بتن حاوی ضایعات یونولیت و میکروسیلیس را از نظر مقاومت بررسی می کنیم تا درباره استفاده یا عدم استفاده از آن ، بهتر تصمیم گیری کنیم.

ضایعات یونولیتی در موارد مختلفی مورداستفاده قرار می گیرند. یکی از موارد استفاده از ضایعات یونولیتی ، اسفاده در بتن است. در واقع با استفاده از ضایعات یونولیتی می توان در مصرف بتن صرفه جویی کرد.

در این مقاله لازم دانستیم توضیحاتی را ارائه دهیم تا شما را از میزان مقاومت بتنی که دارای ضایعات یونولیتی و میکرسیلیسی است ، آگاه کنیم. برخی گمان می کنند که چنین بتنی فاقد استحکام و مقاومت لازم است. حال بررسی می کنیم که آیا در واقعیت این چنین است یا خیر.

خصوصیات بتن حاوی ضایعات یونولیت و میکروسیلیس

سبکی بتن را به نوعی مقاومت اندک آن می دانند. سبک دانه های بزرگ در تغییر مقاومت بتن سبک دانه ، بسیار مؤثر هستند. در ارتباط با تولید بتن سبک دانه با مقاومت بالا ، پژوهش های متعددی انجام شد. در این پژوهش ها با بهره گیری از سبک دانه های خاص و مصالح و افزودنی های باکیفیت مانند سیمان موفق شدند که دوده سیلیسی و فوق روان کننده هایی با مقاومت فشاری بالاتر از بیست مگاپاسکال تولید کنند.

در مطالعات و بررسی های به عمل آمده ، طرح اختلاط های گوناگونی با میزان مختلفی از نسبت آب به مواد سیمانی و مقدار سبکدانه در مجموع حجم بتن ارائه شده و تست های خواص مکانیکی بتن از جمله مقاومت فشاری ، مقاومت کششی و مقاومت خمشی و مدول الاستیسیته و … صورت گرفت که خروجی بیانگر دستیابی به مقاومت های بالای 50 مگاپاسکال با وزن ویژه خشک میان 1600 الی 1800 کیلوگرم بر مترمکعب است. بتن حاوی ضایعات یونولیت و میکروسیلیس می تواند در موارد مختلفی به کار رود.

طرح های اختلاط بتن متعددی با بتن ریزدانه و سبک دانه ارائه شدند. به منظور تعیین مقاومت فشاری یک – دو و چهار هفته بتن سبک از هر طرح تعداد نه نمونه مکعبی با اندازه مشخص و به منظور تعیین مقاومت کششی تعداد سه نمونه استوانه ای با ابعاد معین تولید شد. بر اساس برآوردهای انجام شده معلوم شد که نمونه هایی با عیار سیمان کم با فوق روان کننده و بدون فوق روان کننده ، کیفیت موردانتظار را ندارد.

در بررسی های به عمل آمده درباره معایب طرح اختلاط بتن سبک و روش های حذف این معایب با هدف دستیابی به بتن های سبک با مقاومت بالا و طرح های اختلاط متفاوت دربردارنده میکروسیلیس و انوسیلیس صورت گرفت و مقاومت فشاری نمونه ها در مدت های یک هفته ، چهار هفته و سه ماهه تحقیقات زیادی کردند. بتن حاوی ضایعات یونولیت و میکروسیلیس دارای مقاومت بالایی است. در واقع این بررسی ها و تست ها نشان داد که میکروسیلیس و نانوسیلیس به همراه هم و دیگر مواد می توانند مقاومت بتن را افزایش دهند.

پژوهش های دانشمند دیگری بیانگر این است با بهره گیری از سبکدانه های سیلیسی انبساط یافته با مصرف 520 کیلوگرم بر مترمکعب سیمان و میکروسیلیس تا یک پنجم وزن سیمان امکان دستیابی به مقاومتی در حد 5.70 مگاپاسکال با وزن 1860 کیلوگرم بر مترمکعب وجود دارد. بنابراین مقاومت بتن حاوی ضایعات یونولیت و میکروسیلیس ، قابل تغییر می باشد.

