بهترین روش برش یونولیت را بررسی می کنیم تا ضمن آشنایی با ابزارهای مناسب برش پلاستوفوم با نحوه اصولی برش آن آشنا شویم.

پلی استایرن انبساطی از مشتقات پتروشیمی است که دارای خصوصیات خارق العاده ای است. این ماده بسیار سبک است و دارای کمترین ضریب انتقال صوت و حرارت می باشد. قطعاً افراد و کسب و کارهای مختلف برای استفاده از این پلاستوفوم ها نیاز به اطلاعاتی درباره آن دارند. در این مقاله می خواهیم به نحوه برش زدن پلاستوفوم ها بپردازیم.

پلاستوفوم ها با توجه به سفارش مشتری به شکل ورق و یا بلوک در ابعاد مختلف و به شکل های هندسی گوناگون تولید می شوند. از خصوصیات مهم این محصولات می توان به سبکی ، مقاومت ، عایق صوت ، عایق حرارت ، ضدآب بودن ، منعطف بودن و … اشاره نمود.

بهترین روش برش یونولیت کدام است ؟

روش های مختلفی برای برش زدن پلاستوفوم ها وجود دارند که هر یک برای کاربرد خاصی مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: یونولیت بسته‌ بندی چیست و چه کاربردی دارد ؟

روش اول : استفاده از کاتر

تیغه یا کاتر ، دم دستی ترین ابزار برای برش پلاستوفوم هستند. پلاستوفوم ها به سبب ساخته شدن از ذرات برفی رنگ و بسیار لطیف ، به آسانی قابل برش هستند. برای برش زدن پلاستوفوم نباید حتماً از ابزار پیشرفته استفاده نمود. شما می توانید با استفاده از یک کاتر و تیغ ساده به برش پلاستوفوم اقدام کنید.

برش پلاستوفوم با کاتر بسیار سریع و آسان انجام می شود و هر فردی قادر به انجام این کار است. البته این روش برای برش پلاستوفوم های ضخیم مناسب نیست. با استفاده از تیغ ، برش زدن منحنی وار پلاستوفوم بسیار دشوار است. حاصل کار برش پلاستوفوم با کاتر ، خیلی تمیز نمی شود. بنابراین از این روش نباید برای کارهای بسیار حساس استفاده نمود.

دومین روش : استفاده از المنت برقی (بهترین روش برش یونولیت)

از سال های دور از المنت برقی برای برش پلاستوفوم استفاده می شده است. با این وسیله می توان فوم ها را منحنی وار برش زد که این مسئله یکی از مزایای برش بدین روش است. با استفاده از این روش ، امکان ساخت حروف با پلاستوفوم در ابعاد بزرگ وجود دارد. هیچگونه ناهمواری بر روی لبه ها و سطوح پلاستوفوم پس از برش وجود نخواهد داشت.

این روش برای پروژه های کوچک مناسب نمی باشد. قطعاً هر فرد عادی و آماتوری نمی تواند از این روش برای برش پلاستوفوم استفاده کند. اگر تخصص کار با المنت برقی را دارید و به نکات ایمنی توجه دارید ، از این روش برای برش زدن پلاستوفوم استفاده کنید.

سومین روش : استفاده از دستگاه های لیزری

بهترین روش برش یونولیت می تواند استفاده از دستگاه های لیزری باشد. دستگاه های لیزری یا سی ان سی ، گزینه خوبی برای برش پلاستوفوم هستند. خروجی کار با این روش ، از ظرافت بسیار زیادی برخوردار است و بسیار تمیز است. بنابراین برای پروژه های بزرگ و مهم می توان از دستگاه های سی ان سی لیزری و فرزی استفاده کرد.

مزیت این روش این است که بسیار سریع و دقیق انجام می شود. از این روش می توان برای برش یونولیت در ابعاد بزرگ استفاده کرد. تنوع مدل های برش پلاستوفوم با این روش بسیار زیاد است. بسیاری از کارگاه ها و کارخانه ها از این روش برای برش پلاستوفوم استفاده نموده و آن را بهترین روش برش یونولیت می دانند.

ابزارهای مناسب برای برش پلاستوفوم

با توجه به توضیحات فوق ، روش های مختلفی برای برش پلاستوفوم وجود دارد. بهترین روش برش یونولیت بر اساس شرایط موجود تعیین می شود. روش مناسب ، متدی است که مناسب ترین گزینه برای کار شما باشد. به طور مثال اگر می خواهید در خانه با پلاستوفوم ها کار کنید ، بهتر است از تیغ یا کاتر استفاده کنید. اما استفاده از دستگاه هایی مانند لیزر و المنت و … بیشتر برای کارگاه ها و کارخانه ها مناسب است. اغلب پلاستوفوم هایی که قرار است در ساختمان سازی مورداستفاده قرار بگیرند ، باید با کاتر برش بخورند. زیرا امکان استفاده از سایر ابزارها در محل وجود ندارد و انتقال پلاستوفوم ها به کارخانه زمان گیر است. پس بهتر است از کاتر برای برش پلاستوفوم ها در ساختمان استفاده شود.

صاف و یکدست بودن لبه ها و سطوح یونولیت ها برای استفاده در ساختمان سازی آنچنان اهمیتی ندارد. بنابراین اگر از کاتر استفاده شود ، سرعت کار بالاتر خواهد بود و بدون نیاز به نیروهای متخصص و خاص می توان برش یونولیت ها را انجام داد.

بیشتر بخوانید: یونولیت فشرده چیست ؟

آیا برش لیزری بهترین روش برش یونولیت است ؟

به صورت قطعی نمی توان اعلام نمود که یکی از روش های برش پلاستوفوم ، بهترین روش است و دارای هیچ ایرادی نیست. هر یک از روش های نامبرده شده دارای مزایا و معایب خاصی هستند و از جهاتی بر دیگری برتری دارند.

اگر فکر می کنید که روش لیزری بهترین روش برش پلاستوفوم است باید بگوییم که این روش با وجود مزایای زیادی مانند سرعت و دقت بالا ، دارای یک اشکال هم است. با استفاده از این روش نمی توان برش پلاستوفوم هایی با ضخامت بیشتر از سه سانتی متر را انجام داد. بنابراین اگر قصد استفاده از پلاستوفوم هایی با ضخامت بیشتر از سه سانتی متر را دارید ، از روش های دیگر استفاده کنید.

کلام آخر

بهترین روش برش یونولیت با توجه به نوع یونولیت ، ضخامت یونولیت ، مکان پروژه و حساسیت کار و … تعیین می شود. روش های موجود برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان مناسب هستند. برای ساخت برخی از ماکت ها برای پروژه های نظامی و عمرانی و … باید توجه ویژه ای به ظرافت کار و تمیز بودن برش ها شود. با التفات به این مسئله ، بهترین روش را برای کار با پلاستوفوم استفاده کنید.

نکته دیگر این است که ضایعات پلاستوفوم می توانند بازیافت شوند. بنابراین اگر ضایعات حاصل از کار شما با پلاستوفوم زیاد است ، آن را در طبیعت رها نکرده و با جمع آوری و ارائه آن به کارخانه های بازیافت ، به حفظ محیط زیست کمک کنید. در صورتی که درباره بهترین روش برش یونولیت سؤالی داشتید می توانید مطرح کنید تا در اولین فرصت به آن پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...