حمل ماهی با یخدان یونولیتی به گونه ای انجام می شود که ماهی کاملاً سالم و با حفظ طعم و مزه به مقصد موردنظر منتقل شود.

ماهی، یکی از سالم ترین موادغذایی روی کره زمین می باشد که دارای مواد ارزشمندی مانند پروتئین، ویتامین D، اسید چرب امگاسه و … است. ماهی برای سلامت انسان بسیار سودمند است. ماهی دارای مواد مغذی فراوانی می باشد و با داشتن پروتئین، ید، ویتامین ها و … به سلامتی انسان کمک زیادی می کند.

برای نگهداری از این خوراکی لذیذ و خوشمزه باید به نکاتی توجه نمود. همچنین جابه جایی ماهی نیازمند توجه به نکات و دستورالعمل هایی است تا ماهی در زمان جابه جایی با مشکل فساد و خرابی مواجه نشود.

علائم فساد ماهی چیست؟

قبل از اینکه نحوه حمل ماهی با یخدان یونولیتی را توضیح دهیم با علائم فساد ماهی آشنا می شویم. ماهی فاسد در موقع خرابی به سادگی قابل تشخیص است. تنها کافیست که به چندین نکته توجه کنید تا خرابی ماهی را تشخیص دهید.

بوی نامطلوب مانند بوی ترشیدگی یا بوی آمونیاک، پوست کدر ماهی، ترشحات کدر رنگ ماهی، چین چین شدن پوست ماهی، مردمک کدر، سرپوش چسبیده با لکه های قرمز، شل بودن شکم ماهی، مخرج باز ماهی، احشاء فرو رفته، جدا شدن گوشت ماهی از ستون فقرات و … از علائم خرابی یا فساد ماهی می باشد. همچنین می توان برای تشخیص فساد ماهی، نوک انگشت خود را بر روی بدن ماهی گذاشت و فشار داد و سپس برداشت. چنانچه جای فشار بر روی بدن ماهی باقی ماند و حالت فرورفتگی از بین نرفت، ماهی خراب است. در زمان خوردن ماهی می توان متوجه خرابی آن شد. اگر طعم ماهی ترد و تلخ مانند باشد، احتمالاً خراب شده است.

حمل ماهی با یخدان یونولیتی به چه علت انجام می شود؟

ماهی را با هدف حفظ سلامت و کیفیت با استفاده از یخدان های از جنس یونولیت حمل می کنند. در چنین شرایطی ماهی کاملاً صحیح و سالم و تازه به دست مصرف کنندگان می رسد. نشانه های ماهی تازه شامل بوی ملایم و مطلوب مانند بوی علف های دریایی، قوام محکم ماهی، موکوس شفاف و فاقد ترشحات، چسبیدن گوشت ماهی به ستون فقرات آن، مستحکم بودن پوست ماهی، روشن و شفاف بودن مردمک ماهی، آبشش های مرطوب و خوشرنگ، بسته بودن مخرج و … است. زمانی که به بدن ماهی تازه دست می زنید و دست خود را برمی دارید، پوست ماهی سریعاً به حالت اولیه بازگشته و فرورفتگی آن به سرعت از بین می رود. یخدان های یونولیتی با ویژگی هایی که دارا می باشند، می توانند ماهی را کاملاً سالم و تازه نگهداری کنند.

حمل و ارسال ماهی با هواپیما

حمل ماهی با یخدان یونولیتی دارای مزایای فراوانی است. ماهی از دسته مواد پروتئینی است که برای جابه جایی آن، گاهی از هواپیما استفاده می شود. به دلایل مختلفی نیاز به حمل ماهی توسط هواپیما پیش می آید. بسیاری از ماهی هایی که در حال حاضر در بازار ایران به فروش می رسد، توسط هواپیما به داخل کشور وارد شده است. زیرا پرورش برخی از ماهی ها صرفاً در برخی از نواحی، امکان پذیر است. لذا اگر تمایلی به خوردن این ماهی ها در نواحی دیگر باشد، باید آن را توسط هواپیما به دیگر نواحی منتقل نمود.

در داخل کشور عزیزمان نیز برای جابه جایی ماهی های برخی از مناطق به مناطق دیگر از روش هوایی استفاده می شود. به طور مثال ماهی سفید که در دریاچه خزر وجود دارد را با استفاده از هواپیما به استان های دور از این ناحیه انتقال می دهند. البته این مسئله تنها در مورد گوشت ماهی نیست و سایر گوشت ها و میوه ها و سبزیجات را می توان از طریق هواپیما به دیگر نقاط انتقال داد تا فرآیند جابه جایی سریعتر انجام شود.

حمل ماهی با یخدان یونولیتی به صورت منجمد

برای انتقال ماهی با هواپیما معمولاً آن را منجمد می کنند. انتقال ماهی با هواپیما هم به صورت ماهی منجمد و هم به صورت ماهی گرم، امکان پذیر است. خطوط هوایی، این محصولات را در دسته کالاهای فاسدشدنی جای می دهد. کالاهای فاسدشدنی باید تحت شرایط خاصی جابه جا شوند. فشار و دمای این محصولات باید در سطح ایده آلی باشد. این مواد نسبت به تغییرات شدید دمایی و تغییرات فشار، واکنش نشان داده و احتمالاً خراب می شوند.

بنابراین زمانی که محصولاتی مانند گوشت، مواد لبنی، سبزیجات، میوه ها، گیاهان و … توسط هواپیما انتقال پیدا می کنند، باید نسبت به شرایط نگهداری از آنها حساس بود. منجمد کردن ماهی، راهکار خوبی برای حمل سالم و ایمن آنها می باشد. برای انتقال بدین روش باید ماهی را منجمد کرده و سپس در یخدان های یونولیتی قرار دهند و سپس در بخش مخصوصی از هواپیما که ویژه کالاهای فاسدشدنی است، آن را قرار دهند و جابه جا کنند. برای بهتر شدن شرایط نگهداری می توان از یخ خشک یا ژل سرما استفاده نمود.

حمل ماهی زنده با هواپیما

حمل ماهی با یخدان یونولیتی برای ماهی های زنده نیز، امکان پذیر است. جابه جایی ماهی زنده با اهداف و مقاصد گوناگونی انجام می شود. بسیاری از افرادی که در زمینه پرورش ماهی های تزئینی و آکواریومی فعالیت می کنند، برای جابه جایی آنها در مسافت های طولانی، راه هوایی را انتخاب می کنند. ماهی های زنده برای حمل حتماً باید در آب نگهداری شوند. از آنجاییکه این آب باید دمای ایده آلی داشته باشد، می توان محفظه نگهداری از ماهی ها را داخل یخدان های یونولیتی قرار داد.

در این شرایط، این ماهی ها باید در قسمت بار هواپیما قرار بگیرند. در این قسمت ممکن است بسیاری از حیوانات خانگی و دام و پرنده و … قرار داشته باشند که هر یک به تفکیک به صورت منظم در بخشی نگهداری می شوند تا هواپیما به مقصد برسد. بنابراین برای انتقال و جابه جایی ماهی های زنده و منجمد و … روش های ایمنی وجود دارد که تضمین کننده سلامت آنها می باشد.

حمل ماهی با یخدان یونولیتی موجب حفظ تازگی، حفظ طعم و مزه ماهی، پیشگیری از خرابی ماهی و حفظ کیفیت ظاهری ماهی می شود. این یخدان ها به سبب سبکی به راحتی حمل می شوند. قیمت این یخدان ها کاملاً مناسب و به صرفه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...