواد اشتعال زایی ندارند. این قالب ها تشکیل شده از مواد پلیمری قابل بازیافت هستند که کاملاً زیست سازگار بوده و هیچگونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. در سال های اخیر به استفاده از مصالحی که زیست سازگار باشند ، اهمیت زیادی داده شده است.

کنترلی جامع بر میلگرد و بتن مصرفی ، از مزایای یونولیت نسبت به تیرچه

یکی دیگر از مزایای یونولیت ، انجام شدن کلیه مراحل آماده سازی سقف در محل پروژه می باشد. این مسئله سبب می شود که نظارت جامعی بر روند کار وجود داشته باشد و همخوانی سقف اجرایی با نقشه موردنظر به دقت تحت نظارت قرار بگیرد.

اما تیرچه های به کار رفته در سقف تیرچه بلوک غالباً در کارگاه های غیرمجاز ساخته می شوند که میلگرد و بتن موجود در آن فاقد کیفیت لازمه است. گاهی دیده شده است که میلگردهای مصرفی در تیرچه در بخش پاشنه ، کمتر از میزان لازم تعبیه می شوند. به علاوه در مواردی رؤیت شده است که پوشش لازم برای آرماتور پاشنه در تیرچه ها با اصول و استانداردها مطابقت ندارد که تمامی این مسائل موجب عدم حصول نتایج موردانتظار از اجرای سقف تیرچه بلوک می شود. همین مسئله سبب می شود که سازندگان به استفاده از یونولیت و اجرای سقف یونولیتی روی بیاورند.

یکی از مهمترین مزایای یونولیت نسبت به تیرچه

توجه داشته باشید که در سقف تیرچه بلوک در زمان بتن ریزی ، آب بتن در مدت زمان کوتاهی از طریق بلوک ها جذب می شود و پیش از آنکه نیروهای در حال بتن ریزی ، مجال صاف کردن و سایر کارهای لازم را پیدا کنند ، بتن به حالت سختی و خشک شدن رسیده و کارکرد موردانتظار را از دست می دهد. در این حالت ، بتن تیرچه بی شک کرمو می گردد. قطعاً سازندگان متوجه بروز این مشکل نمی شوند و زمانی آثار این اتفاقات مشهود می شود که زمین لرزه رخ دهد. در این شرایط بدترین ریزش و فروپاشی برای سقف سازه رخ می دهد.

* با توجه به موارد فوق می توان نتیجه گرفت که باید حساسیت بیشتری برای انتخاب روش اجرای سقف سازه به خرج داد و مشکلات و مزایای هر یک از روش های اجرای سقف را درنظر گرفت.

بیشتر بخوانید: کارخانه یونولیت سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...