بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن ، نتایج بسیار مهمی را به همراه دارد که در این مقاله به صورت مفصل به این مسئله می پردازیم.

در ساختمان سازی های جدید ، تغییرات زیادی صورت گرفته است. استفاده از مصالح ساختمانی جدید ، روش های نوین ساخت و ساز ، ترفندهای جدید در بکارگیری از مصالح و … از جمله تغییرات جدیدی هستند که در ساختمان سازی صورت گرفته است.

تغییراتی که در ساختمان سازی صورت می گیرد با چندین هدف انجام می شود. نخست اینکه ، هزینه های ساخت و ساز کاهش پیدا کند. دوم اینکه ، کیفیت ساختمان سازی افزایش پیدا کند. سوم اینکه مقاومت سازه ها افزایش پیدا کند. این موارد تنها بخشی از اهداف سازندگان و مهندسان از اعمال تغییرات در ساخت و سازها است. نحوه ساختمان سازی جدید نسبت به گذشته ، پیشرفت فراوانی کرده است. یکی از مواردی که اخیراً مشاهده می شود ، بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن است.

استفاده از خرده‌های لاستیکی و یونولیتی در بتن ، چرا و چگونه ؟

این کار به چندین دلیل انجام می شود که دو دلیل آن مهمتر از سایر موارد است. سبک سازی ساختمان ها و عایق سازی بهتر انرژی ، این دو دلیل هستند. بتن ، یکی از بهترین مصالح ساختمانی است که استفاده از آن موجب افزایش استحکام و مقاومت سازه می شود. اما همین بتن مقاوم و مستحکم دارای نقاط ضعفی است که باید به آنها اعتراف کرد. متأسفانه استفاده از بتن موجب افزایش وزن سازه می شود. افزایش وزن سازه سبب می شود که سازه مشکلات متعددی را داشته باشد که برخی از آنها در زمان وقوع زمین لرزه نمایان می شود.

بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن کمک می کند که وزن بتن تا حدی کاهش پیدا کند و آنچنان مشکل آفرین نباشد. موادی که برای بکارگیری در بتن انتخاب شده اند ، مواد خوبی هستند. یونولیت از خصوصیات بسیار خوبی مانند عایق صوت ، عایق انرژی ، عایق رطوبت ، وزن اندک ، مقاومت بالا ، انعطاف پذیری بالا و … برخوردار است. لاستیک ، بسیاری از این ویژگی ها را دارا می باشد و دیگر متریال مفید برای استفاده در بتن می باشد.

بتنی که صد درصد خالص است با بتنی که در ترکیب با خرده های یونولیتی و لاستیکی است ، تفاوت های فاحشی دارد که این تفاوت ها به موارد مختلفی مربوط می شود. ساختمان های زیادی در حال حاضر با بهره گیری از این ترکیبات ساخته می شوند.

اصلی ترین دلایل بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن

لاستیک و یونولیت با برخورداری از خواص بسیار مهم و سودمند ، برای استفاده در بتن بسیار مناسب هستند. اما به چندین دلیل توصیه می کنیم که سازندگان و پیمانکاران به استفاده از چنین ترکیبی در ساختمان ها روی بیاورند :

دلیل اول : حفظ محیط زیست

کاملاً مشخص است که استفاده از خرده های لاستیکی و یونولیتی به کاهش ضایعات رها شده در طبیعت ، کمک می کند. پس استفاده از خرده های لاستیکی و یونولیتی علاوه بر نتایج اقتصادی که دارد ، یک نتیجه فرهنگی و ارزشمند دارد و آنهم کمک به حفظ محیط زیست است. ضایعات یونولیت و پلاستیک در صورت رها شدن در طبیعت ، آثار مخربی را ایجاد می کنند. زیرا مواد اولیه یونولیت و لاستیک به نوعی از مواد نفتی هستند که به شدت برای محیط زیست مضر هستند.

بیشتر بخوانید: کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت

دلیل دوم بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن : کاهش هزینه ها

بتن ، مصالحی نسبتاً گران است. حجم موردنیاز بتن ساختمان ها ، معمولاً زیاد است. برای اینکه هزینه های ساخت را کاهش دهیم ، باید از بتن کمتری استفاده کنیم. بدین منظور می توان از خرده های یونولیتی و لاستیکی داخل بتن استفاده کرد تا مصرف بتن پایین بیاید.

دلیل سوم : عایق صوتی

بتنی که در ترکیب با خرده لاستیک و یونولیت است نسبت به بتنی که خالص است ، توان بیشتری برای جلوگیری از انتقال امواج صوتی دارد. بنابراین استفاده از خرده های لاستیکی و یونولیتی در بتن ، به این دلیل هم سودمند است. حذف آلودگی صوتی ، مسئله مهمی برای سازه های جدید است. زیرا سازه های جدید معمولاً نفرات زیادی را در خود جای می دهند و اغلب در نقاط شلوغ و پرترددی از شهر واقع شده اند. بنابراین باید به فکر عایق سازی صوتی بود.

دلیل چهارم بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن : کاهش وزن سازه ها

همانطور که اشاره نمودیم استفاده از خرده های لاستیکی و یونولیتی در بتن موجب می شود که وزن سازه ها به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کند. سبک سازی سازه ها ، مسئله حساس و حائزاهمیتی است که اخیراً به شدت موردتوجه قرار گرفته است. سازه هایی که سبک هستند ، انگار در مقابل زمین لرزه بیمه شده اند و خسارت های کمتری را به جای می گذارند. بنابراین باید به سبک سازی سازه ها ، نگاه ویژه ای نمود.

دلیل پنجم : جذب انرژی

یکی دیگر از دلایل بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن ، افزایش میزان جذب انرژی توسط بتن است. زمانی که بتن ، انرژی را به خوبی به خود جذب کند مانع از عبور انرژی می شود و با این کار در جلوگیری از اتلاف انرژی ، مؤثر است. وجود یونولیت و لاستیک در بتن سبب می شود که قدرت جذب انرژی بتن افزایش پیدا کند که نتیجه بسیار خوبی است. اتلاف انرژی ، نه تنها مضرات اقتصادی دارد ، بلکه در از دست دادن سرمایه ملی دخیل است.

کلام آخر

امیدواریم با توجه به توضیحاتی که ارائه نمودیم به شما بیان کنیم که بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن تا چه اندازه سودمند و مفید است. استفاده از این تکنیک در سازه های بزرگ در حال احداث در کشورهای بزرگ جهان ، گواهی بر درستی این مسئله است. انتظار می رود که شما سازندگان و مهندسان محترم به این مسئله بسیار مهم توجه داشته باشید و از تمامی راهکارهای خوب برای کاهش وزن سازه ها ، عایق پذیری بهتر سازه ها ، کاهش هزینه ها ، صرفه جویی در مصرف مصالح و … استقبال کنید. این کار حتماً به رشد و پیشرفت صنعت ساختمان سازی ، کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...