تفاوت یونولیت سقفی و دیواری به مشخصات کمی و کیفی و کاربردهای آنها مربوط می شود. در ادامه به صورت مفصل به این مسئله می پردازیم.

پلاستوفوم های دیواری و سقفی برای ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرند. میان این دو نوع پلاستوفوم ، تفاوت هایی وجود دارد که موجب استفاده متفاوت از آنها شده است. پلاستوفوم ها در مجموع ، ماده ای سبک و متخلخل هستند که از خصوصیات مهمی برخوردار هستند که این خصوصیات در برخی از انواع یونولیت ها پررنگ تر و در برخی کمرنگ تر است.

از یونولیت ها در چه بخش هایی از ساختمان استفاده می شود ؟

مسلماً زمانی که می خواهیم به بررسی تفاوت یونولیت سقفی و دیواری بپردازیم ، باید بیشتر به حوزه ساختمان سازی بپردازیم. زیرا استفاده اصلی از این دو نوع پلاستوفوم در ساختمان سازی است. در مجموع از انواع یونولیت ها در فونداسیون ، سقف ، دیوارکشی ، موتورخانه ساختمان و … استفاده می شود.

ویژگی هایی نظیر عایق بندی آب ، عایق سازی صوت ، ممانعت از اتلاف انرژی ، مقاومت بالا ، سبکی و … موجب شده است که استفاده از پلاستوفوم در بخش های مختلف سازه سودمند و مفید باشد. اگر موتورخانه ساختمان را با استفاده از پانل های یونولیتی عایق بندی کنند ، سروصدای بسیار زیاد این بخش ها ، به بیرون منتقل نمی شود و آرامش بیشتری در ساختمان حکمفرما می شود.

تفاوت یونولیت سقفی و دیواری در استفاده در بخش های مختلف ساختمان است. پلاستوفوم های سقفی ، جایگزین بی بدیل بلوک های سیمانی یا سفالی هستند که در برابر آب از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند.

استفاده از یونولیت دیواری در دیوارهای سازه ممکن است با هدف زیبایی دیوارها صورت بگیرد و یا ممکن است با هدف عایق سازی دیوارها انجام شود. بنابراین ممکن است هر سازنده یا معماری از استفاده از یونولیت های دیواری ، هدف متفاوتی داشته باشد.

بررسی دقیق تفاوت یونولیت سقفی و دیواری

پلاستوفوم های سقفی استاندارد برای شکل دهی قالب های بتن در سقف های دال یک طرفه یا تیرچه بلوک استفاده می شوند. این محصول به لحاظ ظاهری شکل یک مکعب مستطیل در ابعاد مختلف مانند 200 * 50 * 25 cm است. چگالی این بلوک ها از سوی تولیدکنندگان مختلف ، متفاوت تعیین می شود. اما معمولاً پلاستوفوم های سقفی استاندارد را در چگالی 12 تولید می کنند.

چگالی یونولیت های سقفی در تعیین وزن آن ، اثرگذار است. برخی از تولیدکنندگان با هدف کاهش هزینه های خود ، این محصولات را در چگالی 10 یا 7 یا 8 و … تولید می کنند. چراکه فشردگی کمتر پلاستوفوم موجب کاهش هزینه های ساخت آنها می شود.

هر نوع یونولیتی که در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرد ، باید از تأییدیه های مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برخوردار باشد. استفاده از پلاستوفوم های فاقد استانداردها و گواهی ها سبب بروز مشکلاتی می شود.

