سقف کرومیت در اسکلت فلزی نسبت به دیگر انواع سقف ها، برتری هایی دارد. این روش اجرای سقف برای سازه های بلند و مرتفع بسیار مناسب است.

سقف هر سازه ای، مهمترین بخش آن سازه می باشد. روش های مختلفی برای اجرای سقف در اسکلت های فلزی وجود دارد.

سقف کرومیت، یکی از انواع سقف تیرچه بلوک می باشد که از تیرچه فلزی با جان باز درست می شود. یکی از دلایلی که موجب جلب توجه سازندگان به سمت سقف کرومیت شده است، امکان بتن ریزی همزمان چندین سقف با استفاده از تیرهای کرومیت می باشد.

برخی از سازندگان و افرادی که در حوزه ساختمان سازی فعالی دارند، گاهی تیرچه کرومیت (سقف کرومیت)، را با تیرچه بلوک اشتباه گرفته و گمان می کنند که این دو، یکی هستند. در حالی که تفاوت هایی میان این دو وجود دارد.

ذکر چندین تفاوت تیرچه بلوک و تیرچه کرومیت

یکی از دانستنی های مهم درباره سقف کرومیت در اسکلت فلزی ، تفاوت میان تیرچه بلوک و تیرچه کرومیت می باشد. برای اینکه تفاوت میان این دو را درک کنید، باید به این موارد توجه کنید:

– پاشنه تیرچه ها در تیرچه بلوک از بتن درست می شوند اما در تیرچه کرومیت از فلز درست می شود.

– در تیرچه بلوک فاصله میان تیرچه ها حدود نیم متر می باشد. اما این فاصله در تیرچه کرومیت حدود 70 سانتی متر می باشد.

– در تیرچه کرومیت اصلاً احتیاجی به شمع بندی و جک گذاری زیر سقف نیست و این مسئله، کار را به مراتب ساده تر می کند. اما در تیرچه بلوک باید شمع بندی و جک گذاری زیر سقف انجام شود.

– سقف کرومیت در اسکلت فلزی با سرعت بالایی اجرا می شود. چرا که می توان چندین سقف را همزمان با هم اجرا کرد. اما سرعت اجرای تیرچه بلوک بسیار پایین است.

– در تیرچه کرومیت، از تیرچه های فلزی استفاده می شود. اما در تیرچه بلوک از تیرچه های بتنی استفاده می شود.

چندین مورد از اجزای تشکیل دهنده سقف کرومیت

یونولیت، با ویژگی هایی که دارا می باشد می تواند امتیازات متعددی را برای هر سازه ای ایجاد کند. به طور مثال برای کاهش وزن سازه می توان در بخش های مختلفی، یونولیت را جایگزین مصالح دیگر نمود. اجزای سقف کرومیت در اسکلت فلزی شامل موارد زیر می باشد:

میلگردهای حرارتی: این میلگردها، ابزار مناسبی برای دفع تنش های حاصل از افت و تغییرات هوا ( سرد و گرم شدن) می باشند.

بلوک های پرکننده: این بلوک ها در سقف به کار می روند تا فضاهای خالی را پرکنند. بنابراین نقش مقاومتی ندارند. این بلوک ها معمولاً یونولیتی هستند.

کلاف عرضی: کلاف عرضی باید در این نوع سقف وجود داشته باشد. این کلاف ها باید دارای ابعاد مشخصی باشند. برای دهانه هایی که زیر 5.5 متر هستند، باید یک کلاف عرضی کار گذاشته شود. برای دهانه های بزرگ باید فاصله میان دو کلاف عرضی، 2.5 متر به بالا نباشد.

تیرچه فولادی با جان باز: این تیرچه، یکی دیگر از اجزای سقف کرومیت در اسکلت فلزی می باشد که به صورت پیش ساخته است. تیرچه فولادی باید در دو طرف سازه به کار رود. این تیرچه ها در دو آیتم اجرای بتن پیش از گیرش آن و پس از گیرش اجرا می شوند. تیرچه های فولادی دارای بال تحتانی، اعضای قطری و بال فوقانی می باشند.

بال تحتانی تیرچه فولادی جان باز از تسمه درست شده است و نقش عضو کششی برای خرپا را دارد. اجزای قطری این سیستم، میلگرد است که به صورت مورب به کار می رود. بال فوقانی که درون بتن پوشش به کار می رود ممکن است از جنس مختلفی باشد.

بتن رویه: این عضو، قسمتی از تیر مرکب است. نصب بتن رویه بعد از اجرای تیرچه ها و بلوک ها انجام می شود.

برتری سقف کرومیت در اسکلت فلزی نسبت به سایر سقف های مناسب اسکلت فلزی

اگر سازندگان، این روش اجرای سقف را به دیگر روش های اجرای سقف ترجیح می دهند، چندین دلیل دارد:

– سقف کرومیت با ویژگی های بسیار خوبی که دارد، به خوبی می تواند وزن های بالا را تحمل کند و تاب بیاورد.

– سازه های اسکلت فلزی که با این روش اجرا می شوند، وزن کمتری نسبت به سایر روش های اجرای سقف در اسکلت فلزی دارند.

– از آنجایی که شمع بندی برای اجرای این سقف نیاز نیست، سرعت کار بسیار بالا می رود و این مسئله، دلیل دیگر محبوبیت این روش می باشد.

– در این روش، تیرچه های فلزی به اسکلت جوش می خورند و سقف با اسکلت به شکل همگون و یکدست در می آید. لذا، مقاومت سازه تحت تأثیر یکدست بودن سقف و اسکلت افزایش خواهد یافت.

– در سقف کرومیت در اسکلت فلزی ، فاصله بین تیرچه ها میان 73 الی 100 سانتی متر می باشد. بنابراین فضایی برای قرارگیری داکت های لازم برای کانال کولر، لوله های تأسیسات و دودکش و … ایجاد می شود که این مسئله سهولت اجرای داکت و کانال کشی و … را به دنبال دارد.

– مقاومت این سقف بسیار زیاد است. تغییر اندازه شکاف میان تیرچه و بتن، زمینه ساز افزایش مقاومت و استحکام این سقف می باشد.

دو نقطه ضعف سقف کرومیت در اسکلت فلزی

اگر قصد انتخاب این روش را دارید، باید نقاط ضعف آن را بشناسید. سقف کرومیت، دو نقطه ضعف دارد که شامل نیاز به نیروهای متخصص و نمایان تیرچه ها در زیر گچ کاری است. با وجود این نقاط ضعف، این روش اجرای سقف از بهترین و مناسب ترین روش های اجرای سقف می باشد.

اجرای سقف کرومیت در چندین مرحله

سقف کرومیت در چندین مرحله اجرا می شود:

– نصب تیرچه در دهانه

– استفاده از بلوک های پرکننده برای پوشاندن فضای خالی میان تیرچه ها

– مش بندی

– بتن ریزی

سقف کرومیت در اسکلت فلزی باید طی مراحل فوق و با توجه به رعایت نکات مهمی انجام شود. رعایت نکاتی مانند عدم آسیب پذیری بلوک ها، بررسی تیرچه ها از نظر سلامت ظاهری، ویبره کردن بعد از بتن ریزی، ممانعت از لرزش سقف، عدم تاب خوردن تیرچه ها در زمان جوشکاری، استفاده از بلوک های مناسب در بخش های اریب، رابیتس کاری بلوک های پلی استایرن و … الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...