پژوهش های دیگری بیانگر این است که با بهره گیری از ذرات بازالت – پومیس و 450 کیلوگرم بر مترمکعب سیمان و یک دهم وزن سیمان میکروسیلیس به شکل جایگزین امکان دستیابی به مقاومت فشاری 8.43 مگاپاسکال و با وزن ویژه 1820 کیلوگرم بر مترمکعب بعد از سه ماه وجود دارد.

مقاومت بتن حاوی ضایعات یونولیتی چقدر است ؟

بتن تولیدی با مصالح سبک EPS در بازه وزنی ویژه 800 الی 1800 کیلوگرم بر مترمکعب و بازه مقاومتی 10 الی 25 مگاپاسکال است. با بهره گیری از پلی استایرن بازیافتی که از مصالح سبک و ضایعات صنایع گوناگون و ساختمان ها است ، امکان تولید بتنی با مقاومت ایده آل و وجود دارد. بتن حاوی ضایعات یونولیت و میکروسیلیس ، محصولی مناسب برای ساختمان سازی است.

ضایعات یونولیتی در صورتی که به خوبی بازیافت شوند می توانند برای تولید محصولات مختلف مورداستفاده قرار بگیرند و نیاز به استفاده از مواد اولیه دست اول را کاهش دهند. دستگاه های پیشرفته ای برای بازیافت ضایعات یونولیتی وجود دارند که موجب افزایش کیفیت مواد بازیافتی یونولیتی می شوند. مهمترین کاربرد این ضایعات یونولیتی ، همین تولید بتن است. با توجه به قابل قبول بودن مقاومت بتن دارای ضایعات یونولیتی ، استفاده از این محصول توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: یونولیت در ساخت یخچال

تست های انجام شده برای این مطالعات :

مطالعات و بررسی های صورت گرفته در نوعی سیمان بیانگر این است که بتن های سبک تولیدی با سیمان نوع دو در مقایسه با سیمان نوع یک دارای مقاومت بهتری است. در این تحقیق از سیمان پرتلند تیپ دو که وزن ویژه ای معادل با 3150 کیلوگرم و سطح ویژه به متد بلین 306مترمربع بر گرم است ، بهره گرفته شده است. بتن حاوی ضایعات یونولیت و میکروسیلیس در کشورهای مختلفی برای ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرد.

گیرش اولیه این سیمان معادل با 175 دقیقه و گیرش ثانویه آن  معادل با230 دقیقه می باشد و مقاومت فشاری سه روزه 4.17 مگاپاسکال و مقاومت فشاری هفت روزه آن معادل با 4.21 مگاپاسکال و مقاومت فشاری 28 روزه آن معادل با 1.34 مگاپاسکال است. میکروسیلیس به کار رفته در این پژوهش دارای وزنی حدود 2200 کیلوگرم بر مترمکعب است. وزن خاص پلی استایرن بازیافتی به کار رفته برای تولید این بتن معمولاً 9 تا 10 کیلوگرم بر مترمکعب است که در مقایسه با سایر مصالح موجود در ساختمان ها ، بسیار سبک است.

نتیجه گیری از بررسی مقاومت بتن حاوی ضایعات یونولیت و میکروسیلیس

– استفاده از بتن های دربردارنده مواد بازیافتی یونولیتی و میکروسیلیس برای سبک سازی بتن ، اقدام بسیار خوبی است.

– این بتن ها از بتن های معمولی ، حدود یک چهارم یا یک پنجم سبک تر هستند.

– افزایش چشمگیری در حد 10 مگاپاسکال در نسبت استحکام خمشی به استحکام کششی در نمونه های دربردارنده پلی استایرن در مقایسه با بتن عادی دیده می شود.

بر اساس اثرات نسبت آب به مصالح سیمانی بر مقاومت فشاری و لزوم کاهش این نسبت به منظور دستیابی به مقاومت های بالاتر ، بهره گیری از فوق روان کننده با هدف حفظ کارایی بتن ضرورت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...