تفاوت یونولیت سقفی و دیواری در موارد متعددی است که یکی از آنها ، ضخامت پلاستوفوم است. پلاستوفوم های سقفی از قیمت بیشتری نسبت به پلاستوفوم های دیواری برخوردار هستند. تولیدکنندگان پلاستوفوم های دیواری را با ابعادی متفاوت از پلاستوفوم های سقفی تولید می کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین روش برش یونولیت

استفاده از پلاستوفوم به عنوان مصالح ساختمانی سقف

استفاده از یونولیت برای اجرای انواع سازه های مسکونی ، تجاری ، اداری و … دارای مزایای بسیار زیادی است. اصلی ترین دلیل استفاده از پلاستوفوم در اجرای سقف سازه ها ، کاهش وزن سازه ها و افزایش مقاومت آنها در مقابل زمین لرزه می باشد. با وجود یونولیت سقفی بدون نیاز به رابیتس کاری می توان گچ کاری را انجام داد. تفاوت یونولیت سقفی و دیواری به کاربرد آنها برمی گردد.

استفاده از پلاستوفوم برای ساختمان سازی ، مزایای بسیار زیادی مانند صرفه جویی در مصرف مصالح دارد. با استفاده از یونولیت ، حجم مصالح ساختمانی موردنیاز کاهش پیدا خواهد کرد. یونولیت هایی که برای سقف مورداستفاده قرار می گیرند در ابعاد و اندازه های مختلفی شامل طول های یک متر و دو متر ، عرض های نیم متر و ارتفاع های 20 و 25 و 15 سانتی متر تولید می شوند.

سبکی سازه ها ، عایق سازی سازه ها در برابر رطوبت ، عایق سازی سازه ها در برابر صوت ، عایق سازی سازه ها در برابر انرژی ، افزایش طول عمر سازه ها ، اجرای آسان سقف ، افزایش سرعت اجرای سقف ، افزایش مقاومت سقف و … می باشد.

استفاده از پلاستوفوم به عنوان مصالح ساختمانی دیوارها

همانطور که گفتیم تفاوت یونولیت سقفی و دیواری به کاربرد آنها بر می گردد. پلاستوفوم ها با هدف ضد ضربه شدن دیوارها ، قابل شستشو شدن دیوارها ، صداگیر شدن یا اکوستیک شدن دیوارها ، آنتی باکتریال شدن دیوارها و … در ساخت دیوار به کار می روند. دیوارپوش های فوم ، فوم های دیواری تزئینی ، فوم های دیوارپوشی ، یونولیت های دیواری سه دی پنل و … از جمله موارد مصرف پلاستوفوم های دیواری می باشند که امروزه استفاده از آنها به شدت رایج شده است.

فاکتورهای قابل توجه در زمان خرید یونولیت (بررسی تفاوت یونولیت سقفی و دیواری )

یونولیت ها در خصوصیات مختلفی طراحی و تولید می شوند که خریداران در زمان خرید پلاستوفوم ها باید بدان ها توجه داشته باشند. در خرید یونولیت‌های دیواری و سقفی توجه داشته باشید که از خرید پلاستوفوم هایی با دانسیته بسیار پایین خودداری کنید. زیرا چنین پلاستوفوم هایی برای استفاده در ساختمان سازی اصلاً مناسب نیستند و مقاومت سازه شما را تحت تأثیر قرار می دهند.

زمانی پلاستوفوم می تواند سازه ای را در برابر رطوبت ، حرارت ، ضربه و … مقاوم کند که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشد. بنابراین باید توجه داشته باشید که پلاستوفوم را از چه مراکز و تولیدکنندگانی خریداری می کنید.

پس از آشنایی با تفاوت یونولیت سقفی و دیواری ، باید درنظر داشته باشید که از هر یونولیتی در کاربرد مناسب آن استفاده کنید. حتماً ظاهر یونولیت ها را بررسی کنید که یکدست و سالم باشند و ذرات آنها از یکدیگر فاصله یکسانی داشته باشند. یونولیت هایی که ظاهر غیریکدست و ناهمگونی دارند برای استفاده مناسب نیستند. در آخر نگاهی به نشان استاندارد و تأییدیه های یونولیت بیاندازید که بیانگر استاندارد بودن پلاستوفوم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...