تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت ، بسیار زیاد است. هر یک از این روش های اجرای سقف، مزایایی دارند.

سازندگان امروزی برای ساخت سازه های خود و اجرای سقف، گزینه های زیادی پیش رو دارند. تولید مصالح ساختمانی متعدد و متنوع برای اجرای سقف سبب شده است که اجرای سقف طبقات به روش های مختلفی، قابل انجام باشد.

هر یک از روش های اجرای سقف دارای برتری هایی نسبت به دیگری هستند. سازندگان با توجه به شناختی که از هر یک از روش ها دارند و بررسی هایی که از وضعیت پروژه انجام می دهند، یکی از روش های اجرای سقف را انتخاب می کنند.

آشنایی با سقف وافل و ویژگی های آن

تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت را با توجه به شناخت از هر یک از آنها می توان فهمید. سیستم قالب بندی سقف وافل به سیستم تیرچه یونولیت، شباهت زیادی دارد. قالب های وافل، قالب های غیرماندگار هستند. در واقع این قالب ها پس از بتن ریزی سقف باید از بتن جدا شوند. البته می توان مجدداً از این قالب ها استفاده نمود.

سقف در این سیستم با توجه به استفاده از قالب های غیرماندگار وافل به شکل درجا و بدون احتیاج به بلوک های سقفی و یونولیتی به شکل دال موجوف یک طرفه پیاده سازی می شود. سیستم وافل با توجه به ضوابط و آیین نامه ها اجرا می شود. ایمنی این سیستم، بسیار خوب است. به همین علت سقف سازه های مختلفی در سراسر جهان با استفاده از سیستم وافل اجرا می شود.

آشنایی با سقف تیرچه یونولیت و ویژگی های مهم و اصلی آن

تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت ، نشان می دهد که هر یک دارای نقاط قوت و ضعفی هستند. سیستم تیرچه یونولیت با استفاده از بلوک های یونولیتی، سیمانی و سفالی اجرا می شود. تیرچه یونولیت همانند وافل، دسته ای از دال بتنی می باشد که برای اجرای سقف سازه های اسکلت بتنی و اسکلت فولادی به کار می رود.

سقف تیرچه یونولیت با لحاظ ویژگی های سقف های جدید و امروزی اجرا می شوند. برای اجرای این روش سقف، از یونولیت های مستحکم و مقاوم استفاده می شود که از نوع کندسوز و غیرقابل اشتعال هستند. قسمت اعظم سیستم تیرچه یونولیت به صورت درجا اجرا می شود. سقف هایی که با استفاده از تیرچه یونولیت اجرا می شوند، بسیار سبک هستند که این مسئله سبب کاهش وزن سازه می شود. بنابراین سازه هایی با سقف تیرچه یونولیت در زمان بروز زمین لرزه، خسارت کمتری به جای می گذارند.

تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت از جنبه های گوناگون

مقایسه ای میان این دو روش اجرای سقف سازه ها، انجام می دهیم:

تفاوت دو سقف از نظر متریال مصرفی

سقف وافل به بتن کمتری نیاز دارد. بنابراین در سازه سقف وافل، وزن کمتری به سازه تحمیل می شود. سقف وافل در هر یک مترمربع تقریباً حدود یک کیلوگرم سبک تر است. سازه های دارای سقف وافل به آرماتور کمتری نیاز دارند. بنابراین مصرف میلگرد سازه های سقف وافل نسبت به مصرف میلگرد سازه های سقف تیرچه یونولیت، کمتر است. حذف میلگرد ممان منفی و میلگردهای زیگزاگ در سقف وافل در مقایسه با تیرچه بلوک، موجب کاهش مصرف مصالح ساختمانی می شود.

تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت از نظر مقاومت در برابر زمین لرزه

سقف وافل در مقایسه با سقف تیرچه یونولیت، سبک تر است و بار مرده کمتری دارد. در نتیجه اگر زمین لرزه ای به وقوع بپیوندد، سازه های دارای سقف وافل نسبت به سازه های دارای سقف تیرچه یونولیت، کمتر آسیب می بینند.

مقاله پیشنهادی: تفاوت پشم شیشه و فوم

تفاوت دو سقف از نظر قالب های مورداستفاده

همانگونه که اشاره کردیم، برای سقف وافل از قالب هایی استفاده می شود که باید جدا شوند. جدا کردن قالب ها پس از سفت شدن بتن، کار دشواری است که به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد. در صورتی که این کار به درستی انجام شود و قالب ها سالم باقی بمانند، امکان استفاده مجدد از این قالب ها حتی تا 20 مرتبه هم وجود دارد. استقامتی که قالب های ماندگار وافل دارند، سبب می شود که امنیت نیروهای کار حفظ شود و مشکلی برای آنها بوجود نیاید.

تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت از نظر معماری

سقف وافل دارای نمای خاصی است و از نظر معماری، بیشتر موردپسند قرار می گیرد. نمای تحتانی سقف وافل به دلیل مشبک و شکیل بودن، می تواند همین گونه در معرض دید قرار بگیرد و اقدام دیگری بر روی آن صورت نگیرد. بنابراین این روش اجرای سقف، برای دکورسازی و نورپردازی ساختمان های مختلف مناسب می باشد. این روش اجرای سقف به دلیل جنبه معماری خوبی که دارد برای هتل ها، فرودگاه ها، استخرها، باشگاه های ورزشی و … مورداستفاده قرار می گیرد. بنابراین از نظر زیبایی و معماری باید سقف وافل را گزینه برتر معرفی نمود.

تفاوت دو سقف از نظر ابعاد دهانه

یک تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت ، ابعاد دهانه است. ماکزیمم طول دهانه سقف تیرچه یونولیت، 8 متر می باشد. اما ماکزیمم طول دهانه سقف وافل حدود 12 متر می باشد. بنابراین برای سازه هایی با دهانه طولانی بهتر است وافل را انتخاب نمود و برای سازه هایی با دهانه کوتاه بهتر است تیرچه یونولیت را انتخاب کرد.

تفاوت دو سقف از نظر سرعت اجرای کار

سرعت اجرای سقف وافل، بیشتر است. در سقف وافل، تیرچه ها به شکل درجا اجرا می شوند و آرماتورهای حرارتی هم به صورت درجا سروهم بندی می شوند. استفاده از میلگردهای کمتر و عدم نیاز به جوشکاری، سبب می شود که سرعت اجرای سقف وافل بیشتر شود. بنابراین یک تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت ، سرعت اجرای کار است.

تفاوت دو سقف از نظر تعداد ستون ها

به دلیل آنکه سازه های وافل دارای دهانه های بزرگتر هستند، به ستون های کمتری نیاز خواهند داشت. بزرگ بودن دهانه ها سبب حذف بسیاری از ستون های اضافی می شوند که این مسئله از دو جنبه حائزاهمیت است. نخست اینکه بسیاری از مراحل کار حذف می شود و سرعت کار بیشتر می شود. دوم اینکه با حذف اغلب ستون های اضافی، هزینه ساخت کاهش پیدا می کند. زیرا به مصالح کمتری نیاز است و این روش، مقرون به صرفه تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...