بستن درز انقطاع با یونولیت ، یکی از کاربردهای مهم یونولیت است. در ادامه به صورت مفصل به این مسئله می پردازیم.

یونولیت با خصوصیات ویژه و اعجاب انگیزی که دارد توانسته است مورد توجه صنایع و کسب و کارهای مختلف قرار بگیرد. یکی از این صنایع ، صنعت ساختمان سازی است. پلاستوفوم در بخش های مختلفی از ساختمان با هدف پوشاندن فضاهای خالی ، عایق سازی ، صرفه جویی در مصرف مصالح و … به کار می رود.

شاید ابداع کننده یونولیت فکر نمی کرد که روزی سروکله این مصالح در صنعت ساختمان سازی پیدا شود. اما یونولیت ، کاربردهای فراوانی در ساختمان سازی دارد. اهمیت استفاده از یونولیت در ساختمان سازی ، بسیار زیاد است.

مفهوم صحیح درز انقطاع

بستن درز انقطاع با یونولیت و ورق ، در سال های اخیر رواج یافته است. درز به معنای فاصله و انقطاع به معنای بریدگی یا قطع کننده است. زمانی که این دو لغت در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند ، به فاصله ای که سبب جدا شدن می شود اشاره دارد.

اهمیت رعایت این فاصله در ساختمان سازی

اگر ساختمان ها کاملاً به یکدیگر چسبیده باشند ، در زمان وقوع زمین لرزه با توجه به نیروی ایجاد شده ، لرزش شدیدی در ساختمان ایجاد می شود که ساختمان را جابه جا می کند. این جابه جایی در تخریب شدید ساختمان تأثیر دارد.

اگر نیروی ناشی از زمین لرزه سبب لرزش ساختمان های چسبیده به یکدیگر شود ، به علت اتصال آنها به یکدیگر ، ضربه هم وارد می شود. لذا این ضربه سبب تخریب بیشتر سازه می شود.به منظور ممانعت از این اتفاق ، یک فاصله مناسب میان ساختمان ها ایجاد می کنند.

اصول اجرای درز انقطاع

بستن درز انقطاع با یونولیت و ورق باید به صورت اصولی انجام شود. درز انقطاع بایستی بر اساس ضوابط اجرا شود. این فاصله با توجه به ارتفاع ساختمان و دریفت جانبی طبقات انجام می شود. برای ساختمان های عادی ، معمولاً 5 سانتی متر درز انقطاع درنظر می گیرند. بدین منظور بایستی مواد پوشاننده درز انقطاع نباید به گونه ای باشد که تنش ها و فشار زیادی را متحمل شود. زیرا موجب خرابی در سازه می شود.

مواد انتخابی باید از انعطاف پذیری بالا و فرم دهی زیاد برخوردار باشند. همچنین فشردگی و مقاومت بالای مواد ، مسئله مهم دیگر است. بنابراین از موادی مانند ورق های گالوانیزه و یونولیت استفاده می کنند که از این خواص برخوردار هستند و برای پوشیدن درز انقطاع بسیار مناسب هستند.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با بهترین نوع فوم

بستن درز انقطاع با یونولیت یا ورق ؟

این دو ماده هر دو برای پوشیدن درز انقطاع مناسب هستند. درز گالوانیزه ، ورقی با ضخامت بسیار کم است که از مقاومت و دوام بسیار زیادی برخوردار است. این ورق برای پوشیدن درز انقطاع کاملاً ایده آل است. اپراتور با استفاده از طناب راپل از ساختمان آویزان شده تا میان دو ساختمان قرار بگیرد و ورق گالوانیزه یا بلوک های یونولیت را کار بگذارد.

استفاده از یونولیت برای پوشش فاصله میان دو ساختمان ، روش بسیار خوبی است که در مقایسه با روش های دیگر بهتر است. یکی از مزایای این روش نسبت به سایر روش ها این است که هزینه اندکی دارد و مقرون به صرفه است. برای استفاده از یونولیت برای پوشاندن این فاصله به داربست نیازی نمی باشد.

دلایل بستن درز انقطاع با یونولیت چیست ؟

به دلایل گوناگونی توصیه می کنیم که یونولیت را برای پوشاندن درز انقطاع استفاده کنید. یونولیت ، بسیار سبک است و اجرای آن بسیار راحت می باشد. با توجه به اینکه فاصله میان دو ساختمان ، اندک می باشد و کار کردن در این فاصله ، مشکلات خاصی دارد. بهتر است از مواد سبک برای این کار استفاده شود.

یونولیت دارای خواص مهمی است که هر یک به نوعی مفید هستند. به طور مثال یونولیت از خواص عایق صوتی و حرارتی و رطوبتی برخوردار است که آن را برای عایق سازی ساختمان بسیار مناسب کرده است و تبدیل به یکی از بهترین مصالح ساختمانی کرده است.

بستن درز انقطاع با یونولیت با هزینه اندکی انجام می شود. یونولیت از ارزان ترین مصالح ساختمانی می باشد که بهترین خصوصیات را دارا می باشد. اگر برای پوشاندن درز انقطاع از ماده ای استفاده شود که زود خراب شود ، اهداف موردنظر از ایجاد درز انقطاع محقق نخواهد شد. یونولیت ، دوام زیادی دارد و از این جهت برای پوشیدن درز انقطاع بسیار مناسب است.

خصوصیت مهم دیگری که یونولیت دارد ، مقاومت و استحکام فوق العاده بالای آن می باشد که آن را عمری کرده است. یونولیت ، استحکام و مقاومت خود را با گذشت زمان همچنان حفظ خواهد کرد که این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است.

درز انقطاع چند سانت است ؟

حال که با دلیل بستن درز انقطاع با یونولیت و ورق گالوانیزه آشنا شدیم به این مسئله می پردازیم که نحوه محاسبه درز انقطاع چقدر است. برای محاسبه درز انقطاع باید به ارتفاع ساختمان توجه کرد. بدین منظور یک صدم ارتفاع ساختمان را بر عدد دو تقسیم می کنند. ساختمانی با ارتفاع 12 متر ، 6 سانتی متر درز انقطاع خواهد داشت. زیرا یک صدم عدد 12 می شود ، 12 سانتی متر که تقسیم بر دو می شود ، عدد 6 سانتی متر . برای ساختمان هایی با ارتفاع بسیار زیاد که معمولاً سازه های بالای 8 طبقه هستند ، از روش های دیگری برای محاسبه درز انقطاع استفاده می کنند.

لذا مهمترین عامل در تعیین درز انقطاع ، ارتفاع ساختمان می باشد. البته به یاد داشته باشید که ارتفاعی که در این فرمول قرار می دهیم باید ارتفاع مفید ساختمان باشد که خود به شیوه دیگری محاسبه می شود. ( بررسی مزایای بستن درز انقطاع با یونولیت )

برای محاسبه ارتفاع مفید ساختمان ، ارتفاع از تراز پایه تا بالاترین سقف ساختمان را درنظر می گیرند. بالاترین سقف ساختمان ، همان سقف طبقه بام می باشد. در صورتی که در پروژه ای ، زیرزمین نداشته باشیم ، تراز پایه از روی سطح فونداسیون حساب می شود. اما در صورت وجود زیرزمین و اتصال دیوارهای آن به سازه و پر شدن پشت دیوارها توسط خاک ، تراز پایه را از نزدیکترین سقف زیر زمین به کف زمین منظور می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...