رفتار لرزه ای ICF و خصوصیات این سیستم سازه ای را به دقت بررسی نموده و توضیحات بسیار خوبی درباره آن ارائه می دهیم.

قالب های آی سی اف، قالب های دائمی هستند که در اغلب موارد به صورت فوم پلی استایرن انبساطی می باشند. این قالب ها ماندگار هستند. سازه ها در زمان بروز زمین لرزه، تغییرات مختلفی را حس می کنند.

کدها به علت پیچیدگی آنالیز غیرخطی، رفتارهای غیرکشسان را توسط ضریب کاهش لحاظ می کنند و در عوض، آنالیز خطی را ممکن می کنند. تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است که نتایج آنها حاکی از آن است که سازه های احداث شده توسط این قالب ها در مناطق زلزله خیر، رفتار بسیار خوبی را ارائه می دهند و کمترین خسارت را ایجاد می کنند.

سیستم سازه آی سی اف چیست ؟

رفتار لرزه ای ICF ، نشان می دهد که این یک سیستم بسیار خوب و مستحکم می باشد که استفاده از آن با مزایایی همراه است. سیستم آی سی اف دارای قالب های دائمی هستند که از یونولیت ساخته می شوند. یونولیت، ماده ای سبک و بی اثر است که با خواص مقاومتی خود توانسته است موردتوجه تولیدکنندگان مختلف قرار بگیرد تا جاییکه هر جا به مقاومت و عایق سازی نیاز است از این ماده استفاده کنند.

در تولید این سیستم ها، بتن را درون حفره ها پمپ کرده تا عنصر ساختاری دیوارها را بوجود بیاورد. در این سیستم ها از بخش هایی از قالب های عایق برای دیوارهای حمال و غیرحمال استفاده می شود. استفاده از این قطعات برای دیوارهای داخلی، خارجی، لنگه، دیوارهای بتنی  … صورت می گیرد. بعد از به اتمام رسیدن بتن ریزی، قالب ها در محل قبل باقی می مانند.

تحقیقات صورت گرفته درباره رفتار لرزه ای ICF

تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، نشان می دهد که عکس العمل این قطعات در برابر زمین لرزه بسیار مطلوب است. اما برای کسب اطلاعات دقیقتر، باید بر روی متغیرهای طراحی لرزه ای این اعضاء کار شود تا متغیرهای بیشتری بدست بیاید.

تست هایی بر روی دیوارهای SGICF صورت گرفته است. دیوارها، در معرض بارگذاری سیکلی استاتیکی داخل صفحه هستند. شکست دیوارهای تست شده با ایجاد ترک و شکاف برشی مورب توسط هسته های عمودی در راستای یک صفحه افقی منفرد ، تطابق داشته است.

این دیوارها از سوی محرابی جهت انجمن سیمان پرتلند بررسی شدند. دیوارها و شبکه ها و قاب های مختلفی در اینجا بررسی شدند. پانل ها از جنبه مقاومت برشی به منظور بررسی توان آنها در نواحی زلزله خیز یک مورد بررسی قرار گرفتند.

بررسی رفتار لرزه ای ICF نشان می دهد که دیوارهای SGICF از دیوارهای پانل اسکلت چوبی و فولادی در اندازه مشابه، مستحکم تر و قدرتمندتر هستند. سایر نتایج بدست آمده از تست ها و ارزیابی های مختلف نشان می دهد که این قالب ها برای استفاده در مناطق زلزله خیز بسیار مناسب هستند.

تحلیل عددی رفتار لرزه ای آی سی اف

نمونه های عددی تست شده در این تحقیق با توجه به روش های پیش بینی برای عایق سازی قالب های بتنی در ساختمان سازی های مسکونی ویرایش دوم بر اساس ضوابط رده های طراحی لرزه ای C و D تعیین شده اند.

رفتار لرزه ای ICF ، نتایج بسیار خوبی را نشان می دهد. با این فرض که نمونه های عددی مختص کف زمین یک سازه دو طبقه است. ابعاد این متغیر عددی شامل طول 1.2 متر، ارتفاع 3 متر و ضخامت 0.15 متر می باشد.

پانل دیوار بتنی دربردارنده یک شبکه یکدست از پنج بند ایستاده به انضمام دو نوار افقی است. این سیستم ها بایستی دارای ضخامت اسمی بتن معادل با 152 میلی متر مخصوص اعضای بتنی ایستاده و خوابانده باشد. هسته های افقی و عمودی بایستی دارای ماکزیمم 305 میلی متر فاصله باشند.

به منظور طراحی لرزه ای در سطح D1 و D2 ، دست کم مقاومت فشاری بتن، fc بایستی معادل 20.68 مگاپاسکال منطبق بر ASTM C 31 و ASTM C39 باشد. اما در سطح D1 و D2 ، فولاد تقویت کننده بایستی الزامات ASTM A706 را ارائه دهد. نکته قابل توجه دیگر درباره بررسی رفتار لرزه ای ICF این است که فولاد کم آلیاژ باید دارای دست کم مقاومت تسلیم فولاد تقویت کننده درجه 40 باشد.

کمترین آرماتور ایستاده و خوابانده بایستی یک میلگرد 16 در 610 میلی متر و یک میلگرد 16 با ماکزیمم فاصله 457 میلی متر در مرکز باشد.

مقاله پیشنهادی: تفاوت پشم شیشه و فوم

کاربرد قالب های عایق ماندگار آی سی اف

این قالب ها را معمولاً در دو اندازه 120 * 45 * 6 سانتی متر تولید می کنند. رفتار لرزه ای ICF بیانگر آن است که این قالب ها برای مقاوم کردن بهتر سازه ها در برابر زمین لرزه ها، بسیار مناسب هستند. اجرای این قالب ها اینگونه است که پانل ها را با اتصالات پلاستیکی به یکدیگر وصل نموده و پس از خواباندن آرماتور در حد فاصل میان دو پانل، بتن ریزی را انجام می دهند.

پس از بتن ریزی ، دیگر باید این عایق را قسمتی از دیوار دانست. دیوارهایی که با استفاده از این عایق ها احداث شده اند، در مقابل صدا و حرارت بسیار پایدار بوده و از حداکثر مقاومت برخوردار هستند. برای ساخت انواع سازه ها می توان از این قالب ها استفاده نمود. سازه های صنعتی، انبارها، سازه های تجاری، سازه های اداری، سازه های تفریحی و … از جمله کاربردهای قالب های آی سی اف هستند.

رفتار لرزه ای ICF ، نقطه ضعف یا نقطه قوت ؟

این قالب ها در زمان کوتاهی اجرا می شوند. اجرای این قالب ها بسیار سریع و راحت است. عایق بودن این قالب ها، به کاهش مصرف انرژی در سازه ها کمک زیادی می کند. استفاده از این قالب ها موجب کاهش چندین درصدی هزینه ها می شود. دیوارهایی که با استفاده از این قالب ها احداث می شوند، امکان ایجاد بازشو در نقاط مختلف را دارند. تمامی این موارد، نشان دهنده مزایای این قالب ها هستند. رفتار لرزه ای ICF ، دیگر مزیت این سیستم ها هستند که موجب می شوند سازه در برابر تنش های ناشی از طوفان و زمین لرزه، بهترین مقاومت را داشته باشد. بنابراین رفتار لرزه ای این سیستم، نقطه قوت آن محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...