فوم پشت چسب دار در موارد مختلفی مورداستفاده قرار می گیرد که در اغلب آنها از فوم به عنوان ضربه گیر استفاده می شود.

امروزه در حوزه های مختلفی از انواع فوم استفاده می شود. فوم پلی یورتان، فوم پلی اتیلن، فوم پلی استایرن ( یونولیت )، فوم لاتکس، فوم پی وی سی، فوم اپوکسی و … از انواع فوم ها هستند.

یکی از پرکاربردترین فوم ها، یونولیت می باشد که در خلال جنگ جهانی دوم از سوی آلمان نازی کشف شد. این فوم، محصول فرآورده های صنایع پتروشیمی می باشد و از بلورهای ریزی درست شده است که در مجاورت فشار و بخار منبسط شده اند. اما در این مقاله می خواهیم با نوع دیگری از فوم ها آشنا شویم.

آشنایی با فوم پشت چسب دار

این فوم ها، کاربردهای زیادی دارند و بیشتر در ساخت محصولات نیمه ساخته یا تمام ساخته به کار می روند. این فوم ها را با توجه به کاربرد موردنظر در ابعاد مختلفی تولید می کنند. معمولاً این فوم ها در ضخامت های یک میلی متر تا سی میلی متر تولید می شوند. یکی از دلایل محبوبیت این فوم ها، نصب آسان آنها است.

کاربردهای انواع فوم‌های پشت چسبدار

از این فوم ها می توان به عنوان فوم درزگیر برای درب و پنجره استفاده نمود. کاربرد دیگر این فوم ها، استفاده به عنوان ضربه گیر برای نوک های تیز و خطرناک درب و پنجره، نیمکت های مدرسه و مهدکودک، درب خودرو، میز تلویزیون، میز و عسلی های مبل، کابینت آشپزخانه، دستگاه های ورزشی و … می باشد.

از فوم پشت چسب دار برای بسته بندی برخی از تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات رایانه ای، تجهیزات پزشکی، وسایل ورزشی و … استفاده می شود. کاربرد دیگر این فوم ها این است که از آنها به عنوان گردگیر استفاده می کنند. این فوم ها را در دریچه های کولر زده تا مانع از ورود گرد و غبار به داخل شوند.

در مواردی از این فوم ها به عنوان عایق رطوبت استفاده می کنند. در دکورسازی از انواع این فوم ها با اهداف مختلفی استفاده می کنند. این فوم ها را با توجه به کاربرد موردنظر در رنگ های مختلفی تولید نموده و از هر یک به گونه ای استفاده می کنند.

فوم پشت چسب دار در کنار واشرها برای ممانعت از حرکت و لرزش به کار می روند تا در جای خود فیکس بمانند. زمانی که هدف از استفاده از این فوم ها، عایق سازی باشد، آنها را به گونه ای می چسبانند که اصلاً تکان نخورند و سطح موردنظر را کاملاً بپوشانند.

این فوم ها می توانند به عنوان عایق رطوبت، عایق صدا، عایق حرارت، عایق گرو غبار و … به کار روند. همین مسئله موجب فراوانی کاربردهای آنها شده است. برای ساخت این فوم ها از چسب های بسیار قوی و مستحکمی استفاده می کنند که موجب اتصال آنها به انواع سطح مانند کاشی، آینه، پلاستیک و … می شوند. یک روی این فوم ها، حالت چسبندگی دارد و این مسئله سبب می شود که نصب آنها به سطوح مختلف به آسانی انجام شود.

علت استفاده از فوم‌های پشت چسبدار به عنوان ضربه گیر

از فوم پشت چسب دار به عنوان ضربه گیر استفاده می شود. زیرا این فوم ها دارای ساختار سبک و نرم و در عین حال مقاومی هستند که برای محافظت از دیوارها، لبه های مبل، دستگیره درب ها و … بسیار مناسب هستند. لبه های تیز و برنده سطوح مختلف ممکن است برای کودکان خطرناک باشد. لذا لازم است که این لبه ها را با استفاده از عایق های مناسبی، پوشاند که فوم‌های پشت چسب دار  بدین منظور بسیار عالی هستند.

موارد استفاده مهم فوم‌های پشت چسبدار

از این فوم ها می توان در موارد بسیار مهمی مانند ساخت فریزر استفاده نمود. در صنایع دریایی از این فوم ها استفاده می شود. گاهی برای پوشاندن عیوب و ایرادات برخی از محصولات از فوم‌های پشت چسبدار استفاده می کنند. لذا کاربردهای این فوم ها به اندازه ای مهم و حساس هستند که یافتن جایگزین مناسب و ارزان برای آنها، دشوار است.

مزایای استفاده از فوم پشت چسب دار در مقایسه با اتصال دهنده مکانیکی

اتصال دهنده های مکانیکی به منظور اتصال سطحی به سطح دیگر به کار می روند. اما استفاده از این فوم ها در مقایسه با استفاده از اتصال دهنده های مکانیکی در موارد مشابه، مزایایی دارند که این مزایا سبب شده است که فوم به اتصال دهنده ها ترجیح داده شوند.

این مزایا شامل نصب سریع و آسان، هزینه اندک، عایق حرارتی بهتر، عایق صوتی بهتر، عدم نیاز به استفاده از ابزارها برای نصب آنها، عدم نیاز به سوراخ های ایجاد شده برای نصب و عدم آسیب زدن به سطح موردنظر و … می باشند.

نحوه تولید فوم پشت چسب دار

تولیدکنندگان مختلف برای تولید این فوم ها از متریال مختلفی استفاده میکنند. تولید این فوم ها معمولاً به صورت فوم رولی در ضخامت یک تا پنج میل انجام می شود. گاهی این فوم ها را به صورت ورقه ای در ابعاد مثلاً 210* 130 سانتی متر تولید می کنند که ضخامت آنها معمولاً 30  میلی متر می باشند.

برای تولید این فوم ها، ابتدا آن را از لایه پشت چسبدار با استفاده از دستگاه های پرس بر روی فوم لمینه نموده و سپس، قالب موردنظر که با نرم افزار درست می شوند، در پایه های چوبی به صورت تیغه های فلزی در می آیند. سرانجام، با ضرب قالب بر روی فوم با استفاده از دستگاه های مخصوص، فوم موردنظر را می سازند. برای ساخت این فوم ها باید از ضخامت مناسب استفاده نمود که موجب دوام و مقاومت بیشتر محصول می شود.

قیمت انواع فوم‌های پشت چسبدار

نرخ فوم پشت چسب دار با توجه به فاکتورهایی مانند ابعاد، تیراژ تولید، نوع چسب به کار رفته، یک رو یا دو رو چسب بودن فوم، نوع قالب به کار رفته برای تولید فوم، ضخامت فوم، کیفیت فوم و … تعیین می شود. در زمان خرید فوم های پشت چسبدار باید به کیفیت آن و مناسب بودن آن برای کاربرد موردنظر توجه داشت. حتماً انواع فوم‌های پشت چسبدار را از کارخانه های مجرب و حرفه ای خریداری نمایید. توجه به ابعاد فوم، مسئله مهمی است که باید موردتوجه خریداران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...