تفاوت پشم شیشه و فوم به شدت خواص آنها ، مربوط می شود. پشم‌شیشه و فوم دارای کاربردهای فراوانی هستند.

در هر جا که نیاز به عایق سازی از جنبه های مختلف باشد ، به سراغ یکی از عایق ها مانند پشم شیشه ، پشم سنگ ، فوم و … می روند. هر یک از عایق ها دارای نقاط قوت و نقاط ضعفی هستند. با توجه به این نقاط قوت و نقاط ضعف و اهمیت کاربرد موردنظر ، به انتخاب عایق مناسب اقدام می شود. در این ارتباط لازم دانستیم به بررسی تفاوت‌های دو مورد از عایق های پرکاربرد مانند فوم و پشم‌شیشه بپردازیم.

پشم شیشه یا Glass Wool چیست ؟

سال های زیادی است که از پشم شیشه به عنوان عایق استفاده می شود. آشنایی با ساختار و ویژگی های پشم شیشه ، کمک زیادی به درک تفاوت پشم شیشه و فوم می کند. پشم شیشه ، یک جور فیبر منعطف است که از ذوب شدن مواد اولیه شیشه در شرایطی خاص ، ساخته می شود. ویژگی مهم ساختار پشم شیشه این است که به صورت سلول باز است.

پشم شیشه ، یک عایق بسیار خوب است که از جنبه های گوناگون می تواند عایق سازی را انجام دهد. ترکیبات پشم شیشه های جدید نسبت به پشم شیشه های قدیمی ، تغییراتی کرده است. برخی از انواع پشم شیشه ها از ذوب شدن دو نوع شیشه ساخته می شود که این مسئله موجب کیفیت بهتر پشم شیشه و عدم ایجاد آلرژی توسط آن می شود. پشم شیشه های جدید نسبت به پشم شیشه های قدیمی ، از خواص بیشتری برخوردار هستند. به طور مثال پشم شیشه های جدید ، از مقاومت حرارتی بیشتری برخوردار هستند.

فوم یا پلی فوم ( Foam ) چیست ؟

پیش از بررسی تفاوت پشم شیشه و فوم ، با فوم بیشتر آشنا می شویم. فوم پلی استایرن از هوا و پلاستیک درست شده است که میزان هوای موجود در آن ، بسیار بیشتر از پلاستیک موجود در آن است. هوای موجود در فوم تقریباً 9 برابر بیشتر از پلاستیک موجود در آن است. فوم یا پلی فوم از ویژگی های بسیار خوبی مانند مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب ، مقاومت بالا در برابر ضربه ، مقاومت بالا در برابر صوت و … بهره مند است و این موارد موجب محبوبیت بسیار زیاد آن شده است.

یکی از انواع فوم مانند یونولیت در صنعت نساجی ، صنعت خودروسازی ، صنعت ساختمانی ، صنعت کشتی سازی ، صنعت دکوراسیون و … مورداستفاده قرار می گیرد. در ادامه دقیقتر با کاربردهای فوم آشنا می شویم.

موارد مصرف پشم شیشه چیست ؟

پشم شیشه در حوزه های مختلفی به کار می رود. تفاوت پشم شیشه و فوم به کاربردهای آنها هم مربوط است. البته اشتراکات زیادی در این زمینه وجود دارد. پشم شیشه به صورت گسترده ای در صنعت ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرد. در واقع ساخت و ساز را می توان مهمترین کاربرد پشم شیشه دانست.

برای ساخت سوله و سازه های صنعتی ، عایق کاری کاشی های سقف و لوله کشی ها ، عایق کاری تانک ها و مخازن ، عایق کاری دیگ های بخار ، ساخت ساندویچ پانل های سقفی و دیواری و … می توان از پشم شیشه استفاده نمود.

موارد مصرف فوم یاFoam  چیست ؟

تفاوت پشم شیشه و فوم نشان می دهد که هر یک در زمینه ای قوی تر از دیگری هستند. انواع فوم شامل فوم پلی استایرن انبساطی ، فوم پلی اتیلن ، فوم پلی یورتان ، فوم ای وی ای ، فوم الاستومری و … در موارد مختلفی استفاده می شوند.

صنعت نظامی ، صنعت خودروسازی ، صنعت ساختمان سازی ، صنعت پوشاک ، صنعت بسته بندی ، پزشکی و … از یونولیت به شکل های مختلفی استفاده می کنند. یونولیت به خوبی می تواند اهداف صاحبان این صنایع و کسب و کارها را برآورد کند. تمامی انواع فوم ها از چندین خاصیت مهم مانند خاصیت ارتجاعی بالا ، خاصیت ضربه گیری زیاد ، سبکی ، عایق رطوبت ، عایق صوت ، عایق انرژی ، قیمت مناسب ، تنوع طرح و رنگ و اندازه و … برخوردار هستند.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با بهترین نوع فوم

تفاوت پشم شیشه و فوم شامل چه مواردی است ؟

اگر به دنبال یک عایق قوی در برابر آب و رطوبت هستید ، فوم انتخاب بهتری است. اگر به دنبال عایقی هستید که تحت هیچ شرایطی حساسیت و آلرژی ایجاد نکند ، فوم را انتخاب کنید. با همین دو جمله می توان متوجه شد که خاصیت عایق رطوبتی فوم بیشتر از پشم شیشه است و ترکیبات فوم ، سالم تر از ترکیبات پشم شیشه است.

سایر خواص این دو ماده ، مانند این موارد در یکی بیشتر و در یکی کمتر است. اگر قصد انتخاب یک عایق مناسب برای کاربرد موردنظر خود را دارید ، تمامی نقاط قوت و ضعف این دو ماده را بررسی نموده و سپس عایق مناسب را انتخاب کنید. طول عمر و دوام عایق ، کیفیت عایق ، مقاومت فشاری عایق ، مقاومت حرارتی عایق ، مقاومت صوتی عایق ، مقاومت رطوبتی عایق و … را درنظر بگیرید و سپس به انتخاب فوم اقدام کنید.

یک تفاوت پشم شیشه و فوم این است که فوم می تواند در مقابل ضربات و فشارها به خوبی مقاومت کند و عکس العمل بسیار خوبی نشان دهد. اما پشم شیشه در این زمینه ، ضعیف تر عمل می کند. بنابراین اگر ضربه و فشار زیادی به پشم شیشه وارد شود ، پشم شیشه تاب نیاورده و دچار مشکل می شود. در کاربردهایی ممکن است مقاومت فشاری ، اهمیت داشته باشد و در مواردی اهمیت نداشته باشد. بنابراین اگر در کاربرد موردنظر شما ، مقاومت فشاری حائزاهمیت است به انتخاب فوم اقدام کنید.

تفاوت پشم شیشه و فوم از نظر قیمت

این متریال با کیفیت یکسانی تولید نمی شود و این مسئله موجب تفاوت در قیمت های آنها می شود. بنابراین نمی توان گفت که صد درصد پشم شیشه از فوم ارزان تر است و یا بالعکس . ممکن است یک پشم شیشه از نوع پشم شیشه های جدید و باکیفیت باشد و از یک نوع فوم بی کیفیت ، گران قیمت تر باشد. بنابراین برای بررسی قیمت ها باید اطلاعاتی از مشخصات هر یک از آنها داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...